Czym różni się Nissan GT-R w wersji NISMO od zwykłego GT-R? Jakie modyfikacje poczyniono w tym modelu? Skąd tak duża różnica w cenie pomiędzy tymi wersjami? Czy Nissan GT-R NISMO naprawdę powstał na bazie wyścigowego modelu z serii GT3?
Nowy Nissan GT-R NISMO z roku modelowego 2017 zadebiutował na słynnym torze Nürburgring – jednym z najdłuższych i najtrudniejszych obiektów tego typu na świecie. To właśnie w tym miejscu dopracowywano i ulepszano także osiągi modelu Nissan GT‑R. Podobnie jak standardowy model, również GT‑R NISMO otrzymał odświeżoną stylistykę przodu, podkreśloną nowym zderzakiem.
Zobacz: Nowy Nissan Juke-R 2.0 – 600 KM z GT-R
W celu usprawnienia chłodzenia wyjątkowo mocnego silnika ciemna chromowana krata wlotu powietrza z motywem litery V została powiększona w sposób umożliwiający przepływ większej ilości powietrza bez uszczerbku dla parametrów aerodynamicznych nadwozia. Nowa, znacznie wzmocniona maska silnika nie odkształca się nawet przy ekstremalnych prędkościach, niezmiennie zachowując doskonały pod względem aerodynamicznym profil.
W przeciwieństwie do standardowego modelu przedni zderzak GT‑R NISMO jest wykonany z włókna węglowego. Z precyzją charakterystyczną dla japońskiej rzemieślniczej tradycji TAKUMI kolejne warstwy tego materiału są nakładane na siebie aż do uzyskania optymalnej sztywności. Elementy aerodynamiczne zostały zaprojektowane pod kątem poprawy przepływu powietrza wokół samochodu i wytworzenia znacznej siły dociskającej, a jednocześnie skierowania strumienia powietrza wokół nadkoli w sposób poprawiający charakterystykę aerodynamiczną pojazdu. Nowy kształt samochodu wytwarza większą całkowitą siłę dociskającą niż w jakimkolwiek innym seryjnie produkowanym dotychczas Nissanie, co przekłada się na wyjątkową stabilność przy dużej prędkości.
Zobacz: Włókno węglowe – co to jest i jak powstaje?
W nowym GT-R NISMO zastosowano również odświeżony wystrój wnętrza z GT‑R z roku modelowego 2017, dzięki czemu kabina zyskała jeszcze bardziej luksusowy charakter. Zmodyfikowaną deskę rozdzielczą, kierownicę i środkowy podłokietnik pokryto wysokiej jakości skórą Alcantara. Układ centralnej części deski rozdzielczej został udoskonalony i uproszczony, a liczbę przełączników zintegrowanej nawigacji i radia zredukowano z 27 w poprzednim modelu do zaledwie 11. Ponadto wprowadzono duży, 8‑calowy ekran dotykowy, z większymi, a więc wygodniejszymi w obsłudze ikonami.
Zobacz: Nissan wykupił część udziałów Mitsubishi
Nowy panel sterowania z wyświetlaczem umieszczony w wykonanej z włókna węglowego konsoli środkowej można łatwo obsługiwać bez dotykania ekranu. Jest to szczególnie przydatne podczas jazdy z dużą prędkością. Kubełkowe fotele Recaro z włókna węglowego, pokryte skórzaną tapicerką ze wstawkami z czerwonej Alcantary, są dostępne wyłącznie w modelu GT‑R NISMO.
Nissan GT-R NISMO – zawieszenie
Poprawa parametrów napędu na wszystkie koła w GT‑R NISMO to częściowo zasługa znacznie sztywniejszego nadwozia standardowego GT‑R. Usztywniona konstrukcja umożliwiła modyfikację charakterystyki amortyzatorów, sprężyn i stabilizatorów w GT‑R NISMO, co w połączeniu ze zwiększoną siłą dociskającą zaowocowało jeszcze lepszymi właściwościami jezdnymi w porównaniu z poprzednim modelem. Potwierdzają to krótsze czasy pokonywania slalomu i zakrętów (w obydwu przypadkach wynik poprzedniego modelu został poprawiony o prawie 2%).
Amortyzatory Bilstein DampTronic z możliwością regulacji przez kierowcę, wykorzystujące dane z układów monitorujących parametry jazdy w celu zastosowania odpowiedniej siły tłumienia oraz zapewnienia wysokiego poziomu kontroli w różnorodnych warunkach, zostały dostosowane specjalnie do wersji NISMO. Zapewniają one skuteczniejsze przekazanie na jezdnię imponującej mocy silnika 3.8 V6 z podwójnym turbodoładowaniem (441 kW/600 KM).
Nissan GT-R NISMO – silnik VR38DETT
Silnik GT-R NISMO, oznaczony symbolem VR38DETT, jest owocem doświadczenia zdobytego przez NISMO w wyścigach samochodowych na całym świecie. Generuje moc 600 KM przy 6800 obr./min i 652 Nm momentu obrotowego w zakresie od 3600 do 5600 obr./min. Jednostka współpracująca z 6‑biegową dwusprzęgłową przekładnią jest wyposażona w dwie turbosprężarki o dużej przepustowości i średnicy – takie same, jak w samochodach startujących w wyścigach klasy GT3. Podobnie jak w przypadku standardowego modelu każdy egzemplarz silnika GT‑R NISMO jest od początku do końca montowany ręcznie w specjalnym pomieszczeniu typu „clean room” przez wysoce wyspecjalizowanych mechaników. Z przodu każdego silnika umieszczana jest aluminiowa płytka z nazwiskiem specjalisty od silników, który w swojej pracy przestrzega tradycji japońskich rzemieślników TAKUMI.
Mimo potężnej mocy nowy GT‑R NISMO charakteryzuje się jeszcze lepszą stabilnością w porównaniu z poprzednikiem i zapewnia wiele radości z jazdy zarówno na krętych górskich drogach, jak i na torze wyścigowym.
„W GT‑R NISMO najważniejsze jest to, co symbolizuje litera „R” w jego nazwie – bo właśnie na torze wyścigowym ten samochód dostarcza najwięcej emocji i mocnych wrażeń. Jeżeli przyjąć za punkt wyjścia model GT‑R z roku modelowego 2017, to nowa wersja NISMO stanowi jego wyższy poziom rozwoju, nie tylko pod względem osiągów, ale także ogólnego wrażenia i prestiżu. To efekt naszego niestrudzonego dążenia do zapewnienia maksymalnej przyjemności z jazdy” – powiedział Hiroshi Tamura, główny specjalista ds. produktu, odpowiedzialny za GT‑R NISMO i standardowego GT‑R.
Nissan GT-R NISMO 2017 jest dostępny w pięciu kolorach. Samochód jest produkowany w Japonii, przy czym ręczny montaż silników odbywa się w Jokohamie, a finalny montaż pojazdu – w Tochigi.
Zobacz: Ford Mustang jako radiowóz Policji w Wielkiej Brytanii
Dodaj komentarz