Nowa generacja Porsche 911 Turbo oznaczona symbolem 991.2 zachwyca parametrami technicznymi. Oferuje mocniejsze silniki mimo ograniczenia zużycia paliwa. Czym dokładnie charakteryzuje się nowy model?
Nowe Porsche 911 Turbo będzie występowało w dwóch wariantach mocy. Słabsza wersja będzie wyposażona w 540-konny silnik, a mocniejsza oznaczona dodatkowo literą S, oferować będzie kierowcy dodatkowe 40 KM mocy. Oznacza to, że obie odmiany będą o 20 KM mocniejsze od dotychczasowych wersji. W jakie sposób uzyskano lepsze osiągi obu wersji?
Zobacz: Porsche Cayman GT4 Clubsport – wersja na tor wyścigowy
Większa moc podwójnie doładowanego silnika typu boxer o pojemności 3,8 l to efekt szeregu modyfikacji wdrożonych w tym motorze. Przeprojektowano kanały dolotowe głowicy, zastosowano nowe dysze wtryskiwaczy paliwa oraz podwyższono ciśnienie wtrysku paliwa. W wersji S zastosowano turbosprężarki o większych kompresorach. Warto pamiętać, że 911 Turbo to nadal jedyne, seryjnie produkowane auto benzynowe wyposażone w turbosprężarki o zmiennej geometrii kierownic.
Zobacz: Porsche 911 2016 – turbo, skrętna tylna oś i zawieszenie PASM
Problemem wielu silników z turbodoładowaniem jest opóźniona reakcja na wciśnięcie pedału gazu. Aby temu zaradzić inżynierowie podtrzymywanie ciśnienia doładowania podczas zmiany obciążenia silnika (gdy kierowca np. zdejmie na chwilę nogę z pedału gazu). Wtryskiwacze paliwa przestają działać, jednak przepustnica jest cały czas otwarta dla zniwelowania jak to tylko możliwe reakcji silnika na późniejsze dodanie gazu przez kierowcę.
Zobacz: Porsche 919 Hybrid – jak zbudowany jest bolid WEC?
Choć zużycie paliwa według producenta spadło średnio o 0,6 l/100 km, to osiągi obu wersji pozostały na najwyższym poziomie. Słabsza odmian 911 Turbo przyspiesza 0-100 km/h w 3,0 sekundy a mocniejsza w 2,9 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi odpowiednio 320 km/h (o 5 km/h więcej niż poprzednik) i 330 km/h (o 12 km/h więcej niż dotychczasowy model). Średnie zużycie paliwa robi wrażenie. W cyklu mieszanym coupe potrzebuje jedynie 9,1 l/100 km, a kabriolet – 9,3 l/100 km. To rezultat jeszcze bardziej zaawansowanego układu elektronicznego zarządzania silnikiem i skrzynią biegów ze zmodyfikowanymi mapami zmiany biegów. Czy tak będzie w rzeczywistości? W świetle afery spalinowej Volkswagena warto z dystansem pochodzić do tego typu danych.
Zobacz: Używane Porsche 911 991- pakiet usprawnień Tequipment
We wnętrzu spore zaszły bardzo duże zmiany względem poprzedniego modelu 991. Oprócz nowego opracowany systemu multimedialnego PCM z nawigacją internetową, pojawiła się kierownica wzorowana na tej z Porsche 918 Spyder (o średnicy 36 cm), która standardowo wyposażona jest w obrotowy pierścień służący wyborowi jednego z czterech programów jazdy: trzech zdefiniowanych (Normal, Sport, Sport Plus) lub czwartego Individual. Zamawiając pakeit Sport Chrono kierowca otrzyma do dyspozcyji jeszcze przycisk Sport Response, umieszczony pośrodku przełącznika trybów jazdy, po którego wciśnięciu na 20 sekund aktywowana zostanie sportowa mapa silnika poprawiająca reakcję na dodanie gazu i zwiększająca szybkość działania skrzyni biegów. Czas działania tego trybu odmierza specjalny stoper ulokowany na panelu zegarów.
Zobacz: Wyścigi WEC – Porsche zostało w Shanghaju Mistrzem Świata Konstruktorów 2015
Zmianie poddano także układ stabilizacji toru jazdy Porsche 911 Turbo określanym mianem Porsche Stability Management (PSM). Posiada on nowy program PSM Sport – działający niezależnie od aktualnie wybranego trybu jazdy. Znacznie zmniejsza on zakres ingerencji układu PSM w porównaniu z trybem Sport Plus znanym z poprzednika i pozwala jeszcze bardziej zbliżyć się do granic dynamiki jazdy.
Zobacz: Czy silniki 3.0 TDI Porsche i Audi także nie spełniają norm emisji spalin?
Podwozie nowych modeli 911 Turbo ze standardowym elektronicznym systemem kontroli tłumienia PASM ma zapewnić większą wszechstronność, jeśli chodzi o pogodzenie osiągów z komfortem jazdy. Oprócz tego wersja Turbo S ma kompletny zestaw elementów z zakresu dynamiki jazdy: seryjne są tu układ stabilizacji przechyłów PDCC oraz ceramiczne hamulce PCCB. Wśród nowych opcji zarezerwowanych dla wszystkich 911 Turbo znajduje się radarowy system kontroli pasa ruchu oraz układ podnoszenia przedniej osi, który na życzenie o 40 mm zwiększa prześwit nad przednim spojlerem przy niewielkich prędkościach.
Porsche 911 Turbo – cennik
Porsche 911 Turbo to niezwykle drogi samochód. Podstawowa wersja to koszt co najmniej 867 tys. zł, ale może on wzrosnąć jeśli klient zażyczy sobie dodatkowych opcji. Specjalny lakier to koszt 13 tys. zł, układ podnoszenia przedniej osi 11 630 zł, Porsche Dynamic Chassis Control 16 526 zł, ceramiczne hamulce 47 255 zł, wentylowane fotele 5449 zł, ale totalnym absurdem jest konieczność dopłaty aż 766 zł za gaśnicę samochodową czy 1774 zł za tylną wycieraczkę!
Model | Cena podstawowa |
Porsche 911 Turbo Coupe | 867 200 zł |
Porsche 911 Turbo Cabriolet | 930 620 zł |
Porsche 911 Turbo S Coupe | 1 003 870 zł |
Porsche 911 Turbo S Cabriolet | 1 067 290 zł |
Dodaj komentarz