Audi R8 RWS to sportowe coupe z tylnym napędem i centralnie umieszczonym silnikiem. Jego podaż jest niestety reglamentowana, przez co szansa, że spotkacie je w Polsce jest mała. Czym różni się R8 RWS od innych odmian tego auta?
Audi R8 to pod względem mocy samochód jakich wiele na rynku. Naprawdę. Kiedyś moc przekraczająca 500 KM była czymś naprawdę rzadko spotykanym. Dziś mocniejszymi silnikami dysponują rodzinne kombi (Audi RS6 Performance), SUV-y (Jeep Grand Cherokee Trackhawk), a nawet pick-upy (HSV GTS Maloo). Ale R8 w wersji RWS (Rear Wheel Series) jest dużo ciekawszą propozycją. Ograniczony produkcją do 999 egzemplarzy, ręcznie składany i wyposażony wyłącznie w tylny napęd model, będzie adresowany do prawdziwych, motoryzacyjnych purystów.
Technicznie jest mocno spokrewniony z Lamborghini Huracanen RWD, ale w mojej osobistej ocenie przewyższa włoskiego brata swoim wyglądem. Jest przepiękny! A do tego ma sobie coś, co przywodzi na myśl wyścigowe auta serii GT.
Audi R8 RWS – różnice w wyglądzie
Z zewnątrz rasowy charakter R8 RWS podkreślają lakierowane na matową czerń elementy nadwozia – kratownica osłony chłodnicy Singleframe oraz wloty powietrza z przodu i z tyłu. Górna część bocznego wlotu powietrza tzw. sideblade (w Coupé) utrzymana jest w lśniącej czerni, dolna w kolorze karoserii. To co mnie jakoś wyjątkowo mocno nakręca w wyglądzie tego auta to opcjonalny, czerwony pas z folii ciągnący się od maski silnika przez dach, aż po tył pojazdu. Niby detal, ale świetnie komponuje się z białym lakierem i czarnymi dodatkami nadwozia, nadając bojowego wyrazu temu niemieckiego coupe.
We wnętrzu, panuje zdecydowanie bardziej luksusowy klimat. Fotele obite alcantarą i skórą, (w opcji są kubełki), doskonałe wykończenie, i pięknie ukształtowana deska rozdzielcza ozdobiona emblematem „1 of 999”, wskazującym na limitowaną liczbę egzemplarzy. Audi R8 RWD zapowiada się jako idealny daily driver!
Audi R8 RWS – silnik 5.2 V10 FSI
Jeszcze większe emocje skrywa szklana pokrywa, jego centralnie umieszczonego silnika. Wolnossący motor 5.2 V10 generuje moc 540 KM, którą osiąga przy fantastycznych 7800 obr./min. Generuje przy tym 540 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 6500 obr./min. Moc przekazuje na tylne koła poprzez 7-biegowy, dwusprzęgłowy automat. Auto dzięki pozbyciu się elementów napędu quattro (wału Kardana, sprzęgła wielopłytkowego i międzyosiowego mechanizmu różnicowego) jest o 50 kg lżejsze (waży 1590 kg). Cechuje się przy tym bardzo dobrym rozkładem mas pomiędzy osiami (41:59) oraz świetnymi osiągami.
Zobacz: Test Audi RS6 Performance
Od 0 do 100 km/h R8 RWS rozpędza się w 3,7 sekundy (Spyder w 3,8 s), a jego prędkość maksymalna to 320 km/h (Spyder 318 km/h). Średnie zużycie paliwa R8 V10 RWS wynosi 12,4 l na 100 km (283 g CO2 na km) przy zamkniętym dachu i 12,6 l przy otwartym (286 g CO2 na km). Gdyby Audi zdecydowało sie zastosować manualną skrzynię biegów można by odchudzić auto o kolejne 40-50 kg, jeszcze bardziej podkreślając purystyczny charakter R8.
Audi R8 RWS – tryb Drift Mode
Audi R8 RWS zostało też wyposażone w nieco inaczej zestrojony układ ESP. Pozwala on na kontrolowany drifting, w sytuacji gdy kierowca w standardowym systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select wybierze tryb „dynamic”, a elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC ustawi na tryb „Sport”. W obszarach granicznych, układ ESC zaingeruje bezpiecznie i rozsądnie.
Dodatkowo elektromechaniczne wspomaganie kierownicy pozbawione ma być całkowicie wpływu momentu obrotowego na jego działanie (to jest plus, ale też i minus). Standardowo, Audi R8 V10 RWS zjeżdżając z taśmy będzie wyposażone w lakierowane na czarno 19-calowe felgi odlewane z aluminium z pięcioma ramionami w kształcie litery V. Opony będą miały rozmiar 245/35 z przodu i 295/35 z tyłu.
Dodaj komentarz