REKLAMA

Obrócona panewka w silniku 2.0 TSI i 2.0 TFSI – jaka może być przyczyna?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 21 grudnia 2024
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Obrócona panewka korbowodu w silniku 2.0 TFSI lub 2.0 TSI to problem, jaki może wynikać z wadliwego procesu produkcji korbowodów do tego motoru. Wbrew pozorom to nie wadliwe panewki stanowią problem. Usterka dotyczy nowej  generacji silnika 2.0 TFSI/2.0 TSI, który stosowany jest w wybranych modelach Audi i Volkswagena.

Panewki korbowodów są kluczowymi elementami silnika, które służą do zmniejszania tarcia i przenoszenia sił między korbowodem a wałem korbowym. Znajdują się w miejscach połączenia korbowodu z wałem korbowym oraz z tłokiem. Panewki zapewniają gładką powierzchnię dla obracających się części, umożliwiając ich efektywne działanie przy minimalnym zużyciu materiału. O ich właściwą pracę dba olej silnikowy, zapewniający ich prawidłowe smarowanie. Jeśli jednak film olejowy zostanie zerwany, albo coś dostanie się między panewkę, może dojść do jej obrócenia, a skutki mogą być wtedy fatalne dla silnika.

Wadliwe korbowody 2.0 TSI i 2.0 TFSI

Problem z panewkami zgłosiły Volkswagen i Audi. Ogłosiły one akcję serwisową dotyczącą wadliwych komponentów silnika 2.0 TSI i 2.0 TFSI w czterech modelach: 2022-2023 VW Atlas, Atlas Cross Sport oraz 2021-2023 Audi Q5 i Q5 Sportback (roczniki modelowe). W sumie akcja naprawcza ma objąć ponad 74 000 samochodów poruszających się w USA. Okazuje się, że korbowody do  silnika 2.0 TSI (VW) i 2.0 TFSI (Audi) zostały wyprodukowane z niezachowaniem wymogów produkcyjnych przez co mogą powodować nieprawidłową pracę silnika, a nawet doprowadzić do jego zniszczenia.

Obrócone panewki w Audi Q5 z silnikiem 2.0 TFSI? Winne temu mogą być wadliwe korbowody. Zwłaszcza jeśli auto sprowadzane jest z USA.

Jak wynika z danych przekazanych przez VAG do NHTSA, błędy w procesie produkcyjnym korbowodów mogły spowodować, że w obiegu oleju pojawi się za duża ilość opiłków metalu, co może prowadzić do nadmiernego zużycia i luzu oraz uszkodzenia panewek korbowodów. To z kolei może wywołać stukanie panewek, a ich ignorowanie może doprowadzić chociażby do obrócenia panewki i w konsekwencji do wybicia korbowodu. Dokładnie z takim problemem pojawiło się na naszym warsztacie Audi Q5 z 2022 roku sprowadzone ze Stanów Zjednoczonych. Przy dużym obciążeniu układu napędowego spowodowanego ciągnięciem przez samochodów przyczepy na dystansie 250 km, nastąpiło zerwanie filmu olejowego i obrócenie panewki korbowodu. Jej fragmenty dostały się miedzy tłoki i cylindry, co uszkodziło blok silnika.

Akcja serwisowa silnik 2.0 TSI i 2.0 TFSI

Volkswagen i Audi podjęły kroki w celu poprawy jakości produkcji, wprowadzając nowe procedury kontrolne u dostawcy korbowodów. Samochody wyprodukowane po 6 października 2023 roku powinny być wolne od tej wady. W przypadku pojazdów już objętych akcją serwisową, oferowana będzie darmowa wymiana całego silnika. Dodatkowo opracowywane są testy diagnostyczne, które pozwolą wykryć potencjalne uszkodzenia przed wystąpieniem objawów, co umożliwi wcześniejsze podjęcie działań naprawczych.

W Stanach Zjednoczonych wadliwe silniki 2.0 TFSI i 2.0 TSI były wymieniane na nowe. Europejski oddział Audi milczy o problemach z korbowodami i panewkami.

Wszystkie pojazdy objęte akcją serwisową wciąż pozostają objęte gwarancją, co oznacza, że właściciele nie muszą się martwić o koszty naprawy. Powiadomienia o akcji serwisowej były wysyłane od grudniu 2023 roku. Nie wiadomo na ten moment, czy w Europie też ten problem występuje, bo na naszym kontynencie takiej akcji nie ogłoszono. Ale to nie oznacza, że go nie ma.

Zobacz: Jak zmniejszyć zużycie oleju przez silnik? Najlepsze sposoby i metody

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności