REKLAMA

Dodatek do paliwa zalecany do silnika 1.2 PureTech

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 10 czerwca 2024
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Tunap 978 Microflex to dodatek do paliwa mający ograniczać powstawanie nagaru. Właściciele aut wyposażonych w silnik 1.2 PureTech mieli swego czasu zalecenie, aby stosować go po wymianie oleju w silniku. Sęk w tym, że czyszczenie silnika 1.2 PureTech z nagaru musi być przeprowadzano na dużo większą skalę.

Silnik 1.2 PureTech ma problemy z nagarem, który powstaje przede wszystkim z uwagi na nieprawidłowe spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Przyznał się do tego nawet jego producent, czyli koncern Stellantis. Problem jest tak poważny, że niektóre Autoryzowane Stacje Obsług zalecały, aby po wymianie oleju w silniku 1.2 PureTech, dolewać do paliwa specjalny preparat o nazwie Tunap 978 Microflex. Sęk w tym, że to nie rozwiązywało problemu. Dlaczego?

Tunap 978 Microflex dodatek do 1.2 PureTech

Według zaleceń ASO, preparat Tunap 978 Microflex należało dolać do pełnego baku paliwa tuż po wymianie oleju silnikowego. Ma on na celu rozpuścić nagar na denku tłoka i w komorze spalania. Właściciele aut nie byli jednak informowani o tym, że częstotliwość stosowania tego preparatu musi być częstsza, bo takie pojedyncze zalanie preparatu do zbiornika paliwa nie mogło rozwiązać problemu nagaru.

Nagar w silniku 1.2 PureTech próbowano usuwać preparatem Tunap 978 Microflex. Nie rozwiązało to jednak problemu, choć środek ten może go w pewnym stopniu ograniczyć.

Nagar w silniku 1.2 PureTech próbowano usuwać preparatem Tunap 978 Microflex. Nie rozwiązało to jednak problemu, choć środek ten może go w pewnym stopniu ograniczyć.

Czemu? Bo ten tworzy się nieustannie podczas procesu spalania, zwłaszcza w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Zatem żeby ograniczyć jego powstawanie, należy stosować taki preparat regularnie. Sęk w tym, że nie jest to tanie. Opakowanie Tunap 978 Microflex kosztuje ok. 100 zł. Co więcej, konstrukcja silnika 1.2 PureTech, zwłaszcza układu wtryskowego pokazała, że nawet przy regularnym stosowaniu tego preparatu i tak dochodzi na nadmiernego odkładania się nagaru w tym silniku. Dlatego trzeba należy przeprowadzać okresowe czyszczenie silnika z nagaru.

Usuwanie nagaru z silnika 1.2 PureTech

Jeśli nagar w silniku odkłada się zbyt długo, powoduje szereg problemów. Te najpopularniejsze to zjawisko LSPI, które niszczy układ korbowo-tłokowy (pękające tłoki), nadmierny pobór oleju spowodowany zapieczonymi pierścieniami, czy zapchana odma, która podnosząc ciśnienie w układzie doprowadza do tego, że silnik bierze olej. Dlatego nagar w silniku 1.2 PureTech należy sukcesywnie usuwać na wielu płaszczyznach. Jak?

Płukanka do silnika usuwa nagar z magistrali olejowej. Po jej dolaniu do oleju, silnik musi na niej popracować przed 15-20 minut (maksymalnie), a potem całość należy spuścić i zalać motor świeżym olejem.

Podstawa to płukanka do silnika dolewana do oleju na 20 minut przed jego wymianą. Rozpuszcza ona nagar w obrębie całej magistrali olejowej. Trzeba tylko pamiętać, aby wybierać płukanki bez estrów (np. Antykoks Oil), bo te mogą działać zbyt agresywnie np. na gumowe uszczelki i simeringi.

Usuwania nagaru z komory spalania (cylindra) i tłoków w silniku 1.2 PureTech za pomocą pianki Antykoks.

Dodatkowo pracę płukanki może wspomóc pianka do silnika (również z serii Antykoks), którą aplikujemy bezpośrednio do cylindrów przez gniazda świec. Ta jest szczególnie polecana do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, które produkują duże ilości cząstek stałych czyli też i nagaru. A to właśnie nagar potrafi zablokować pierścienie tłokowe, czego objawem będzie spadek kompresji czy spalanie oleju przez jednostkę napędową.

Zobacz: Jaki preparat na zapieczone pierścienie?

W materiale wykorzystaliśmy preparaty od polskiej firmy chemicznej CHEMMOTOR POLSKA

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności