Chevrolet Camaro SS to niesamowite coupe. Mimo że kosztuje tyle co Volkswagen Passat, to wyposażone jest w silnik 6.2L V8 o mocy aż 453 KM, który pozwala rozpędzić to auto aż do 290 km/h! Do tego posiada tylny napęd i wiele nowoczesnych rozwiązań jak m.in. adaptacyjne zawieszenie. Wersja SS to jednak tylko jedna z wielu odmian Camaro. Jakie są różnice pomiędzy poszczególnymi wersjami tego modelu?
Szósta generacja Chevroleta Camaro została zaprezentowana w połowie 2015 roku, ale rosnąca popularność tego modelu w Europie, coraz to nowsze jego wersje i ponad przeciętne możliwości tego auta, zachęciły mnie do przedstawienia Wam go bliżej. Tym bardziej, że model ten może być naprawdę udanym daily driverem i silnym konkurentem dla fenomenalnego moim zdaniem Mustanga S550. Mocne silniki o ogromnych pojemnościach, przestronna kabina, duży bagażnik i relatywnie niska cena czynią go niezwykle łakomym kąskiem dla osób poszukujących sportowego auta na co dzień. Czy pod względem technicznym nowe Camaro może jednak stawać w szranki z europejską konkurencją?
Zobacz: Test Ford Mustang 5.0 V8 GT
Sylwetka nowego Camaro całkiem nieźle nawiązuje do pierwowzoru tego modelu z 1966 roku. Mimo 50 lat różnicy, łatwo w nim rozpoznać dawnego „zawadiakę”. Inżynierowie Chevroleta projektując nadwozie nowego Camaro skupili się także na jak najlepszych jego właściwościach. Dzięki zastosowaniu nowej płyty podłogowej GM Alpha, udało się im się obniżyć masę pojazdu o 90 kg względem piątej generacji, przy jednoczesnym zwiększeniu sztywności karoserii o 28 procent.
Rozkład mas pomiędzy przednią a tylną osią w wersji Camaro Coupe V8 to 54/46 %. Warty podkreślenia jest też fakt, że w wersji Convertible, płócienny dach można złożyć automatycznie w 20 sekund jadąc z prędkością do 50 km/h.
Chevrolet Camaro – silniki R4, V6 i V8
Najciekawsze w Chevrolecie Camaro jest jednak to, co znajduje się pod jego maską. W przypadku szóstej generacji tego modelu inżynierowie poszli jednak drogą pełną skrajności. Z jednej strony zaoferowali klientom wersję o zaledwie 2,0-litrach pojemności i tylko 4 cylindrach a z drugiej, potężne, widlaste „ósemki” o kilku wariantach mocy. Gdzieś po drodze znalazło się miejsce dla odmiany V6 oferowanej na wybranych rynkach. Ale po kolei.
Chevrolet Camaro RS – silnik 2.0L LTG ECOTEC 275 KM
Podstawowy motor Camaro 2.0L Turbo ma moc 275 KM i generuje maksymalnie 400 Nm momentu obrotowego, który dostępny jest w zakresie 3000-4500 obr./min. Pozwala on rozpędzić amerykańskie coupe 0-100 km/h w 5,9 sekundy (w 6,1 s w przypadku kabrioletu). Prędkość maksymalna tej wersji to 240 km/h. Silnik zbudowany na aluminiowym bloku wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa. Motor dwulitrowy oferowany jest na rynku europejskim najczęściej z 8-stopniowym automatem Hydra-Matic 8L45. Na innych rynkach dostępna jest także odmiana z manualną przekładnią Tremec TR3160.
Chevrolet Camaro SS – silnik 6.2L V8 LT1
Zdecydowanie ciekawsza w Camaro jest za to jego ośmiocylindrowa jednostka V8 oferowana w wersji SS. Ma ona pojemność bagatela 6,2-litra czyli więcej niż jakikolwiek inne sportowe coupe tej klasy z Europy. Żadne BMW z serii M, żadne Audi RS ani jakikolwiek Mercedes-AMG nie może zaoferować swojemu klientowi auta z tak ogromnym silnikiem, na dodatek w tak niskiej cenie (ok. 198 000 zł)!
Podstawowa wersja silnika V8 także oparta jest na aluminiowym bloku, ma tylko dwa zawory na cylinder i bezpośredni wtryska paliwa. Generuje moc 453 KM i 617 Nm momentu obrotowego przy 4400 obr./min. Motor ten pozwala rozpędzić ważące 1769 kg coupe 0-100 km/h w 4,6 sekundy (4,8 s kabriolet) w przypadku wersji z manualną skrzynią biegów Tremec TR6060 lub nawet w 4,4 sekundy (4,6 s kabriolet), jeśli silnik współpracuje z 8-stopniowym automatem Hydra-Matic 8L90. Co niesamowite, Camaro SS Coupe może osiągnąć prędkość aż 290 km/h (SS Convertible tylko 250 km/h)! Ten kapitalny wynik pozwala z łatwością odstawić na niemieckiej autostradzie większość sportowych modeli „Made in Germany”.
Chevrolet Camaro ZL1 – silnik 6.2L V8 LT4
Warto przy tym zauważyć, że Chevrolet nie poprzestał na 453-konnym motorze V8 w Camaro SS. Tam gdzie Europejska konkurencja już dawno by odpuściła, Amerykanie poszli o krok dalej. Korzystając z doświadczenia nabytego przy tworzeniu Corvetty C7 Z06, zaadaptowali z niej silnik LT4 czyli doładowaną kompresorem Eatona jednostkę 6.2L V8 o mocy 660 KM, która generuje 868 Nm przy 4400 obr./min.!
Auto oferowane zarówno z manualną skrzynią biegów, jak i 10-stopniowym automatem zachwyca osiągami. Dystans ¼ mili pokonuje w czasie 11,4 sekundy osiągając 204 km/h, przyspiesza 0-100 km/h w 3,7 sekundy i może rozpędzić się aż do 319 km/h! Gdy wydawać by się mogło, że ZL1 to topowa wersja Camaro, Chevrolet ogłosił, że wprowadzi do oferty wersję torową tego auto – ZL1 LE.
Torowa wersja Chevroleta Camaro czyli ZL1 LE
Chevrolet Camaro ZL1 1LE to wersja przygotowana specjalnie do jazdy na torze i wykorzystywania m.in. na imprezach typu track days. Masa obniżona o 27 kg, regulowane zawieszenie z trzystopniowym ustawieniem stabilizatorów Multimatic Dynamic Suspension Spool Valve, tylko i wyłącznie manualna skrzynia biegów, wydajniejsze hamulce Brembo oraz specjalne opony Goodyear Eagle F1 Supercar 3R, które zdaniem producenta auta potrafią utrzymać Camaro ZL1 1LE w ryzach nawet przy przeciążeniach w zakrętach dochodzących do 1,1 g. Sporo, ale Huayra Roadster potrafi pod tym względem jeszcze więcej (o ile jesteście skłonni dopłacić do niej ponad 9 mln złotych).
Chevrolet Camaro – silnik 3.6L V6 LGX
Oprócz powyższych silników, Camaro na niektórych rynkach dostępny jest także z silnikiem 3.6 V6 LGX o mocy 340 KM. Z tym motorem amerykańskie coupe potrafi rozpędzić się 0-100 km/h w 5,2 sekundy w wersji ze skrzynia manualną, lub w 5,1 sekundy z automatem (8-stopniowym). Kabriolet jest wolniejszy o 0,3 sekundy.
Chevrolet Camaro – układ hamulcowy
Szybkie auto potrzebuje odpowiedniego zestawu hamulcowego. Ten w Camaro został przygotowany we współpracy z Brembo, ale różni się w zależności od wersji silnikowej. Odmiana 2.0L posiada z przodu tarcze Brembo 320 mm i 4-tłoczkowe zaciski, a z tyłu 315 mm tarcze. Wersja SS 6.2L ma nieco większe tarcze – 345/338 mm i też 4-tłoczkowe zaciski z przodu.
