REKLAMA

Toyota GR Yaris otrzyma 8-biegowy automat, ale będą potrzebne zmiany

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Toyota · Dodane: 19 marca 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Sportowa Toyota GR Yaris otrzyma automatyczną skrzynię biegów. Będzie to zupełnie nowa konstrukcja, oparta na przekładni planetarnej. Testy jej już trwają, są zaawansowane, ale i pełne problemów do rozwiązania. Wiele wskazuje na to, że automat niekoniecznie zapewni lepsze osiągi niż skrzynia manualna, ale ma mieć inne zalety.

Toyota GR Yaris to jeden z najciekawszych sportowych modeli japońskiego koncernu w historii. Ten miejski hot hatch został posiada niewielki, za to bardzo mocny silnik z serii G16E-GTS 1.6 Turbo o mocy 261 KM (w Japonii 272 KM), napęd na cztery koła wyposażony w sterowane elektronicznie sprzęgło wielotarczowe, pełniące rolę centralnego dyferencjału oraz dwa mechanizmy różnicowe typu Torsen na każdej osi (opcja). W rezultacie auto jest w stanie rozpędzić się 0-100 km/h w 5,5 sekundy, a maksymalnie do 230 km/h. Kluczowe jest tu jednak jego prowadzenie, zapewniające ogromne ilości oczekiwanej nadsterowności, bowiem w trybie Sport 70% momentu obrotowego trafia na tylną oś.

GR Yaris otrzyma automat?

Do tej pory GR Yaris oferowany był tylko z ręczną, 6-stopniową skrzynią biegów. I jak na auto dla prawdziwego purysty była ona wręcz wskazana. Okazuje się jednak, że część klientów wykazała spore zainteresowanie przekładnią automatyczną. Z tego powodu Japończycy od dłuższego czasu pracują i nad taką skrzynią. Sęk w tym, że nie jest to proste zadanie, bo Toyota postanowiła przygotować dla GR Yarisa nową skrzynię biegów. Dodatkowo konstrukcja GR Yarisa była od początku zaprojektowana pod „manuala”, dlatego niezbędne są pewne modyfikacje auta. Zmiany mają być zauważalne nawet z zewnątrz. Wlot powietrza w przednim zderzaku skrywać będzie dodatkowy kanał prowadzący do chłodnicy oleju automatu. Ma ona na celu poprawić wydajność temperaturową przekładni w trakcie jazdy na torze. Jak ważne jest jej rola, pokazuje przykład Alpine A110S, który z początku miał poważne problemy z jazdą sportową na torze, z uwagi na przegrzewającą się skrzynię Getrag. Problemów jest jednak więcej.

Zobacz: Toyota GR Yaris otrzymała pakiet części TRD

Nowa, 8-biegowa skrzynia automatyczna, z możliwością ręcznej obsługi, jest oparta na przekładni planetarnej. Ma nie tyle zapewniać możliwie najlepsze osiągi, ale optymalizować też proces zużycia paliwa oraz uczynić jazdę możliwie płynną. Oczywiście zmiana biegów na być bardzo szybka, ale nie kosztem komfortu jej pracy. Nie jest to zadanie łatwe, o czym wspomniał już Shigeru Hayakawa, wiceprezydent Toyoty, który przyznał, że w trakcie prac nad skrzynią i jej testów, doszło już do uszkodzenia jej prototypu. Skoro jednak informuje o tym, to zapewne jest na tyle pewny swojego produktu, że zapewne problem został już rozwiązany.

Nowa skrzynia automatyczna jeszcze w fazie testów

Na ten moment skrzynia automatyczna jest w fazie rozwoju. Nie ma potwierdzenia, czy i kiedy trafi do GR Yarisa. Hayakawa podkreśla, że musi ona spełnić szereg wymagań, aby ostatecznie nie popsuć charakteru GR Yarisa. Jeśli się to uda, japoński hot hatch otrzyma oczekiwany przez część klientów automat. Toyocie na pewno zależy na rozwiązaniu wszelkich problemów, bo jeśli tak się stanie, to nowa skrzynia trafi być może także do oczekiwanej GR Corolli. Trudno bowiem sobie wyobrazić, aby koncern zaprojektował specjalnie nową skrzynię tylko dla jednego, bardzo niszowego modelu auta.

Zobacz: Nowy GRMN Yaris jest lżejszy, limitowany i pełny włókna węglowego!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności