Audi SQ7 oraz Audi SQ8 otrzymają benzynowy silnik 4.0 V8 o mocy ponad 500 KM! Dzięki temu osoby zainteresowane tymi modelami, nie będą skazane na diesla, który był do tej pory oferowany w tych wersjach. Jakie osiągi będą prezentować nowe wersje? Kiedy pojawią się na rynku?
Audi przedstawia modele SQ7 oraz SQ8 z nowymi silnikami TFSI. Marka z czterema pierścieniami w logo odpowiada w ten sposób na światowe trendy montowania sportowych jednostek benzynowych o wysokiej wydajności w samochodach segmentu SUV. W Audi SQ7 i SQ8 znaleźć można szereg zaawansowanych technicznie podzespołów zawieszenia, a także nowe funkcje connectivity i systemy wsparcia kierowcy. Nowe wersje silnikowe na europejskim rynku pojawią się jesienią 2020.
Audi SQ7 i SQ8 mają teraz benzynowy silnik 4.0 TFSI o mocy 507 KM
Do naszej redakcji w ciągu ostatniego roku dotarło kilkanaście zapytań, czy wiemy coś o wprowadzeniu silnika benzynowego do topowych SUV-ów Audi. Dwie osoby był gotowe kupić SQ8, ale świadomość posiadania jednostki Diesla pod maską zupełnie ich nie przekonywała. W końcu to klasa Premium, a diesel to jednak w założeniach typowo użytkowy silnik, który nadal kojarzy się wielu z maszynami rolniczymi. Z kolei RS Q8 był dla nich zbyt ostentacyjny i nader bezkompromisowy. Zapewne dziś czytając tę informację osoby te są zachwycone wiedząc, że Audi SQ7 i SQ8 otrzymają naprawdę potężny motor benzynowy. Ma on 8 cylindrów i dwie turbosprężarki. W rezultacie jest w stanie bez problemu wygenerować moc 507 KM i aż 770 Nm momentu obrotowego. A to przekłada się na świetne osiągi. Według producenta oba te kolosy przyspieszają 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy, a od 80 do 120 km/h – 3,8 sekundy. Prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h.
Zobacz: Audi Q7 i Q8 z poważną wadą techniczną układu kierowniczego!
Jednostka napędowa 4.0 TFSI V8 biturbo to wyrafinowana technicznie konstrukcja. System odłączanych na życzenie cylindrów „cylinder on demand” (COD) czasowo dezaktywuje cztery z ośmiu cylindrów podczas spokojnej jazdy, co w założeniach ma wpływać na redukcję spalania (a po aferze Dieselgate przede wszystkim na poprawę norm emisji spalin). Dwie turbosprężarki typu twin-scroll redukują ciśnienie zwrotne i optymalizują wymianę gazów, co znacznie poprawia wypełnianie komór spalania. Turbosprężarki zamontowane zostały pomiędzy rzędami cylindrów, w ich 90-stopniowym rozchyleniu. Takie ułożenie skutkuje krótkimi ścieżkami gazów oraz spontanicznymi reakcjami, nawet przy niskiej prędkości obrotowej. Dźwięk widlastej ósemki jest modulowany przy pomocy specjalnych klap w wydechu. Aktywne mocowania silnika minimalizują przenoszenie drgań na karoserię samochodu, generując za pomocą cewek oscylacyjnych zmienne fazowo kontrimpulsy. Są one nakładane na drgania silnika i w znacznym stopniu je eliminują.
Skrzynia biegów od ZF
Ograniczenia związane z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG/stronic po raz kolejny sprawiły, że moc silnika 4.0 TFSI przenoszona jest na wszystkie cztery koła (napęd quattro) za pomocą ośmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Standardowo, zarówno w SQ7, jak i w SQ8, montuje się dwa sportowe podzespoły zawieszenia: sportowe adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z kontrolą tłumienia oraz układ czterech kół skrętnych. Podczas wolnej jazdy układ ten skręca tylne koła samochodu o 5 stopni w kierunku przeciwnym niż skręt kół przednich, co wydatnie zmniejsza promień skrętu i daje większą zwrotność. Przy prędkościach powyżej 60 km/h koła tylne skręcają delikatnie w tym samym kierunku co koła przednie, wpływając na stabilność podczas szybkiej jazdy i przy dynamicznych zmianach kierunku jazdy.
Zaawansowany pakiet techniczny zawieszenia zawiera jeszcze jeden niezmiernie ważny i wydajny element – układ elektromechanicznej aktywnej stabilizacji przechyłu (eAWS). Na czym polega jego działanie? Kompaktowy silnik elektryczny z trójstopniową przekładnią planetarną znajdujący się zarówno na przedniej, jak i na tylnej osi, oddziela dwie połowy stabilizatora. Podczas jazdy po prostej są one oddzielone od siebie, co redukuje ruchy nadwozia, zwłaszcza na nierównych nawierzchniach oraz poprawia komfort jazdy. Natomiast podczas jazdy sportowej i podczas dynamicznego wchodzenia w zakręty, rury stabilizatorów są bezstopniowo przekręcane w przeciwnych do siebie kierunkach. Boczny przechył pojazdu znacznie się wtedy zmniejsza, a tendencja do podsterowności jest wydatnie redukowana. W skład tzw. pakietu technicznego wchodzi też szpera, czyli sportowy mechanizm różnicowy o ograniczonym uślizgu, który w zależności od bieżących potrzeb rozdziela moment obrotowy pomiędzy kołami tylnej osi podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.
Koła warte majątek
Audi SQ7 standardowo jeździ na 20-calowych kołach, opcjonalnie dostępne są koła 22-calowe. Audi SQ8 natomiast w standardzie ma koła 21-calowe, a opcjonalnie zamówić można koła 22- i 23-calowe. Oba modele na przedniej osi posiadają tarcze hamulcowe o średnicy 400 mm. Ich czarne zaciski ozdobione są sportowymi znakami S. Audi oferuje również – zarówno dla osi przedniej, jak i dla osi tylnej – bardzo ceramiczne tarcze hamulcowe wzmocnione włóknem węglowym. W tym przypadku zaciski pomalowane są w kolorze szarego antracytu. Bogate pakiety techniczne obu modeli uzupełniają nowe rozwiązania z zakresu infotainment, connectivity i systemów wsparcia kierowcy. Ułatwiają one prowadzenia auta, jego parkowanie, a jazdę czynią jeszcze bardziej przyjemną. Audi SQ7 i Audi SQ8 z nowym silnikiem 4.0 TFSI na europejskich rynkach pojawią się jesienią tego roku.
Olek
Miałeś ns mysli jeep Grand Cherokee SRT 🙂
Jakby wrzucić dobry wydech to byłaby fajna alternatywa dla Chetokee SRT