Niesamowite wrażenie robi układ hamulcowy Camaro ZL1. Przednie tarcze Brembo mają średnicę 390 mm i współpracują z zaciskami posiadającymi po 6 tłoczków. Tylne tarcze mają średnicę 365 mm i 4-tłoczkowe zaciski. Co ciekawe, do wersji SS i V6 można dokupić identyczny zestaw hamulcowy jak w ZL1 i zamontować go we własnym zakresie.
Chevrolet Camaro – zawieszenie adaptacyjne
Ogromny postęp w amerykańskich auta wyrażają jednak nie tylko potężne jednostki napędowe i układy hamulcowe, ale przede wszystkim przemyślane zawieszenie o wyrafinowanej konstrukcji. W Chevrolecie Camaro na próżno szukać archaicznych elementów takich jak resory czy belka skrętna. W przodu znajdziemy kolumny MacPhersona o specyficznej, podwójnej konstrukcji przegubów kulowych. Niesamowite jest tylne zawieszenie, które przy każdym kole posiada aż 5 wahaczy (jak w Audi A6)! Jeśli dodać do tego amortyzatory o regulowanym stopniu tłumienia (Magnetic Ride Control) dostępne od wersji SS, to otrzymujemy obraz naprawdę ciekawego technicznie samochodu sportowego.
Chevrolet Camaro – wyposażenie
Mocną stroną Chevroleta Camaro VI jest na pewno także jego wnętrze. Oczywiście materiały wykończeniowe nadal mocno odbiegają od tego do czego przyzwyczaili nas europejscy giganci motoryzacyjni, ale pod względem przestronności kabiny, jej designu i rozwiązań technicznych Camaro raczej nie ma się czego wstydzić.
Kolorowy wyświetlacz HUD (wyświetla na przedniej szybie m.in. dane z nawigacji, aktualną prędkość czy wskazania miernika przeciążeń), system OnStar z LTE (automatycznie wezwanie służb ratowniczych w razie wypadku, diagnostyka auta na odległość, pomoc w dotarciu do konkretnego miejsca na świecie itd.) czy 8-calowy, dotykowy ekran systemu multimedialnego wraz satelitarnym radiem SiriusXM to tylko wybrane elementy wyposażenia Camaro. W codziennej eksploatacji nie mniej ważny okaże się duży, 425-litrowy bagażnik (w kabriolecie tylko 283 l) oraz duży rozstaw między osiami (2811 mm czyli większy niż w przypadku rodzinnych aut typu Volkswagen Passat, Toyota Avensis czy Kia Optima).
Chevrolet Camaro – cennik
Przy tym wszystkim Camaro jest relatywnie tanim autem, zwłaszcza jeśli uwzględnimy jego gabaryty, rodzaj napędu (RWD), osiągi i pojemność silników. Na rynku europejskim może z nim konkurować właściwie jedynie Ford Mustang. W Niemczech podstawowa, dobrze wyposażona wersja 2.0 Turbo 275 KM kosztuje 39 900 euro, ale znacznie mocniejsza odmiana SS, z silnikiem 6.2L V8 453 KM i aktywnym zawieszeniem, tylko 6 000 euro więcej. Po doposażeniu jej we wszystkie opcje jej cena rośnie do 51 250 euro czyli ok. 220 tys. zł. Za takie pieniądze możemy kupić przeciętnie wyposażone Audi TT z silnikiem 2.0 TFSI o mocy zaledwie 230 KM lub praktycznie gołą wersję TT-S napędzaną tylko 310-konną jednostką napędową. Czy prawdziwy Petrolhead naprawdę zastawia się jeszcze czy nie lepiej za te pieniądze mieć tylnonapędowe coupe z gigantycznym silnikiem V8, które wbrew obiegowej opinii jeździć szybko po torze?
Zobacz: Shelby Mustang GT350R z najmocniejszym V8 w historii!
Dodaj komentarz