REKLAMA

Volvo znowu oferuje opancerzone auta m.in. XC90 Armored!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Volvo · Dodane: 8 września 2019
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Volvo po latach przerwy przywraca do swojej oferty samochody opancerzone. Volvo XC90 Armored będzie budowany przez dział samochodów specjalnych Volvo Cars. Wszystkie jego elementy zostały opracowane tak, by zapewnić komfort i bezpieczeństwo osobom wymagającym szczególnej ochrony. Oto szczegóły tego niezwykłego auta.

Koncerny samochodowe dostrzegają rosnący na całym świecie popyt na samochody opancerzone. Stąd wiele firm zaczyna przywracać do oferty tego typu konstrukcje. Jedną z nich jest Volvo, które osiągnęło sukces sprzedażowy swoich nowych SUV-ów. Wielu klientów pytało o wersje opancerzone XC90, stąd pomysł aby wprowadzić takowe do oferty. Jednocześnie idąc za ciosem, Szwedzi zaproponowali także auta z mniejszym pancerzem, które są przystępniejsze cenowe i znacznie lżejsze.

Opancerzone Volvo XC90 Armored

Zadanie opracowania kuloodpornego Volvo XC90 Armored, powierzono działowi aut specjalnych, który ma duże doświadczenie w budowie samochodów policyjnych, wozów strażackich i różnych pojazdów specjalistycznych. Dokładnie 90 lat temu stworzył on policyjny model. Ale do prac trzeba było zaangażować także specjalistów z TRASCO, na co dzień przygotowujących pojazdy opancerzone. Swój specjalny, wzmocniony pojazd firma Volvo zbudowała na bazie modelu XC90 T6 AWD Inscription. Jego kabina jest na tyle duża, aby pasażerowie nie odczuwali dyskomfortu z powodu zastosowanych materiałów, chociażby grubszych drzwi, czy szyb. Auta budowane są w szwedzkiej fabryce Torslanda, pod Goeteborgiem. Stamtąd trafiają do firmy TRASCO w niemieckiej Bremie, która od lat specjalizuje się w opancerzaniu aut.

Opancerzone Volvo XC90 Armored wygląda prawie tak samo jak wersje bez pancerzu.

Rezultatem tej współpracy jest SUV posiadający certyfikat ochrony VPAM VR8, odporny na ostrzał z każdej możliwej strony (360 stopni) oraz eksplozje granatów i bomb na zewnątrz pojazdu. Według danych firmy TRASCO auto ochroni pasażerów przed pociskami kaliber 7,62 mm x 39 mm stosowanymi m.in. w karabinie AK-47 czy przed nabojami śrutowymi kaliber 20 mm. W klasyfikacji firmy TRASCO jest to prawie najwyższy certyfikat. Jest jeszcze VR9 chroniący przed pociskami z karabinów M60 czy M14 o kalibrze 7,62 mm x 51 mm. Żeby zapewnić taką ochronę trzeba było jednak wyraźnie zmienić konstrukcje auta, a to ma też na osiagi czy prowadzenie pojazdu.

Przede wszystkim zastosowano stalowy pancerz o podwyższonej wytrzymałości i grubości 10 milimetrów. Oprócz niego pasażerów chronią kuloodporne szyby o grubości do 50 mm. Niestety, takie opancerzenie waży dodatkowe 1400 kilogramów. To oznacza, że „kuloodporne” XC90 z kompletem pasażerów może ważyć nawet 4,5 tony. Aby poradzić sobie ze zwiększoną masą, samochód jest wyposażony w podwyższone zawieszenie i nowe hamulce.

Volvo nie wspomina jednak o zmianie charakterystyki pracy zawieszenia, ale raczej na pewno musiało ono zostać przeprowadzone. Wizualnie auto nie różni się specjalnie od „zwykłych” odmian. Pierwsze egzemplarze XC90 już trafiają do klientów.

Volvo oferuje też słabsze opancerzenie

Co ciekawe, Volvo Cars pracuje także nad samochodami z lżejszym opancerzeniem. Niższy stopień odporności balistycznej, będzie rekompensowała znacznie mniejsza masa pojazdu. Lżejszy pancerz podniesie wagę auta tylko o 250 kg, ale zabezpieczy skutecznie pasażerów przed ostrzałem z broni krótkiej. Także i w tych modelach wzmocnieniu ulegną hamulce i zawieszenie. W ten sposób producent będzie miał kompletną gamę takich aut, przy czym lżejsze wersje będą dostępne na bazie zarówno XC60 T6 AWD, jak i XC90 T6 AWD. Lekko opancerzone pojazdy będą oferowane osobom i firmom działającym w krajach, w których istnieje zwiększona konieczność ochrony przewożonych osób. Tego typu auta kupują także służby bezpieczeństwa, policji, korpus dyplomatyczny, itp. Szacuje się, że największy popyt na słabiej opancerzone Volvo będzie mieć miejsce w Ameryce Łacińskiej (zwłaszcza w Brazylii) oraz w Europie. Rozpoczęcie sprzedaży tych samochodów zaplanowano na pierwszą połowę 2020 roku.

Zobacz: Ogranicznik prędkości do 180 km/h w autach Volvo od 2020 roku!

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
AAA Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
AAA
Gość
AAA

POMYSL SUPER. ALE CENA?

Aktualności