Maserati MC20 to najnowszy samochód włoskiej marki. Jego niesamowity silnik twin turbo zapewnia ogromną moc i świetne przyspieszenie, ale kluczem do sukcesu tego modelu mają być niska masa i rozwiązania zaadaptowane z motorsportu. Lekkie nadwozie, lekki monokok, lekki silnik. A do tego centralnie umieszczony motor i tylny napęd. Godny rywal Ferrari i McLarena.
Po długiej przerwie, Maserati nareszcie zaprezentowało w pełni sportowy model. I już na wstępie trzeba przyznać jedno – warto było czekać. Maserati MC20 to dwuosobowe coupe z centralnie umieszczonym silnikiem, która garściami czerpać ma z motorsportu. Ta wyścigowa maszyna z homologacją drogową jest jedną z najciekawszych premier tego roku. I to nie tylko dlatego, że ma najmocniejszy na rynku silnik V6 bez układu hybrydowego. To samochód, który ma dawać poczucie obcowania z maszyną wyścigową.
Maserati MC20 jak za dawnych lat
Auto wygląda obłędnie i nawiązuje do swoich starszych braci. W przedniej części dostrzec można silne podobieństwo do Maserati MC12 za sprawą potężnego wlotu powietrza, natomiast tylny pas przywodzi namyśl Maserati GranTurismo. Swoistym wyróżnikiem MC20 na drodze będą jednak na pewno otwierane do góry drzwi, które nawiązują do supersportowych aut z lat 90-tych XX wieku. Rozwiązanie, które zniknęło z rynku na wiele lat, znowu trafia do tej klasy samochodów. Do tego auto mierzy zaledwie 122 cm wysokości, a współczynnik oporu powietrza Cx to 0,38.
W kabinie króluje włókno węglowe i sportowy minimalizm. Widać modne i popularne w tej klasie rozwiązanie dotyczące obsługi poszczególnych funkcji, które realizowane są za pomocą przycisków i pokręteł zlokalizowanych na tunelu środkowym z włókna węglowego. Kokpit pokryty jest alcantarą i skórą, a na kierownicy i manetkach skrzyni biegów dostrzec można karbon. Jeśli chodzi o możliwości transportowe to są one tylko iluzoryczne. W aucie są dwa bagażniki o pojemności 50 i 100 litrów.
Maserati MC20 – silnik Nettuno i jego osiągi
Ale to co najważniejsze ukryto pod tylną szybą. Centralnie umieszczony silnik V6 Nettuno o pojemności tylko 3-litrów wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa (350 Bar), 2 turbosprężarki oraz dwie świece na każdy cylinder. Łącznie motor jest w stanie wygenerować moc 630 KM aż przy 7500 obr./min (!) i 730 Nm w zakresie od 3000 do 5000 obr./min. To najmocniejszy motor V6 jaki jest obecnie na rynku (bez układu hybrydowego). Potencjał silnika trafia wyłącznie na tylne koła poprzez 8-biegową, dwusprzęgłową przekładnię, która wspiera się pracą mechanicznej szpery. W opcji dostępny jest też mechanizm różnicowy sterowany elektronicznie.
Zobacz: Aston Martin tworzy własny silnik 3.0 V6 Twin-Turbo o mocy ponad 1000 KM!
Ogromna moc silnik sprawia, że Maserati MC20 ma niesamowite osiągi. Auto rozpędza się 0-100 km/h w 2,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna przekracza 325 km/h. Ale zdecydowanie większe wrażenie robi fakt, że Maserati MC20 przyspiesza 0-200 km/ w 8,8 sekundy! To czas porównywalny z bardzo mocnymi motocyklami.
W parze z silnikiem podąża wydajny układ hamulcowy. Przednie tarcze Brembo mają średnicę 380 mm (w opcji są ceramiczne 390-tki) i współpracują z 6-tłoczkowymi zaciskami. Tylne ich odpowiedniki mierzą 350 mm (w opcji są ceramiczne 360-tki) i dysponują 4-tłoczkowymi zaciskami. Według inżynierów, Maserati MC20 zatrzymuje się ze 100 km/h na dystansie poniżej 33 metrów!
Maserati MC20 to walka z masą
Jednak wyróżnikiem Maserati ma być według jego producenta niska masa. Widlasty, 6-cylindrowy silnik waży mniej niż 220 kg, a monokok z włókna węglowego ok. 100 kg. W rezultacie w pełni gotowe do jazdy MC20 waży mniej niż 1500 kg. A to oznacza stosunek masy do mocy równy 2,33 kg / KM. Do tego umieszczony centralnie silnik wpływa nie tylko na lepszą trakcję tylnych opon, ale i na korzystniejszy rozkład mas pomiędzy osiami wynoszący 41:59.
Producent podkreśla, że Maserati MC20 to samochód w 100 procentach tworzony we włoskiej Modenie. W czasach kryzysu ma to podkreślać poniekąd chęć inwestowania przez Włochów w krajową gospodarkę i ojczystą myśl techniczną. Warto przy tym podkreślić, że nowy silnik Nettuno to silnik stworzony wyłącznie przez Maserati. To sytuacja bezprecedensowa, bo ostatni raz miała miejsce 20 lat temu!
Zobacz: Jak działa aktywna aerodynamika w samochodzie sportowym?
Powiązane artykuły:
- Poważne problemy z hamulcami w Ferrari 488 GTB i Spider!
- Aston Martin tworzy własny silnik 3.0 V6 Twin-Turbo o mocy…
- Najlżejszy i najwyżej kręcący się silnik wolnossący V12 na świecie!
- Sprzedaż samochodów marki McLaren spadła o prawie 70 procent!
- Mercedes budował 18-cylindrowy silnik dla Klasy S, ale zrezygnował!
Świetna wiadomosc. Widać że SUV Maserati pozwoli im wyjść na prostą.
Świetny model. Maserati brakowało czegoś takiego ostatnio.