Niemiecki ranking awaryjności GTU uznał, że Fiat Tipo jest najbardziej bezawaryjnym autem w klasie samochodów kompaktowych. Wynik określony został w najmłodszej grupie wiekowej czyli 1-3 lat. Co ciekawe, Tipo okazało się również wiceliderem bezawaryjności w całym zestawieniu obejmującym 250 modeli aut!
Niemiecki dwutygodnik „Auto Zeitung” opublikował doroczny raport usterkowości przygotowany we współpracy z niemieckim Towarzystwem Nadzoru Technicznego Gesellschaft für Technische Überwachung (GTÜ). W raporcie tym świetne miejsce zajął Fiat Tipo, który okazał się najmniej problematyczny w segmencie aut kompaktowych. Raport ten nie jest co prawda idealny, bo nie uwzględnia on poważnych awarii, które uniemożliwiły dalszą podróż, a główny nacisk kładzie on na drobne usterki, mające wpływ na codzienną eksploatację i bezpieczeństwo. Jednak i on ma pewną wartość. Pokazuje jak odporne na codzienną eksploatację jest auto oraz jak szybko potrafią się w nim zużywać poszczególne części. Bo jednak kilkukrotnie gorszy wynik od Tipo zanotował chociażby Mercedes Klasy A czy Audi A3, a przecież wydawać by się mogło, że w takich autach to przez pierwsze lata nic się nie psuje. W końcu to klasa wyższa.
Fiat Tipo i ranking awaryjności 2020 GTU
Fiat Tipo uzyskał wynik 0,84 – drugi najlepszy rezultat ze wszystkich badanych samochodów osobowych i pierwszy w klasie kompaktów. Oznacza on, że technicy GTÜ wykryli usterki w mniej niż 1% egzemplarzy w wieku do trzech lat. Wynik ten plasuje Tipo przed Audi A3 czy Mercedesem klasy A, które osiągnęły trzykrotnie słabsze noty, i daje kierowcom konkretne argumenty za wyborem Fiata oraz pewność w codziennej eksploatacji.
Samochody kompaktowe do 3 lat:
- Fiat Tipo (0,84)
- Audi A3 (2,55)
- Mercedes Klasy A (2,58).
Co więcej, bestsellerowy Tipo zajął 2 miejsce wśród wszystkich badanych samochodów w wieku do trzech lat, a jedynym modelem z mniejszą liczbą usterek okazało się elektryczne BMW I3. Oczywiście pozycje auta w tym rankingu potrafią się wyraźnie zmieniać w zależności od wieku auta, co pokazał kiedyś Ford Focus I generacji. Ale nie da się ukryć, że niski poziom awaryjności w ciągu 3 pierwszych lat będzie istotny chociażby dla osób wynajmujących czy leasingujących samochód. Jak jednak powstaje raport GTU?
Dane zawarte w raporcie pochodzą z 5 milionów obowiązkowych badań technicznych przeprowadzonych przez inżynierów organizacji zrzeszonych w GTU. Opracowanie obejmuje łącznie 250 dostępnych w Niemczech modeli osobowych, podzielonych na segmenty i grupy wiekowe: 1-3 lata, 4-5, 6-7, 8-9 i 10-11, ze średnim przebiegiem wynoszącym odpowiednio do wieku 40 tys., 60 tys., 90 tys., 110 tys. i 130 tys. km, i pokazuje niezawodność poszczególnych samochodów.
Ranking GTÜ koncentruje się przede wszystkim na częstotliwości występowania usterek mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy, codzienną, zwykłą eksploatację i wiążące się z nimi nieplanowane koszty napraw, skupiając się na stanie technicznym karoserii, układu kierowniczego i hamulców, oświetlenia i elektryki, zawieszenia oraz układu wydechowego. Wynik liczbowy oznacza średnią liczbę usterek, które wystąpiły w 100 pojazdach tego samego typu w poszczególnych kategoriach wiekowych. Im wyższy odsetek wykrytych awarii, tym niższa pozycja w rankingu GTÜ. A jak wygląda lista najmniej awaryjnych kompaktów w innych grupach wiekowych? Zobaczcie sami!
Auta do 3 lat
1. Fiat Tipo (0,84)
2. Audi A3 (2,55)
3. Mercedes Klasy A (2,58)
Auta 4/5-letnie
1. Mercedes Klasy A (6,05)
2. Volvo V40 (6,28)
3. Audi A3 (6,69)
Auta 6/7-letnie
1. Volvo V40 (8,60)
2. Volkswagen Golf VII (11,20)
3. Mazda 3 (13,02)
Auta 8/9-letnie
1. Toyota Prius (22,49)
2. Mercedes Klasy A (27,45)
3. Volkswagen Golf VI (28,96)
Auta ponad 9-letnie
1. Toyota Prius (34,55)
2. Volvo V40 (40,64)
3. Subaru Impreza (42,13)
Zobacz: Oto najlepiej sprzedające się auta na świecie w 2019 roku!
Ilekroć jade Tipo w ramach przewozu osób, w Polsce i za granicą, to jest to najbardziej rozklekotany gruchot ze wszystkich. Nawet bardziej niż te stare Priusy w Warszawie.