Jak wygląda kierownica wyścigowego samochodu Porsche 919? Ile przycisków musi obsługiwać kierowca w trakcie wyścigu? Z jakich materiałów wykonana jest kierownica bolidu? Jakie funkcje samochodu obsługuje kierowca za pomocą kierownicy?
Ręce, nogi, odwaga, doświadczenie i instynkt – oto co wykorzystują kierowcy Porsche 919 podczas zmagań w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA (WEC). Praca stóp odgrywa tu kluczową rolę, ale znacznie bardziej skomplikowana jest praca rąk: w trakcie wyścigu kierowca trzyma w dłoniach miniaturowy komputer. Wybór właściwego kierunku jazdy należy do jego najprostszych zadań. By obsłużyć wszystkie funkcje najbardziej skomplikowanego samochodu wyścigowego, do dyspozycji są łącznie 24 przyciski i przełączniki na kierownicy oraz 6 manetek w jej tylnej części. W sezonie 2016 rozmieszczenie wszystkich instrumentów zostało starannie zmodyfikowane we współpracy z kierowcami – tak, aby mogli oni bezbłędnie prowadzić prototyp nawet przy 340 km/h, bo takie prędkości prototypy osiągają w wyścigu 24h Le Mans. Niektóre elementy przeniesiono na deskę rozdzielczą, ponieważ na kierownicy nie starczyło już na nie miejsca.
Najczęściej używane klawisze znalazły się w górnych częściach uchwytów, aby można było je łatwo wciskać kciukiem. Niebieski przycisk z prawej strony jest używany niemal bez przerwy – służy do „migania” światłami. W ten sposób kierowcy najszybszych prototypów ostrzegają tych w wolniejszych pojazdach, że będą wyprzedzać. Jednokrotne wciśnięcie guzika powoduje trzykrotne mignięcie lamp. Ponieważ w świetle dziennym sygnały świetlne są trudniej dostrzegalne, kierowca trzyma na nim swój kciuk niemal przez cały czas.
Zobacz: Porsche 919 Hybrid WEC
Czerwony przycisk w lewym uchwycie jest używany nie mniej intensywnie – to tzw. „doładowanie”, czyli dodatkowa siła napędowa z jednostki elektrycznej. Funkcja ta przydaje się podczas wyprzedzania, ale kierowca musi racjonalnie wykorzystywać swój zapas energii. Jego miarą jest jedno okrążenie Le Mans, na które przypada „dawka” 8 MJ. Gdy tor jest krótszy, limit zostaje proporcjonalnie pomniejszony. Przykładowo, jeśli część energii kierowca wykorzysta, aby wydostać się z tłumu samochodów, jej ilość dostępna do końca danego okrążenia odpowiednio się zmniejszy.
Obrotowe przełączniki u dołu (TC/CON i TC R) służą do wstępnego ustawiania kontroli trakcji. W celu zmiany różnych ustawień silnika i napędu hybrydowego kierowca sięga do przycisków u góry: żółtych TF- i TF+ oraz niebieskich MI- i MI+. Poniżej umieszczono różowe klawisze + i -, pozwalające modyfikować balans hamowania (BR) pomiędzy przednią a tylną osią.
Zobacz: Wyścigi WEC – Porsche 919 Hybrid wygrywa na Fuji Speedway
Zielony przycisk z lewej strony służy do sterowania radiem (RAD), a tym z prawej kierowca potwierdza, że przeprowadził zmiany ustawień zgodnie z otrzymanym przez radio komunikatem. Wielokierunkowa telemetria jest tu zabroniona – inżynierowie nie mogą aktywnie interweniować, mogą jedynie przekazywać informacje kierowcy i polecenia na bazie danych, które otrzymują. Za pośrednictwem pomarańczowych klawiszy kierowca obsługuje butelkę z napojem (lewy, DRINK) i uruchamia tryb żeglowania (prawy, SAIL), pomagający oszczędzać paliwo podczas toczenia się bez udziału silnika spalinowego.
Oznaczony złotym kolorem przycisk PIT z lewej strony uruchamia ogranicznik prędkości w alei serwisowej (60 km/h). Jego odpowiednik z prawej strony – FCY – służy do włączania ogranicznika w fazie neutralizacji (żółta flaga na całym torze), gdy wszystkie samochody muszą poruszać się z prędkością 80 km/h.
Zobacz: Jak zbudowany jest samochód rajdowy? Skoda Fabia R5
Umieszczony pośrodku obrotowy przełącznik z dopiskiem MULTI współpracuje z dwoma pokrętłami w górnych narożnikach kierownicy. Kiedy, przykładowo, inżynier wyścigowy prosi kierowcę o uruchomienie ustawienia „Alpha 21”, kierowca ustawia przełącznik w pozycji A, lewym, czerwonym pokrętłem wybiera cyfrę 2, prawym, ciemnozielonym – cyfrę 1, a następnie potwierdza całość przyciskiem OK. Kombinacje te służą do aktywacji programów zarządzających pracą silnika i układu zasilania. Zielony przełącznik obrotowy (RECUP) odpowiada za obsługę systemu odzyskiwania energii.
Na samym dole znajduje się włącznik jednostki spalinowej (Start/Kill). Dwa pokrętła w połowie wysokości kierownicy pozwalają dozować ilość energii w trybie doładowania (B – złote pokrętło z lewej) i wybierać strategię dla silnika spalinowego (S – niebieskie pokrętło po prawej). Aby instrumenty były bardziej czytelne po zmroku, ich oznaczenia są fluorescencyjne i reagują na światło lampy UV zlokalizowanej nad kaskiem kierowcy.
Zobacz: Nowoczesne opony do zabytkowych i klasycznych Porsche
Kierownicę 919 Hybrid wykonano z włókna węglowego, a jej „wieniec” pokryto antypoślizgowym materiałem gumowym. Dzięki zastosowaniu elektrycznego wspomagania kierowca może skręcać koła bez wysiłku nawet mimo stosunkowo wąskiego rozstawu uchwytów. Podczas jazdy palce kierowcy trafiają na sześć umieszczonych z tyłu manetek. Środkowe służą do zmiany biegów (prawa załącza wyższe przełożenie, lewa redukuje), a te zlokalizowane najniżej – do obsługi sprzęgła. Manetki na górze aktywują funkcję „doładowania” – ich działanie dubluje się z przyciskiem na kierownicy, tak aby kierowca mógł wybrać wygodniejszy dla siebie sposób obsługi.
Kierownica prototypu nie może być większa, nie zdoła też w ergonomiczny sposób pomieścić dodatkowych przycisków. Z tego względu niektóre funkcje prototypu obsługuje się teraz instrumentami na tablicy rozdzielczej. Należy do nich: przyciemnianie wyświetlacza podczas jazdy po zmroku, regulacja szybkości pracy wycieraczek oraz ustawienie głośności radia. Na desce zlokalizowano też przycisk N, przełączający skrzynię biegów na bieg jałowy.
Zobacz: Dlaczego licznik w samochodzie zawyża prędkość?
Dodaj komentarz