REKLAMA

Strefy Czystego Transportu w Polsce – kto będzie je tworzyć?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 3 kwietnia 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Kto będzie odpowiedzialny za tworzenie Stref Czystego Transportu w Polsce? Głównie samorządy, ale pomocny w tym ma być projekt „Laboratorium Stref Czystego Transportu”. Czym on jest i jakie są jego założenia?

Strefy Czystego Transportu (SCT) to ekologiczne obszary, które już funkcjonują w ponad 320 miastach Europy, które przez ich twórców mają na celu poprawę stanu zdrowia mieszkańców i kondycji środowiska. Zmiany na świecie dotyczące rozwoju elektromobilności sprawiają, że wkrótce pojawią się one także w polskich miastach. Projekt „Laboratorium Stref Czystego Transportu” realizowany przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB), Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i norweskie stowarzyszenie pojazdów elektrycznych Norsk Elbilforening ma odpowiedzieć na pytania dotyczące tworzenia i wyglądu SCT.

Strefy Czystego Transportu w Polsce?

W Polsce porusza się ponad 20 milionów samochodów, a co roku rejestrowanych jest około 1,5 miliona kolejnych. Dane z lat 2021/2022 wskazują, że tylko w stolicy zarejestrowano już 1,7 miliona pojazdów, co daje rekordowe 768 samochodów na 1000 mieszkańców. Wysokie wskaźniki osiągnęły także inne duże polskie miasta – Poznań (781) i Wrocław (742). Większość z tych pojazdów zasilana jest paliwami ropopochodnymi, co prowadzi do obniżenia jakości powietrza i powstawania smogu. Według portalu elektromobilni.pl transport drogowy odpowiada nawet za 80% zanieczyszczeń powietrza w polskich miastach, a ponad 70% miast przekracza normy jakości powietrza.

Nowelizacja Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych umożliwiła samorządom tworzenie SCT. SCT to wybrane obszary miejskie, po których swobodnie mogą poruszać się pojazdy spełniające określone normy emisji spalin oraz pojazdy nisko- i zeroemisyjne. Dzięki temu poprawia się jakość powietrza i zdrowie mieszkańców. Niektóre samorządy, takie jak Kraków, Warszawa i Wrocław, już zapowiedziały wprowadzenie SCT, ale wdrażanie ich jest procesem złożonym i wymagającym kompleksowego planowania działań.

Laboratorium Stref Czystego Transportu

W listopadzie 2022 roku Ministerstwo Klimatu i Środowiska zawarło umowę z IOŚ-PIB na realizację projektu „Laboratorium Stref Czystego Transportu”, który ma pomóc w wdrożeniu SCT i kompleksowego zaplanowania działań organizacyjnych, wdrożeniowych i komunikacyjnych.

Projekt „Laboratorium Stref Czystego Transportu” jest finansowany ze środków Funduszu Współpracy Dwustronnej Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021 i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021 w ramach Programu „Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu”. Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.

Zobacz: Stare samochody nie wjadą do Warszawy! Zakaz wjazdu od 2024 roku

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności