Jeśli silnik zużywa olej, to przyczyny tego problemu nie zawsze są oczywiste. Mogą to być zm.in. zapieczone pierścienie, zużyte uszczelniacze zaworowe, albo nieszczelne turbo. Niektóre te problemy może rozwiązać specjalistyczna chemia, inne wymagają napraw mechanicznych. Co robić kiedy silnik zaczyna zużywać olej?
Silnik spalinowy wykonuje pracę mechaniczną w oparciu o układ korbowo-tłokowy. Aby tłoki mogły poruszać w cylindrach, muszą pokonać opory toczenia. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie olej silnikowy, zapewniający poślizg między powierzchniami trącymi. Jednak z czasem silnik się zużywa, chociażby na skutek spadku jakości oleju, jego degradacji, przeciążenia termicznego itd. I wtedy zaczynają się problemy z jednostkę napędową auta czego objawem staje się … nadmierne zużycie oleju przez silnik. Nie zawsze jednak branie oleju przez motor oznacza jego zużycie mechaniczne, a do rozwiązania problemu wystarczy często specjalistyczna chemia silnikowa. I takie rozwiązanie też Wam przedstawimy w tym materiale.
Jakie objawy dają zużyte pierścienie tłokowe?
Zużyte pierścienie tłokowe to jedna z głównych przyczyn nadmiernego zużycia oleju w silniku. Pierścienie tłokowe pełnią kluczową rolę w uszczelnianiu komory spalania i zapobieganiu przedostawania się oleju z dolnej części silnika do cylindrów. Gdy ulegają zużyciu, nie są w stanie skutecznie zatrzymać oleju, co powoduje, że dostaje się on do komory spalania i ulega spaleniu razem z mieszanką paliwowo-powietrzną.
W efekcie tego z rury wydechowej wydobywa się charakterystyczny dym o niebieskawym zabarwieniu, szczególnie widoczny podczas przyspieszania. Długotrwała eksploatacja silnika ze zużytymi pierścieniami prowadzi nie tylko do zwiększonego zużycia oleju, ale również do spadku mocy i większego obciążenia dla samego silnika. Co więcej, zużyte pierścienie łatwo poznać też po tym, że ubywa z silnika oleju, co widać doskonale na bagnecie oleju.
Uszczelniacze zaworowe – objawy zużycia
Podobnie jest w przypadku zużytych uszczelniaczy zaworowych. Uszczelniacze te mają za zadanie uniemożliwić przedostawanie się oleju do komory spalania przez trzonki zaworów. Gdy ulegają zużyciu, olej zaczyna przepływać przez prowadnice zaworów i trafia do cylindrów, co powoduje spalanie oleju i dymienie, szczególnie przy zimnym rozruchu lub po dłuższym postoju pojazdu. Zużycie uszczelniaczy zaworowych może być skutkiem naturalnej eksploatacji, ale również wynikiem przegrzewania silnika, co przyspiesza degradację gumowych uszczelnień.
Dlaczego silnik bierze olej? Inne przyczyny
Ale to tylko najpopularniejsze przyczyny. Nieszczelności uszczelek, np. pod głowicą, także może prowadzić do wycieków oleju, zarówno na zewnątrz silnika, jak i do układu chłodzenia, gdzie sygnałem alarmowym jest obecność oleju w płynie chłodniczym. W przypadku silników z turbosprężarką, jej zużyte uszczelniacze mogą powodować, że olej przedostaje się do układu dolotowego i jest spalany, co także objawia się zwiększonym zużyciem oleju i dymieniem wydobywającym się z wydechu pod obciążeniem silnika. W takim przypadku niezbędna jest wymiana albo regeneracja turbosprężarki.
Zobacz: Czy uszkodzona odma może powodować branie oleju przez silnik?
Kolejną częstą przyczyną nadmiernego poboru oleju jest awaria układu wentylacji skrzyni korbowej czyli po prostu odmy (bądź jej zaworu PCV), która odpowiada za odprowadzanie nadmiaru gazów z komory spalania. Uszkodzona lub zapchana odma powoduje wzrost ciśnienia w układzie i wycieki oleju.
Ważnym czynnikiem może być również niewłaściwy dobór oleju silnikowego, np. zbyt niska lepkość oleju (mniejsza gęstość oleju) może sprawiać, że olej łatwiej przedostaje się przez uszczelki i pierścienie do komory spalania. Co więcej, zużyte cylindry, w wyniku np. nieprawidłowego osiowania lub przegrzewania silnika, również prowadzą do wzmożonego zużycia oleju. Wreszcie, wycieki oleju mogą być efektem nieszczelności uszczelek wokół miski olejowej lub uszczelniaczy wału korbowego, co objawia się plamami oleju pod pojazdem.
Jak ograniczyć zużycie oleju przez silnik?
Warto jednak pamiętać, że powyższe problemy mechaniczne mogą być efektem wieloletnich zaniedbań eksploatacyjnych pojazdu. Jakich? Przesadnie wydłużone przeglądy okresowe, stosowanie niskiej jakości olejów, tankowanie paliwa mocno zanieczyszczonego np. siarką, a do tego jazda na krótkich trasach. Efektem jest degradacja oleju, która prowadzi do okładania się w silniku nagaru i osadów węglowych. W rezultacie pojawiają się m.in. takie problemy jak zapieczone pierścienie tłokowe czy przedmuchy do skrzyni korbowej. I wtedy warto wykonać chemiczny remont silnika.
Czyszczenie silnika z nagaru
Zapieczone nagarem pierścienie, nie mogąc się rozprężyć, powodują spadek kompresji silnika, pogorszenie osiągów i oczywiście zwiększone zużycie oleju przez silnik. Jeśli problem zostanie w porę dostrzeżony, można go rozwiązać bez kosztownego remontu silnika. Kluczowe jest usunięcie nagaru, którym zapchane są rowki pierścieni tłokowych. W tym celu stosuje się takie preparaty jak np. pianka Antykoks Down aplikowana bezpośrednio do cylindrów przez gniazda świec. Na czym polega jej działanie?
Pianka rozpuszcza nagar i osady z denka tłoka (zapobiegając np. zjawisku LSPI), a potem przedostaje się do rowków tłokowych uwalniając pierścienie. W przypadku bardzo silnie zanieczyszczonych silników, dla zwiększenia efektów, piankę można pozostawić w cylindrach nawet na kilka godzin. Nagar to powszechny problem w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa tym bardziej, jeśli auto używane jest na krótkich trasach.
Działanie pianki może rozszerzyć płukanka do silnika Antykoks Oil dolewana do oleju przed jego wymianą. Działa ona w obrębie całej magistrali olejowej podczas pracującego silnika. Jest dzięki temu w stanie dotrzeć do pierścieni od spodu tłoka i wspomóc działanie pianki w zakresie oczyszczania ich z nagaru.
Należy pamiętać, że zastosowanie płukanki wymusza wymianę oleju, bo może on pracować na niej przez ok. 20 minut. Dlatego dla pełnego efektu najpierw należy zastosować piankę, a potem płukankę, po czym wymienić stary olej na nowy, to samo czyniąc z filtrem oleju.
Chemia nie ograniczyła poboru oleju – co dalej?
Jeśli zastosowanie środków chemicznych nie przyniosło rezultatów, a silnik nadal wykazuje objawy zużycia pierścieni (jak słaba kompresja czy duże zużycie oleju), można założyć, że problem nie wynika z zapieczenia pierścieni nagarem. Dzięki zastosowaniu chemii mechanik ma w zasadzie pewność, że konieczne będzie rozebranie silnika, aby znaleźć przyczynę w zużyciu mechanicznym. Tym samym użycie chemii w pierwszej fazie naprawy, pozwala właścicielowi pojazdu uniknąć zbędnych kosztów, bowiem bardzo często to nagar powoduje problemy z braniem oleju przez silnik.
Jeśli chemia nie pomoże, dopiero wtedy powinno wykonać się tradycyjny remont silnika. Chemiczna regeneracja (czyszczenia) silnika kosztuje około 150 zł i najczęściej rozwiązuje problem. Jeśli nie, właściciel ma pewność, że kosztowny (8-12 tys. zł), tradycyjny remont silnika jest konieczny.
Zobacz: Czy uszkodzona odma może powodować branie oleju przez silnik?
W materiale wykorzystaliśmy preparaty od polskiej firmy chemicznej CHEMMOTOR POLSKA
Dodaj komentarz