REKLAMA

Dodge Hornet czyli mocniejszy i szybszy klon Tonale!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Dodge · Dodane: 18 sierpnia 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Dodge Hornet to klon m.in. Alfy Romeo Tonale. Na tle włoskiego SUV-a będzie różnić go jednak nieco inny wygląd nadwozia oraz układ napędowy. Hornet będzie miał przewagę w zakresie mocy i osiągów, a przy tym w USA będzie tańszy niż Alfa Romeo.

Amerykańska marka Dodge, która w grupie Stellantis była zwykle odpowiedzialna za maszyny dla „macho”, znowu pokazuje swojego kolejnego „bandziora”. Tym razem amerykańska firma pokazała własną wersję Alfy Romeo Tonale, którą będzie sprzedawać pod nazwą Hornet. SUV ten będzie pierwszym zelektryfikowanym modelem marki, a wersja hybrydowa będzie najmocniejszą wersją tego auta. Co ciekawe, Dodge znowu będzie miał przewagę mocy na tle innych „bliźniaków” w grupie Stellantis. A jakby było tego mało, ma być atrakcyjniejszy cenowo (przynajmniej w USA).

Dodge Hornet to mocniejsza Alfa Romeo

Dodge Hornet jest kolejnym modelem z grupy Stellantis opartym na platformie Small Wide 4×4 LWB. Pierwszym, który z niej skorzystał był Jeep Compass. Ta ścisła zależność pokazuje również, że układy napędowe w poszczególnych autach są ze sobą mocno skorelowane z tą różnicą, że Dodge stosuje często mocniejsze ich warianty, zapewniające lepsze osiągi.

Standardowym silnikiem nowego Dodge’a Horneta będzie dwulitrowy, czterocylindrowy silnik turbo, który znamy na przykład z Jeepa Wranglera. W Hornecie GT jego moc sięga 268 KM, co ma zapewnić sprint od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy. Ale wersja hybrydowa PHEV ma oferować jeszcze lepsze osiągi. Choć niekoniecznie bardziej sportowe wrażenia.

Dodge Hornet R/T to najmocniejsza hybryda wśród bliźniaków

Układ napędowy PHEV zastosowany w Dodge Hornet R/T oferuje lepsze osiągi i niższe zużycie paliwa. Znany jest on już z niektórych modeli z grupy Stellantis, takich jak np. rodzeństwo Jeep Renegade i Compass, a także z najnowszej Alfy Romeo Tonale. Bazę stanowi silnik benzynowy o pojemności 1,3 litra z serii GSE z technologią MultiAir, którego pracę wspiera umieszczony na tylnej osi motor elektryczny o mocy 90 kW. Akumulator o pojemności 15,5 kWh w Hornecie ma zapewnić zasięg na prądzie sięgający około 50 kilometrów, a moc układu napędowego ma trafiać na cztery koła poprzez 6-stopniowy automat.

Według danych technicznych jakie przekazał Dodge, Hornet R/T będzie modelem o najpotężniejszej konstrukcji wykorzystujących napęd hybrydowy PHEV w całej grupie. Z mocą 288 KM (mylnie podawaną w polskich mediach jako 285 KM), będzie znacznie mocniejszy nie tylko od 240-konnego wariantu w Jeepie Compassie 4xe, ale i od 275-konnego układu jaki otrzymała Alfa Romeo Tonale. Mówi się, że wyższa moc możliwa jest do uzyskania za sprawą funkcji zwanej „Powershot”, która jest aktywowana przez jednoczesne pociągnięcie obu manetek skrzyni biegów. Zwiększa to osiągi silnika elektrycznego na 15 sekund i skraca czas sprintu od 0 do 100 km/h o jedną sekundę z „seryjnych” 6,1 sekundy do 5,1 sekundy. Niestety jak na tak dużą moc, prędkość maksymalna 206 km/h wypada bardzo skromnie.

Hornet a Tonale – czym różnią się z wyglądu?

Linia nadwozia Dodge’a Horneta to kopia Alfy Romeo Tonale z linią dachu opadającą lekko do tyłu jak w coupé i charakterystycznym „zadem” nad tylnymi światłami. Zmienił się wygląd przedniego pasa, z którego zniknęła atrapa chłodnicy, nazywana w Alfie Romeo „Scudetto”. Auto prezentuje się mimo tego agresywnie i widać w nim nawiązania do sportowego Chargera. Zmienione reflektory straciły jednak funkcję adaptacji.

Zobacz: Nowa Alfa Romeo Tonale to styl, nieduże silniki i sporo innowacji!

Wnętrze jest prawie identyczne jak w Tonale. Tylko dwa detale są inne: górna pokrywa deski rozdzielczej z bocznymi wlotami powietrza, które jest okrągła w Alfie Romeo, a owalna w Dodge. Z kolei przełącznik start-stop, który w Tonale umieszczony jest na kierownicy w (jak w Giulii czy Stelvio), został przeniesiony na konsolę środkową, gdzie w Alfie znajduje się pokrętło selektora trybów jazdy.

Reszta, od kierownicy po konsolę środkową i poszczególne grupy przełączników, jest zupełnie taka sama, oczywiście logo na kierownicy jest inne. W Polsce nie będzie model ten dostępny w oficjalnej sieci sprzedaży. Cena w USA to 29 995 dolarów za wersję GT i aż 39 995 dolarów za hybrydę R/T. Po doliczeniu opłat celnych i podatków, koszt takiego auta w EU byłby wyraźnie wyższy niż w przypadku Alfy Romeo Tonale, co niestety psuje pomysł jego importowania na własną rękę.

Zobacz: Hurricane to nowy silnik R6 twin-turbo opracowany przez Stellantis

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności