REKLAMA

Wodór jako paliwo, które napędzi statki morskie? Silnik już powstał!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Toyota · Dodane: 14 sierpnia 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Toyota opracowała wodorowe ogniwa, które wykorzystano do budowy silnika dla statków i łodzi morkich. Napęd opracowała norweska firma Corvus Energy a jego moc to ponad 460 KM. Ma konstrukcję modułową, zatem będzie można go rozbudowywać o kolejne tego typu układy na statkach, w zależności od potrzeb.

Norweska firma Corvus Energy, wiodący dostawca ekologicznych rozwiązań dla branży morskiej, przedstawiła układ napędowy oparty na wodorowych ogniwach paliwowych Toyoty. To kolejny etap w kierunku eliminacji emisji w sektorze transportu. I prawdopodobnie niezbędny, bo prezes norweskiej firmy twierdzi, że akumulatory nie rozwiążą wszystkich problemów i na morzu po prostu się nie sprawdzą.

Wodorowy napęd statków morskich

Urządzenie nazwane Corvus Pelican Fuel Cell System (FCS) korzysta z czterech modułów wodorowych ogniw paliwowych od Toyoty. To innowacyjne rozwiązanie ma przeobrazić transport morski, dostarczając teoretycznie bezpieczną, czystą i wydajną energię. Urządzenie waży około 3100 kg, ma wymiary 2300 mm wysokości, 1400 mm szerokości i 2100 mm długości. Całkowita moc systemu wynosi 340 kW. Średnie zużycie sprężonego wodoru uzależnione jest od rodzaju statku, w którym zostanie zastosowane.

Podczas dwuletniego procesu rozwoju inżynierowie pracowali nad konstrukcją odporną na ciśnienie, aby zagwarantować najwyższy poziom bezpieczeństwa podczas eksploatacji morskiej. Wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty zdążyły już udowodnić swoją niezawodność, napędzając ponad 20 000 pojazdów na drogach. Corvus Energy dostosowało tę technologię do wymagań transportu morskiego.

Ogniwa wodorowe Toyoty

Modularna konstrukcja sama w sobie ma zagwarantować doskonałą izolację, zapewniając szczelność gazową w każdych warunkach. To oznacza, że nie są potrzebne dodatkowe systemy bezpieczeństwa i wentylacji, a integracja całego systemu wodorowych ogniw paliwowych z kadłubem statku jest bezproblemowa. Wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty już teraz odgrywają istotną rolę w procesie dekarbonizacji sektora transportowego. Są używane w autobusach CaetanoBus H2.City Gold w Europie i wkrótce również w ciężarówkach VDL Groep. W Hiszpanii trwają także testy pociągu FCH2Rail, który także wykorzystuje technologię Toyoty.

Zobacz: Bosch inwestuje w wodór! Cel to gospodarka oparta na wodorze!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności