Nowy Ford Mustang Shelby GT350R prezentuje dane techniczne stricte wyczynowego samochodu. Potężny, wysokoobrotowy silnik V8, gigantyczne hamulce i sportowe zawieszenie robią wrażenie nawet na papierze. Co dokładnie ma do zaoferowania wersja Shelby? Czym różni się od innych Mustangów?
Najnowsza generacja Forda Mustanga przejdzie do historii w chwale i glorii. Nie dość, że inżynierowie dopracowali go do takiego poziomu, aby mógł być bez kompleksów sprzedawany w oficjalnej sieci sprzedaży Forda w Europie, to na dodatek jego kolejne wersje wręcz rozpieszczają fanów prawdziwych, sportowych coupe!
Ford Mustang Shelby GT350R z silnikiem V8 o mocy 533 KM
Absolutnym fenomenem jest wersja Shelby GT350R, stanowiąca bezkompromisowy wzór sportowego pojazdu. W erze samochodów napędzanych mikrosilnikami z turbodoładowaniem, jest niczym przywódca ruchu oporu, próbujący przywrócić dawny ład na świecie. Wyposażony w najmocniejszy w historii Forda, wolnossący silnik V8 o mocy 533 KM (526 HP norma SAE) , zdaje się kpić z europejskiej konkurencji.
Zobacz: Ford Mustang vs BMW 435i vs Audi S5 vs Nissan 370Z
Ten wysokoobrotowy silnik V8 (kręci się do 8250 obr./min) o pojemności 5163 cm3, zachwyca swym dźwiękiem oraz stricte wyczynową konstrukcją. Aby zachęcić go do pracy na wysokich obrotach, inżynierowie wyposażyli go w tzw. flat-plane czyli płaski wał korbowy. Tego typu rozwiązanie stosowane jest praktycznie wyłącznie w wyścigowych samochodach. Choć sprawia, że silnik jest trudny do właściwego wyważenia, pozytywnie wpływa ono na osiągi motoru i sprawia, że silnik łatwiej wkręca się na wysokie obroty. Choć maksymalny moment obrotowy osiągany jest przy stosunkowo wysokich obrotach (580 Nm przy 4750 obr./min), to jego 90 % dostępne jest w przedziale 3450–7000 obr./min.
Shelby GT350R otrzymał lżejszą skrzynię biegów Tremec TR-3160
Za przekazywanie mocy na szerokie, tylne koła obute w opony Michelin Pilot Sport Cup 2, o rozmiarze 315/30/R19, odpowiedzialna jest ręczna skrzynia biegów Tremec TR-3160 o sześciu przełożeniach. Jest ona o 4,5 kg lżejsza od skrzyni MT-82 stosowanej w Mustangu GT. Auto wyposażone jest także szperę typu Torsen (z układem chłodzenia) oraz osobną chłodnię oleju skrzyni biegów.
Zobacz: Opóźnienia w produkcji Forda Focusa RS III – główne przyczyny
Aby układ przeniesienia napędu wytrzymał wręcz wyczynową charakterystykę pracy silnika, został on wyposażony w sprzęgło o podwójnej tarczy i wzmocnione, dwumasowe koło zamachowe. Dziewiętnastocalowe felgi zostały wykonane z włókna węglowego dzięki czemu są lżejsze od standardowych o ponad 8 kg.
Wszystko to sprawia, że nowy Shelby Mustang GT350R ma rewelacyjne osiągi. Przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje mu 3,9 s a jego prędkość maksymalna sięga 275 km/h. Według pierwszych testów amerykańskich redakcji motoryzacyjnych, nowy Shelby zachwyca też przyspieszeniem 0-200 km/h, które zajmuje mu 12,6 s oraz bardzo dobrym czasem na ¼ mili (11,8 s).
Zobacz: Ford Fiesta ST200 – nowy silnik i podwozie
Aby zatrzymać tak potężne auto, inżynierowie wyposażyli Mustanga GT350R w wydajny układ hamulcowy marki Brembo. Przednie tarcze mają średnicę 394 mm i współpracują z 6-tłoczkowymi zaciskami, a tylne 380-milimetrowe ich odpowiedniki wyposażone są w 4-tłoczkowe zaciski.
Aby lepiej dostosować zachowanie auta w zakrętach, zawieszenie zostało przekonstruowane względem standardowej wersji i wyposażone w amortyzatory o regulowanej sile tłumienia MagneRide zaprojektowane przez Delphi Automotive.
Zobacz: Test Ford Focus ST 2.0 TDCi Diesel
Mustang Shelby GT350R to absolutnie wyczynowe auto, które można wykorzystywać w ruchu ulicznym. Trzeba jednak pamiętać, że w porównaniu do wersji GT350, została pozbawiona dodatków negatywnie wpływających na masę pojazdu. Nie ma zatem ani klimatyzacji, ani radia, a tylna kanapa została usunięta. Co ciekawe, za dopłatą można część tych dodatków przywrócić. Skąd my to znamy?
Auto nie jest tanie. Nowego Mustanga Shelby GT350R można nabyć w Stanach Zjednoczonych za 61 295 $ czyli za prawie dwa razy większą kwotę niż wersję GT z silnikiem V8. Na tle konkurentów jest to jednak wręcz okazyjna cena! Poza tym, jedyna konkurencja dla tego wozu jest Made in USA.
Najmocniejsze V8 Forda? A Ford GT?
Ford GT miał kompresor. To jest najmocniejsze, wolnossące V8 🙂
No chyba że tak 🙂
ale dzięki za komentarz, bo uwaga trafna! Licząc wszystkie V8-mki Forda to ta z GT jest najmocniejsza! I pięknie brzmi!
będziecie testować to cudo?
Witam! nie ma go niestety w parku prasowym Forda i raczej się w nim nie pojawi… Niestety!
piękna bestia
Wyglądem przypomina czarnego bohatera Szybkich i Wściekłych! Czołg połączony z bombowcem B2. DA BEST!