REKLAMA

Które autostrady będą bezpłatne w Polsce i od kiedy?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 18 maja 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Darmowe autostrady o 1 lipca 2023 roku? Tak, o ile należą do GDDKiA. Taki przedwyborczy pomysł przedstawił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Co więcej, na TVN24 wiceminister funduszy, Marcin Horała, ogłosił, że od 1 stycznia 2024 roku wszystkie państwowe autostrady w Polsce będą bezpłatne. W przypadku prywatnych autostrad, rząd będzie negocjować z koncesjonariuszami, aby ustalić warunki zmiany obecnych umów.

Wiceminister podkreślił, że odcinki autostrad należące do państwa będą dostępne bezpłatnie. Jednak jeśli koncesjonariusze prywatnych autostrad będą niechętni do jakiejkolwiek zmiany, rząd będzie musiał poradzić sobie z tą sytuacją. Rząd będzie dążył do porozumienia z prywatnymi właścicielami autostrad i stopniowo wprowadzał zmiany. Ale oczywiście nie za darmo.

Które autostrady w Polsce będą darmowe?

Jeśli pomysł wejdzie w życie, oczywiście odczują to w portfelach Polacy, bo ktoś i tak będzie musiał zapłacić za utrzymanie „darmowych autostrad”. Teraz warto się zastanowić, które autostrady w Polsce będą darmowe i kiedy to nastąpi. Według informacji udostępnionych przez GDDKiA, obecnie płatnych jest pięć odcinków autostrad, z czego trzy z nich są zarządzane przez prywatnych koncesjonariuszy:

  1. A1 Rusocin – Nowa Wieś (AmberOne – GTC)
  2. A2 Świeck – Konin (z wyłączeniem odcinka między węzłami Poznań Zachód i Poznań Wschód) (Autostrada Wielkopolska S.A. i Autostrada Wielkopolska II S.A.)
  3. A4 Katowice – Kraków (Stalexport Autostrada Małopolska SA)

Płatne są również odcinki państwowe zarządzane przez GDDKiA:

  1. A2 Konin – Stryków
  2. A4 Wrocław (węzeł Bielany Wrocławskie) – Sośnica (węzeł Sośnica)

Propozycja zniesienia opłat za przejazd autostradami płatnymi zarządzanymi przez GDDKiA znajduje się w projekcie noweli ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Projekt ma na celu zaprzestanie pobierania opłat od pojazdów o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli samochodów osobowych i motocykli) na odcinkach autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Zmiana ta wynika z potrzeb społecznych i zapewnienia bezpłatnego korzystania z autostrad zarządzanych przez organy państwowe.

Prezes PiS, Jarosław Kaczyński, podsumowując konwencję „Programowy Ul Prawa i Sprawiedliwości”, zapowiedział zniesienie opłat za autostrady. Premier poinformował również, że wkrótce zostanie przedstawiony harmonogram zniesienia opłat na płatnych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA. Rząd planuje również rozpocząć rozmowy z prywatnymi koncesjonariuszami, aby do końca roku przedstawić plan likwidacji bramek na autostradach. Decyzja o wprowadzeniu darmowych autostrad w Polsce ma na celu ułatwienie korzystania z dróg szybkiego ruchu i spełnienie oczekiwań społecznych.

Zobacz: Test Hyundai Elantra 1.6 MPI

Szczegółowy harmonogram i sposób realizacji tych zmian będą ustalane przez rząd w drodze negocjacji z odpowiednimi podmiotami. Warto jednak zauważyć, że np. autostrada A2 jest jedną z najdroższych na świecie, bowiem należy w większości do prywatnej spółki. Dlatego nawet jeśli rząd nie będzie pobierał opłat za rządowe jej fragmenty, to koszt przejazdu z Warszawy do Poznania nadal będzie bardzo wysoki. O tym jakie są obecnie koszty sprawdziliśmy ostatnio we własnym zakresie i opisaliśmy w poniższym poradniku:

Zobacz: Ile kosztuje autostrada z Warszawy do Poznania? Sprawdziliśmy!

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
samuel albert właściwie to już johan Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
samuel albert właściwie to już johan
Gość
samuel albert właściwie to już johan

Póki rządzi solidarność ,wszystko będzie dla ludzi,jak zaczną rządzić towarzysze uczeni – koncesjonowani ,wszyscy będą biedni

Aktualności