
Co to jest płukanka długodystansowa do silnika ? Jak działa, jakie ma przeznaczenie i czym się różni od zwykłej płukanki? Istotny jest skład płukanki długodystansowej, czas i sposób działania. Czemu? Bo na płukance długodystansowej można jeździć i to setki kilometrów. To właśnie dzięki temu usuwanie nagaru, poprawa kompresji silnika czy ograniczenie zużycia oleju jest tak skuteczne w jej wykonaniu.
Nowoczesne silniki, zwłaszcza te doładowane i z bezpośrednim wtryskiem paliwa, choć łączą moc z niskim zużyciem paliwa, generując też więcej problemów. Ich najczęstszą przyczyną jest nagar, będący efektem niepełnego procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej i długich interwałów wymiany oleju. Jeśli nagar ten nie zostanie usunięty, silnik zaczyna mieć z czasem problemy takie jak spadek kompresji, nadmierny pobór oleju, wypadanie zapłonów czy nawet zjawisko LSPI. Dlatego dzisiejszy rynek chemii silnikowej skupia się na preparatach do usuwania nagaru i osadów węglowych. Podstawą jest płukanka do silnika stosowana przy wymianie oleju silnikowego. Sęk w tym, że na rynku są różne rodzaje płukanek. Mają nie tylko odmienny skład, ale też zupełnie inaczej się je stosuje. Szczególnie ciekawa jest tzw. płukanka długodystansowa, na której można, a wręcz trzeba jeździć przez kilka tysięcy kilometrów po zalaniu do silnika. Na jakiej zasadzie działa?
Płukanka długodystansowa – składniki i ich działanie
Płukanka długodystansowa to specjalistyczny preparat chemiczny stosowany w motoryzacji do czyszczenia wnętrza silnika. W odróżnieniu od klasycznych płukanek, które stosuje się na 15 minut przed wymianą starego oleju, płukankę długodystansową dodaje się do oleju silnikowego na dłuższy okres, zazwyczaj na co najmniej 1000 km przed planowaną wymianą. Jej zadaniem jest stopniowe rozpuszczanie i usuwanie nagarów, osadów węglowych, szlamu oraz innych zanieczyszczeń gromadzących się w układzie smarowania silnika podczas jego eksploatacji. Prawidłowo użyta jest w stanie rozpuścić nagar zapiekający pierścienie tłokowe i przywrócić ich działanie, zmniejszając lub w ogóle niwelując branie oleju silnikowego. Zapewnia też czystsze środowisko pracy dla nowego oleju zalewanego do jednostki napędowej.
Działanie płukanki długodystansowej opiera się na odpowiednio dobranych składnikach chemicznych, które aktywnie oddziałują na zanieczyszczenia w silniku. Dla przykładu płukanka długodystansowa Antykoks Run zawiera m.in. dyspergatory, które utrzymują cząsteczki zanieczyszczeń, takie jak sadza czy osady węglowe, w zawiesinie, nie pozwalając im na grupowanie się w większe frakcje i osadzanie się ponowne w silniku. Są w niej też detergenty rozpuszczające nagary i osady, czyszczące elementy takie jak pierścienie tłokowe, kanały olejowe czy wał korbowy. Bardzo ważnym elementem płukanki są dobrej jakości estry. Z uwagi na wysoką polarność, mają one wyjątkową zdolność do przyciągania się do powierzchni metalowych, a dzięki ogromnej odporności na nacisk, estry tworzą bardzo trwały film olejowy, zapewniając prawidłowe smarowanie częściom silnika nawet przy bardzo dużym jego obciążeniu termicznym. Nie dość zatem, że poprawiają właściwości smarne samego oleju, to zapewniają dłuższą żywotność detergentów i dyspergatorów rozpuszczonych w płukance.
Płukanka długodystansowa – stosowanie krok po kroku
Warto pamiętać o tym, że stosowanie płukanki długodystansowej różni się od klasycznej. Najpierw warto sprawdzić stan oleju w silniku i upewnić się, że jego poziom jest prawidłowy, a w razie potrzeby uzupełnić go. Następnie należy wstrząsnąć butelką z preparatem i wlać go do wlewu oleju silnikowego. I to co najważniejsze – auto z zalaną płukanką musi przejechać dystans kilkuset kilometrów. Producent W przypadku preparatu Antykoks Run jest to 1000-1500 km. Po przejechaniu zalecanego dystansu należy spuścić stary olej, wymienić filtr oleju i zalać silnik nowym olejem. Proces czyszczenia został zakończony.
