Elektryczny Lotus Elise? Nie, to Nyobolt EV czyli inspirowany nim samochód elektryczny wyposażony w superszybkie ładowanie. Jak szybkie? Trwa tylko kilka minut. I trzeba przyznać, że sam samochód wygląda naprawdę dobrze a przy tym nadal cechuje go bardzo niska waga. Jak to możliwe?
Gdy w Twoim portfolio znajdują się takie samochody jak chociażby Lotus Elise Serii 1 i zostajesz poproszony o zaprojektowanie lekkiego, małego samochodu sportowego przyszłości, jest zrozumiałe – i całkowicie akceptowalne z naszego punktu widzenia – sięgnięcie jako inspirację po najbardziej ikoniczny dwuosobowy pojazd z ostatnich 25 lat. Julian Thomson właśnie tak zrobił, czego efektem jest najnowszy Nyobolt EV czyli elektryczny samochód sportowy z bardzo krótkim czasem ładowania.
Nyobolt EV czyli prawie elektryczny Lotus Elise
Thomson, którego osobista kolekcja samochodów obejmuje piękne Ferrari Dino i szalonego Civic Type R, został wybrany przez firmę Nyobolt, brytyjskiego specjalistę w zakresie wysokonapięciowych, szybko ładujących się akumulatorów, na głównego projektanta ich nowego, superszybko ładującego elektrycznego auta sportowego. Samochód ten miał być w założeniach jeżdżąca reklamą ich możliwości. Wykorzystując podwozie modelu Exige S jako bazę, Thomson rozpoczął tworzenie szkiców, a następnie przekazał je specjalistom z centrum ds. projektowania i inżynierii z Callum, założonego przez swojego byłego szefa z JLR, Iana Calluma, którzy ożywili koncepcję projektu.
Pod reinkarnowanymi liniami, które zachowują wiele charakterystycznych cech oryginalnego Elise, takich jak przednie lampy w stylu żabiego oka, wcięte tylne światła, ogromne wloty powietrza w sekcji bocznej i tylny spojler w stylu kaczego kupra, znajduje się najnowocześniejsza technologia akumulatorów od Nyobolt, ukryta w aluminiowej konstrukcji modelu Exige.
Czas pełnego naładowania baterii – 6 minut!
Akumulator ma pojemność 35 kWh i jest zdolny do pełnego naładowania do 100 procent w ciągu sześciu minut, korzystając z dzisiejszej infrastruktury szybkiego ładowania, co zapewnia zasięg do 155 mil czyli 250 km. Nyobolt wykorzystuje ten projekt o niskiej produkcji – spodziewaj się zbudowania około 25 samochodów rocznie – aby udowodnić, że samochody elektryczne nie potrzebują dużych, ciężkich baterii, aby wykonywać wymagane zadania. Zespół oczekuje, że samochód będzie ważył około 1300 kg, co czyni tę technologię akumulatora rozwiązaniem dla mniejszych, bardziej przystępnych cenowo samochodów elektrycznych zaprojektowanych dla obszarów miejskich, gdzie kluczowe są zerowe emisje gazów.
Zobacz: Test Kia EV6 GT o mocy 585 KM
Obecnie trwają ostateczne testy dotyczące ładowania i jego wpływu na degradację akumulatora. Zrealizowano już 2000 cykli szybkiego ładowania, ale według inżynierów nie ma żadnych oznak znaczącego spadku wydajności baterii. Pierwsze prototypy pojazdu mają być gotowe pod koniec listopada, a Nyobolt EV może wejść do produkcji już w 2024 roku, osiągając moc około 450 KM i moment obrotowy wynoszący 476 Nm. Nie podano jeszcze ceny samochodu.
Dodaj komentarz