Na rynku debiutuje IONIQ 9 czyli elektryczne auto wyposażone w trzy rzędy siedzeń i 6 lub 7 miejsc dla pasażerów. Ma świetne osiągi, na jego pokładzie jest duża bateria, której pojemność pozwala uzyskać ponad 600-kilometrowy zasięg, a jej moc ładowania (350 kW) zapewnia krótki czas ładowania. Oto szczegółowe dane techniczne nowego IONIQ 9.
Hyundai Motor rozszerza gamę IONIQ, wprowadzając elektrycznego SUV-a IONIQ 9 z trzema rzędami siedzeń. Pojazd bazuje na platformie E-GMP, oferując zaawansowaną architekturę elektryczną, w tym akumulator o pojemności 110,3 kWh, który zapewnia zasięg do 620 km (WLTP) i szybkie ładowanie od 10% do 80% w 24 minuty przy użyciu ładowarki 350 kW. Model dostępny jest w konfiguracjach Long-Range RWD, Long-Range AWD oraz Performance AWD, oferując różne poziomy mocy i przyspieszenia, od 5,2 sekundy do setki w wersji Performance.
IONIQ 9 ma nawet 7-osobowe wnętrze
Wnętrze pojazdu cechuje przestronność dzięki największemu rozstawowi osi w gamie Hyundai (3130 mm) i płaskiej podłodze. Opcje dla sześciu lub siedmiu pasażerów obejmują obrotowe fotele drugiego rzędu, system Dynamic Body Care z funkcją masażu oraz przesuwaną konsolę Universal Island 2.0, która oferuje dużą pojemność schowków. Po złożeniu trzeciego rzędu przestrzeń bagażowa osiąga 1323 litry, a dodatkowy bagażnik z przodu ma do 88 litrów pojemności.
Aerodynamiczny design „Aerosthetic” wyróżnia się współczynnikiem oporu 0,259 Cd, dzięki gładkim powierzchniom, aktywnym klapom powietrza i cyfrowym lusterkom bocznym. Nowa konstrukcja z aluminium redukuje masę pojazdu, a aktywny układ napędowy optymalizuje trakcję i zużycie energii.
Zobacz: Test Hyundai Elantra CVT
IONIQ 9 oferuje szereg zaawansowanych technologii, takich jak trzystrefowa klimatyzacja, panoramiczny zakrzywiony wyświetlacz 12-calowy, system multimedialny z opcjonalnym nagłośnieniem BOSE 5.1 oraz funkcję Vehicle-to-Load (V2L), umożliwiającą zasilanie urządzeń elektrycznych z akumulatora pojazdu. Pojazd jest także wyposażony w najnowsze systemy ADAS, w tym Forward Collision-Avoidance Assist 2, Lane Keeping Assist oraz inteligentny system sterowania momentem obrotowym.
Dzięki rozwiązaniom takim jak układ zawieszenia z hydraulicznymi tulejami, funkcja automatycznego rozpoznawania nawierzchni i możliwość holowania przyczep o masie do 2500 kg, IONIQ 9 łączy komfort z wszechstronnością. W Europie pojawi się po 2025 roku.
Platforma i Napęd
- Platforma E-GMP: Zaawansowana architektura zoptymalizowana pod kątem elektryfikacji, wytrzymałości zderzeniowej i efektywności.
- Akumulator: Pojemność 110,3 kWh, zapewniająca zasięg do 620 km (WLTP). Ładowanie 10–80% w 24 minuty (ładowarka 350 kW). Obsługa ładowania 400 V/800 V oraz funkcja V2L.
- Silniki:
- Long-Range RWD: 160 kW, 0–100 km/h w 9,4 s.
- Long-Range AWD: 230 kW, 0–100 km/h w 6,7 s.
- Performance AWD: 320 kW, 0–100 km/h w 5,2 s.
- Aerodynamika: Współczynnik oporu 0,259 Cd (wersja z cyfrowymi lusterkami).
Wnętrze i Przestrzeń
- Konfiguracje siedzeń: 6- lub 7-osobowe, z obrotowymi fotelami drugiego rzędu i systemem masażu Dynamic Touch Massage.
- Przestrzeń:
- Rozstaw osi: 3130 mm.
- Przestrzeń na nogi: do 2050 mm (drugi rząd) przy przesunięciu siedzeń.
- Pojemność bagażnika: 620–1323 l (tył), dodatkowe 52–88 l (przód w zależności od napędu).
- Materiały ekologiczne: Skóra Eco Process, tkaniny z recyklingu, bio-poliuretany, farby ekologiczne.
Systemy Komfortu
- Konsola Universal Island 2.0: Przesuwana o 190 mm, schowek łącznie o pojemności 18,2 l.
- Systemy klimatyzacji: Trzystrefowa klimatyzacja z funkcją postoju.
- Multimedia: 12-calowy zakrzywiony wyświetlacz, opcjonalny system BOSE 14-głośnikowy z dźwiękiem przestrzennym.
Bezpieczeństwo
- Konstrukcja: Wzmocnione nadwozie, 10 poduszek powietrznych, standardowe napinacze pasów w trzecim rzędzie.
- ADAS: Rozbudowany pakiet obejmujący m.in. Forward Collision-Avoidance Assist 2 (FCA), Lane Keeping Assist (LKA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA).
Innowacje Technologiczne
- AI i OTA: Głosowe sterowanie funkcjami, cyfrowy klucz NFC, bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania.
- Zasilanie urządzeń: System Vehicle-to-Load, 100-watowe porty USB-C, ładowarka bezprzewodowa z wentylatorem chłodzącym.
- Cyfrowe lusterka boczne: Monitory OLED z funkcją dynamicznego widoku.
Osiągi i Komfort Jazdy
- Zawieszenie: Wielowahaczowe z przodu i z tyłu, samopoziomujące amortyzatory.
- Tryby jazdy: AI Auto Terrain Mode, Terrain Traction Control, inteligentne zarządzanie momentem obrotowym.
- Holowanie: Maksymalna masa przyczepy do 2500 kg (wersje europejskie).
Styl i Aerodynamika
- Design Aerosthetic: Parametric Pixels w oświetleniu, gładkie kształty, zakrzywiona linia dachu.
- Opcje personalizacji: 16 kolorów nadwozia, do 21-calowe koła, 6 opcji kolorystycznych wnętrza.
Dostępność
- Premiera: Salon samochodowy w Los Angeles 2023.
- Rynek: Korea i USA (I połowa 2025), Europa w późniejszym terminie.
Zobacz: Szkolenia z gaszenia aut elektrycznych coraz popularniejsze
Dodaj komentarz