Natomiast w przypadku mocniej zabrudzonych nagarem jednostek napędowych, warto nieco inaczej zastosować taką płukankę. Wygląda to następująco:
- do starego oleju wlewamy klasyczną płukankę (np. Antykoks Oil) i dajemy silnikowi popracować 15 minut na biegu jałowym (na tzw. luzie),
- po 15 minutach wymieniamy olej i filtr oleju na nowe,
- do nowego oleju wlewamy płukankę długodystansową Antykoks Run,
- pokonujemy autem 1500 km,
- znowu wymieniamy olej pamiętając, aby dodać dodać klasyczną płukankę na 15 minut przed wymianą oleju,
- wylewamy stary olej, zalewamy nowy i zakładamy świeży filtr.
I tyle – cała operacja jest zakończona, a nagar powinien być zredukowany do minimum. Jeśli pobór oleju lub kompresja się nie poprawiły, to świadczy to o zużyciu mechanicznym silnika, a nie o problemach związanych z nagarem. Tym samym za sprawą chemii mamy pewność, bez kosztownego rozbierania jednostki napędowej, że remont silnika będzie niezbędny.
Płukanka długodystansowa, z racji estrowej bazy olejowej, to najbezpieczniejszy sposób na czyszczenie silnika z nagaru. Stopniowo rozpuszczając osady nie pozwala na zatykanie kanałów olejowych, bo zanieczyszczenia dyspersują w oleju do momentu jego wylania z silnika. Co ciekawe, wiele osób po użyciu tego rodzaju płukanki nie tylko zauważa poprawę samego silnika w zakresie głośności jego pracy czy poprawy dynamiki (przywrócenie prawidłowej kompresji), ale wskazuje na mniejsze zadymienie spalin. Warto też pamiętać, że zwarte w płukance dodatki uszlachetniające, takie jak estry, mają właściwości rewitalizujące gumowe uszczelnienia. Co więcej, płukanka jest również zalecana przy zmianie rodzaju oleju, na przykład z mineralnego na syntetyczny,
Czy płukanka jest w stanie naprawić silnik?
Czy płukanka naprawia silnik? Nie, to mit. Płukanka jest w stanie przywrócić poprawne działanie przede wszystkim pierścieni tłokowych, które zapieczone nagarem nie są w stanie się rozprężyć, aby zgarniać olej czy trzymać kompresję. A to jest najczęstsza przyczyna nieprawidłowego działania jednostek spalinowych. Tym samym płukanka jest w stanie wyeliminować takie problemy jak branie oleju, jego spalanie, czy spadek kompresji. Kluczem do sukcesu jest jednak regularne jej stosowanie oraz poprawne jej użycie. I choć jej stosowanie jest naprawdę proste to zdarza się, że nawet mechanicy nie robią tego właściwie. Czemu? Bo nie czytają instrukcji obsługi.
Zobacz: Płukanka do silnika – jak ją stosować?
Jak często stosować płukankę długodystansową? Z racji estrowej bazy i delikatnego działania takie płukanki jak Antykoks Run można używać przed każdą wymianą oleju silnikową. Stosując inne płukanki, zwróć uwagę na ich skład i sposób aplikowania, bo zachodzą między nimi duże różnice. Najważniejsza jest profilaktyka i regularność. Nieczyszczony nagar gromadzi się bowiem w duże frakcje, które z czasem twardnieją i są coraz trudniejsze do usuwania. Jeśli kierowca przez lata zaniedbywał auto i nie czyścił silnika z nagarów, to nie ma co liczyć, że po jednym użyciu płukanki od razu uzyska pełny efekt. W takich przypadkach proces ten należy powtarzać i rozszerzać o działanie płukanek klasycznych (patrz wyżej zastosowanie krok po kroku).
Wady i mity dotyczące płukanek
Niektórzy kierowcy obawiają się, że płukanki mogą uszkodzić uszczelki lub rozszczelnić silnik. Współczesne preparaty, takie jak Antykoks Run, są jednak bezpieczne dla uszczelek i elementów silnika, a ich skład jest opracowany tak, aby minimalizować ryzyko uszkodzeń. Kluczowe jest stosowanie się do zaleceń producenta. W przypadku płukanek długodystansowych takich jak Antykoks Run, które zawierają estry o żadnym uszkodzeniu uszczelek nie ma mowy, wręcz przeciwnie, prędzej dojdzie do rewitalizacji uszczelnień gumowych.
Zobacz: Olej i jego wpływ na nagar w silniku
Artykuł zawierał lokowanie produktów
Dodaj komentarz