Po 10 latach od swojego rynkowego debiutu, Audi Q7 doczekało się swojego następcy. Druga generacja tego modelu to zupełnie nowa konstrukcja – lżejsza, szybsza, oszczędniejsza, a na dodatek dostosowana do napędu hybrydowego typu plug-in.
Najnowsze Audi Q7 na tle swojego poprzednika to zupełnie nowa konstrukcja. Zmienił się nie tylko wygląd auta, ale i rozwiązania z zakresu jego budowy. Zredukowano m.in. masę pojazdu. Nowe Audi Q7 jest lżejsze nie tylko od poprzedniego modelu (w wersji 3.0 TDI waży 1995 kg czyli aż o 325 kg mniej), ale i od pozostałych konkurentów w klasie. Efektem tych zmian jest m.in. zredukowane spalanie odpowiednio o 28 % w wersji 3.0 TFSI i o 23% w odmianie 3.0 TDI. Amatorzy oszczędnej jazdy powinni być jeszcze bardziej zachwyceni nową wersją Audi Q7 sygnowaną nazwą e-tron, która jest pierwszą hybrydą typu plug-in wyposażoną w sześciocylindrowy silnik Diesla i stały napęd na cztery koła.
Audi Q7 e-tron: nadwozie
Kanciaste nadwozie z charakterystyczną dla marki osłona chłodnicy Singleframe i podkreślonymi nadkolami może pochwalic się niskim współczynnikiem oporu powietrza Cx=0,34. Wykonane jest, podobnie jak inne prestiżowe modele producenta aut z Ingolstadt ze stopów wysokiej jakości stali i aluminium.
Audi Q7 e-tron mierzy 5,05 cm długości i mimo dodatkowego bagażu w postaci baterii akumulującej energię elektryczną, może pochwalić ogromnym, aż 890 litrowym bagażnikiem, który można powiększyć nawet do 2075 litrów. Co więcej klapa bagażnika już w standardzie jest sterowana elektrycznie.
Audi Q7 e-tron: wnętrze
Zupełnie nowe wnętrze wyróżnia deska rozdzielcza z wirtualnym kokpitem (zastępującym zegary analogowe) o przekątnej aż 12,3 cala. Zestaw wyświetlanych na nim wskaźników pokazywać może wartości przepływu energii, zasięgu (w postaci liczb i grafiki) oraz stanu naładowania akumulatora. Może także prezentować wysokiej rozdzielczości mapy z systemu nawigacyjnego.
Układ klimatyzacji został wyposażony w tzw. pompę ciepła, która wykorzystując ciepło pochodzące z silnika i jego osprzętu, steruje temperaturą w kabinie. Dzięki temu, wnętrze auta można szybciej nagrzać wydłużając zasięg auta w trybie elektrycznym nawet o 20 procent. Oczywiście flagowy SUV Audi będzie mógł zostać wyposażono w szereg nowoczesnych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa i komfortu jazdy jak chociażby klimatyzowane przednie fotele z funkcją masażu, system audio marki Bang&Olufsen, wyświetlacz Head-Up-Display czy aktywny tempomat z asystentem korków, który potrafi zatrzymać pojazd jeśli wykryte zostanie przed nim zagrożenie (funkcjonuje do prędkości 65 km/h).
Audi Q7 e-tron: silnik 3.0 TDI i motor elektryczny
Sercem układu napędowego Audi Q7 e-tron jest 3-litrowy motor wysokoprężny o mocy 258 KM i momencie obrotowym równym 600 Nm, który wspomagany jest dodatkowo 128-konnym silnikiem elektrycznym. Ten drugi generuje za to aż 350 Nm momentu obrotowego. Sumaryczna moc obu jednostek napędowych to 373 KM, a moment obrotowy jest równy 700 Nm. Układ napędowy przenosi swój potencjał na wszystkie cztery poprzez 8-stopniową skrzynię biegów tiptronic.
Audi Q7 e-tron: zużycie paliwa
W rezultacie auto ma oferować świetne osiągi – sprint od 0 do 100 km/h na trwać ok. 6 sekund- i niskie zużycie paliwa – zaledwie 1,7 litra oleju napędowego na 100 km. Wynik tak niski, że aż trudno uwierzyć by był realny do osiągnięcia w trakcie codziennej eksploatacji.
Zobacz: Przewożenie dzieci w fotelikach – wszystkie zmiany i nowości 2015
Audi Q7 e-tron: 4 tryby jazdy
Po uruchomieniu Q7 e-tron napędzane jest przez silnik elektryczny, ale w zależności od siły z jaką kierowca napiera na pedał gazu auto dłużej lub krócej pracuje w trybie elektrycznym. Jeśli zatem kierowcy zależy na pełnych osiągach, co zasygnalizuje gwałtownym wciśnięciem gazu, motor wysokoprężny błyskawicznie zostanie uruchomiony.
Audi Q7 e-tron może pracować w jednym z 4 trybów:
– tryb EV inicjuje jazdę na napędzie elektrycznym,
– tryb hybrid zarządza napędem hybrydowym w wysokim stopniu samodzielnie decyduje o rodzaju napędu,
– tryb battery hold system pozwala zaoszczędzić dostępną energię elektryczną,
– tryb battery charge służy ładowaniu akumulatora.
Audi Q7 e-tron: nawigacja MMI obniża spalanie
Aby Audi Q7 e-tron mogło ukazać pełny swój potencjał, współpracuje ono z seryjnie montowanym systemem nawigacji MMI Navigation plus, który analizując trasę przejazdu dobiera optymalny tryb jazdy na danym odcinku trasy.
Audi Q7 e-tron: bateria litowo-jonowa i zasięg do 56 km
Energia elektryczna magazynowa jest w litowo-jonowym akumulatorze, zbudowanym ze 168 ogniw o łącznej pojemności 17,3 kWh. Tak duża pojemność pozwala Audi Q7 e-tron na pokonanie w trybie elektrycznym nawet 56 km. Przy wykorzystaniu dodatkowo konwencjonalnego napędu spalinowego, zasięg Q7 e-tron wzrasta do 1410 km.
Audi Q7 e-tron: ładowanie hybrydy z gniazdka
Audi Q7 e-tron jako hybryda typu plug-in będzie mogła zostać naładowana z zewnętrznego źródła prądu. W zależności od źródła prądu i rodzaju kabla, Audi Q7 e-tron będzie można naładować nawet w 2,5 godziny.Niemiecki koncern oferuje klientom, którzy zdecydują się na zakup Q7 e-tron, dodatkowo płatny pakiet usług serwisowych. W jego skład wchodzi m.in. przestrojenie samochodu na energię elektryczną uzyskiwaną ze źródeł odnawialnych (Audi Energy), instalację systemu i jego obsługę.
Audi Q7 e-tron: zawieszenie
Za pewne prowadzenie auta odpowiada elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy oraz nowe, 5-wahaczowe zawieszenie, które na tle poprzednika jest lżejsze o 60 kg. Obniżeniu uległ także środek ciężkości pojazdu.
Cena Audi Q7 e-tron obowiązująca na polskim rynku nie została jeszcze oficjalnie podana.
Dodaj komentarz