Czy akumulator ma wpływ na koło dwumasowe i jego trwałość? Tak i to większy niż myślisz. Okazuje się, że za stukanie koła dwumasowego często odpowiada zbyt słaby akumulator. Jak to możliwe? Co ma wspólnego akumulator z kołem dwumasowym? Przekonajcie się sami!
Większość osób za zużycie koła dwumasowego obwinia styl jazdy kierowcy, nieumiejętny chiptuning czy po prostu niską jakość samej części. Oczywiście sporo w tym racji, ale stukanie koła dwumasowego może być spowodowane szeregiem innych rzeczy. I to takich, o których nie wiedzą często nawet mechanicy. Dlatego temat ten będziemy zgłębiać wspólnie z fachowcami z firmy Regneruj.pl, którzy na co dzień zajmują się profesjonalną naprawą (regeneracją) kół dwumasowych i innych podzespołów samochodowych. Dziś pokażemy Ci korelacje zachodzące pomiędzy dwumasem i układem rozruchowym silnika, a niebawem inne czynniki mające wpływ na stan techniczny koła dwumasowego, o których prawdopodobnie wcześniej nie słyszałeś.
Stukanie koła dwumasowego nie zawsze oznacza jego zużycie
Stukanie słyszalne w trakcie odpalania silnika to częsty problem w nowoczesnych silnikach Diesla (choć coraz częściej i w benzynowych). Najczęściej winne temu jest koło dwumasowe, które albo się zużyło, albo poddawane jest ponadnormatywnym drganiom. Ich efektem jest przeciążanie koła i doprowadzanie do jego stukania.
Zobacz: Jak jeździć, aby wydłużyć trwałość i żywotność koła dwumasowego?
Jednak samo stukanie nie oznacza automatycznie, że koło wymaga naprawy lub wymiany. W wielu przypadkach jest ono całkowicie sprawę, a za stukanie koła dwumasowego może odpowiadać usterka innego elementu auta, który po prostu poddaje „dwumasę” przeciążeniu. Co może go tak przeciążać? Na przykład akumulatora!
Rezonans i ponadnormatywne drgania koła dwumasowego
Jak już wielokrotnie pisaliśmy, moment uruchamiania silnika jest dla niego wyjątkowo trudny i stanowi duże obciążenie dla wielu jego podzespołów. Wśród tych najmocniej eksploatowanych jest m.in. dwumasowe koło zamachowe, dla którego proces odpalania silnika jest wyjątkowo ciężki. Trzeba bowiem wiedzieć, że każde koło dwumasowe ma określony zakres obrotów silnika, przy których wpada ono w tzw. rezonans. A ten sprawia, że koło zaczyna stukać na skutek przeciążenia. Jeśli rezonans będzie trwał za długo, połamią się sprężyny w dwumasie. Dlatego inżynierowie pracujący nad układem napędowym silnika tak go projektują, aby unikać zjawiska rezonansu. Jednak pod wpływem zużywania się części w samochodzie, problem ten może się zacząć pojawiać.
Zobacz: Silnik pracuje nierówno na luzie – jakie mogą być przyczyny i skutki?
Jeśli w fabrycznie nowym silniku rezonans konkretnego koła dwumasowego pojawia się np. przy ok. 200 obr./min, a rozrusznik kręci do 300 obr./min., to stukanie koła jest niedostrzegalne, bo prędkość obrotowa silnika szybko pokonuje strefę rezonansu DKZ.
Zobacz: Jump starter czyli odpalanie silnika z rozładowanym akumulatorem (TEST)
Jeśli jednak np. na skutek spadków napięcia akumulatora, rozrusznik będzie kręcił za słabo (za długo) i wyraźnie poniżej 300 obr./min, to silnik będzie dłużej się rozkręcał i wolniej przechodził przez strefę rezonansu koła, doprowadzając do jego stukania. W dłuższej perspektywie czasowej takie stukanie może zniszczyć koło na skutek nadmiernego przeciążenia jego sprężyn.
Stukanie koła dwumasowego przy odpalaniu silnika
Oczywiście kwestię ponadnormatywnym drgań koła dwumasowego w chwili uruchamiania silnika należy rozpatrywać w szerokim spektrum przyczyn, ale nie da się ukryć, że niedoładowany akumulator bywa źródłem problemów z DKZ. Jeśli jednak jest on w pełni sprawny, albo został właściwie doładowany, a problem nadal występuje, to należy też ocenić skuteczność pracy samego rozrusznika.
Zobacz: Regeneracja koła dwumasowego – warto? Ile kosztuje i na czym polega?
Z czasem działanie rozrusznika osłabia się na skutek zużywania tulei mechanizmu sprzęgającego czy zębnika, przez co spadają parametry jego pracy, a tym samym zdolność do prawidłowego uruchamiania silnika. Tym samym ryzyko, że koło dwumasowe będzie ulegało niekorzystnemu rezonansowi i stukaniu wyraźnie wzrośnie. Trzeba przy tym pamiętać, że stukanie koła przy odpalaniu silnika będzie mieć też zupełnie inne przyczyny niż przy jego gaszeniu. Ale o tym dowiecie się niebawem w kolejnym materiale z serii o kole dwumasowym.
Jeśli Twoje koło dwumasowe wymaga wymiany, możesz skontaktować się z fachowcami z firmy Regeneruj.pl, którzy doradzą Ci najlepszy sposób rozwiązania problemu. Kontakt do nich znajdziesz tutaj lub pod numerem telefonu 532 323 222. Możesz powołać się dodatkowo na naszą redakcję DailyDriver.pl
Artykuł powstał dzięki współpracy z polską firmą usługową zajmującą się profesjonalną regeneracją części samochodowych oraz sprzedażą nowych podzespołów samochodowych
ciekaewe
U mnie dziś słabo kręcił akumulator i słyszałem właśnie jakieś grzechotanie lub stukanie przy odpalaniu. Może to być dwumasa?
A przy jakim napięciu może się to pojawić? Jak będzie głęboko rozładowany czy tylko minimalnie? 10 albo 11V?
Na 10v to akumulator nie działa
Przy 11 dużo samochodow już blokuje nawet zaplon
Trzeba też powiedzieć że mocny akumulator to też leoiej działający alternator a to ma wpływ nawet na to jak działa silnik. Naładowany akumulator sprawia ze alternator mniej obciąża silnik . Ale że akumulator ma wpływ na stukanie koła dwumasowego to nie wiedziałem. Ja akumulator ładuje 1 raz w miesiącu i polecam innym. Wszystko sprane a akumulator ma juz 7 lat.
Polecam akumulatory Grom. Dużo lepsze niż Bosch czy Centra. I tansze