Nowy Mustang GTD na rok modelowy 2025 redefiniuje osiągi kultowego Mustanga, oferując ekstremalne możliwości, zarówno na drodze, jak i torze. Pod maską skrywa mechanicznie doładowany silnik V8 o pojemności 5,2 litra, generujący imponujące 815 KM oraz 900 Nm momentu obrotowego zgodnie z certyfikacją SAE. Taka potężna moc pozwala GTD na rywalizację z najnowszymi supersamochodami, a nowoczesne rozwiązania techniczne mają mu pozwalać zmierzyć się nawet z najtrudniejszymi torami wyścigowymi, na czele z Nürburgring, na którym zamierza uzyskać czas okrążenia poniżej siedmiu minut.
Mocny silnik i aktywna aerodynamika
Kluczowym elementem napędu Mustanga GTD jest jednostka V8, rozwinięta na bazie wcześniejszych silników tego modelu, ale wzbogacona o innowacyjne rozwiązania techniczne, takie jak układ smarowania z suchą miską olejową. Ten system poprawia smarowanie silnika podczas intensywnej pracy w warunkach dużych przeciążeń na torze, jednocześnie umożliwiając podniesienie maksymalnej prędkości obrotowej do 7650 obr./min. Zmiana ta, w połączeniu z modyfikacjami układu dolotowego i wydechowego oraz tytanowym wydechem, przyczyniła się do osiągnięcia ponad 800 KM mocy. Cały potencjał silnika trafia na tylne koła za pośrednictwem wału napędowego z włókna węglowego, połączonego z 8-biegową skrzynią biegów, co zapewnia rozkład masy między przednią i tylną osią niemal 50/50.
Zobacz: Dziwne stukanie w aucie – zawieszenie, silnik? Jaka może być przyczyna?
Zastosowane w Mustang GTD rozwiązania aerodynamiczne są równie zaawansowane. Samochód został wyposażony w system redukcji oporów powietrza (DRS), który dynamicznie dostosowuje kąt nachylenia tylnego spojlera oraz aktywuje klapy aerodynamiczne pod przednią częścią pojazdu. Pozwala to na optymalne zarządzanie przepływem powietrza, balansując pomiędzy minimalizowaniem oporu a maksymalizacją docisku w zależności od prędkości i warunków jazdy, co z jednej strony ma zwiększać stabilność na zakrętach, a kiedy trzeba pozwalać osiągnąć większą prędkość maksymalną wynoszącą nawet 325 km/h.
Ford Mustang GTD otrzymał zaawansowane zawieszenie torowe
Dodatkowo, Mustang GTD wyposażony został w hamulce węglowo-ceramiczne oraz zaawansowane, półaktywne zawieszenie tylne, w którym amortyzatory i sprężyny osadzone są nisko, pomiędzy tylnymi kołami, a nie w linii nad nimi. Amortyzatory Adaptive Spool Valve są w stanie zmienić ustawienie z najbardziej miękkiego na najbardziej twarde w zaledwie 15 milisekund – to sześć razy szybciej, niż mrugnięcie ludzkiego oka – i nieustannie dostosowują się do trybu jazdy, nawierzchni drogi i reakcji kierowcy, aby uzyskać jak najlepszy kontakt opon Michelin z nawierzchnią.
Każdy amortyzator ma dwie sprężyny współpracujące ze sobą podczas poruszania się po drogach, a wybranie przez kierowcę trybu Track hydraulicznie ściska jedną ze sprężyn, prawie podwajając ogólny współczynnik tłumienia i obniżając pojazd o około 40 mm. Wszytko po to by uzyskać jak najlepsze właściwości zawieszenia na torze.
Zobacz: Mercedes-AMG GT 63 PRO czyli wersja na tor dla profesjonalistów
Dodaj komentarz