REKLAMA

Wyniki sprzedaż opon w 2020 roku w Polsce pokazują nowy trend!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: · Dodane: 17 lutego 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Sprzedaż opon w Polsce w czwartym kwartale 2020 roku poszybowała w górę. Choć straty za cały rok nie zostały odrobione, to widać nowe trendy panujące na rynku opon – wzrosła sprzedaż opon Premium oraz wielosezonowych.

W całym 2020 roku producenci i importerzy opon w Polsce odnotowali spadki sprzedaży na rynek sięgające średnio -13% niemal we wszystkich segmentach opon. Jedynie sprzedaż opon całorocznych wzrosła aż o +48,4%, motocyklowych o +11%, zaś ciężarowych o +1,9%. Najmniejszy spadek notowano w segmencie przemysłowym (-2,2%) i premium (-4,9%), a największy w segmencie opon do samochodów lekkich dostawczych (-17,3%). Sprzedaż opon do aut osobowych spadła o -14,9%, a do SUV o -13,7%.

Opony wielosezonowe coraz popularniejsze w Polsce

Wiele wskazuje zatem na to, że polscy kierowcy coraz chętniej patrzą na opony wielosezonowe. Po pierwsze ograniczają wydatki związane z usługą wymiany sezonowej opon, a po drugie ograniczają konieczność umawiania się na wizyty u wulkanizatora. Co ciekawe, może być to związane z obawą przed potencjalnym zarażeniem. Częściej jednak powodem jest po prostu brak czasu na umawianie się na wymianę opon.

Zobacz: Płatek śniegu na oponie – co oznacza?

Warto zauważyć, że rynek powoli zaczyna odbijać się od dna. W czwartym kwartale 2020 roku wyhamowały częściowo spadki sprzedaży opon. Na dodatek zaobserwowano, że wzrosło zainteresowanie oponami całorocznymi, premium i do SUV-ów. Udział opon całorocznych w ogólnej sprzedaży wzrósł już do 16%. Bardzo cieszy duży udział opon premium w ogólnej sprzedaży – który sięgnął aż 30%. To pokazuje, że kierowcy zaczynają mocniej doceniać jakość i bezpieczeństwo na drodze, które w tak dużym stopniu zależy właśnie od opon. Z drugiej strony, wyższa sprzedaż opon premium może wiązać się z tym, że w czasie kryzysów ekonomicznych rośnie sprzedaż produktów Premium, ale niestety głównie wśród zamożnej części społeczeństwa.

Zobacz: Opony zimowe i kraje, w których są one obowiązkowe

Być może wzrosty sprzedaży topowych opon mogą się również wiązać z chęcią wydłużenia okresu jazdy na danych oponach przez kierowców. Co więcej, warto pamiętać, że opony całoroczne, te najbardziej popularne i chwalone, należą najczęściej do klasy Premium i stąd zapewne poprawiła się sprzedaż opon klasy wyższej. Z kolei bardzo duży spadek sprzedaży opon zimowych to nie tylko efekt zmiany tendencji w kierunku opon całorocznych. Wygląda na to, że rynek nie spodziewał się ostrej zimy i wielu dystrybutorów musiało potem domawiać towar i odprawiać klientów z kwitkiem.

Rynek opon w Europie

Także w całej Europie rok 2020 był dla branży oponiarskiej bardzo trudny. Opony na montaż fabryczny (OE) zostały najbardziej dotknięte skutkami pandemii – odnotowując spadek o -23% dla opon do samochodów osobowych i -18% dla ciężarówek. Również na rynku wtórnym sprzedaż opon do osobówek odnotowała dwucyfrowe obniżki na poziomie -12%, w tym -20% w przypadku opon zimowych i -13% letnich. Jedynie sprzedaż opon wielosezonowych zachowała pozytywny trend. W segmencie opon ciężarowych odnotowano spadek o -4%, a opon motocyklowych o -9%, podczas gdy sprzedaż opon rolniczych utrzymywała się na poziomie podobnym jak w roku ubiegłym.

Pandemia Covid-19, powtarzające się lockdowny i konsekwentnie nakładane ograniczenia mobilności, a także kryzys gospodarczy – który nastąpił po zamknięciu niektórych fabryk – wywarły silny wpływ na sektor oponiarski, nie tylko pod względem sprzedaży, ale także pod względem utraconych miejsc pracy. Niestety, ogromny spadek cen opon do nowo produkowanych samochodów osobowych nie jest zaskoczeniem i jest bezpośrednią konsekwencją spadku produkcji o -23,7%[1], ogłoszonego na 2020 r. przez przemysł samochodów osobowych w UE w związku z pandemią Covid-19. Dla naszego sektora kluczowe będzie kontynuowanie współpracy z instytucjami Unii Europejskiej i rządami krajowymi w celu opracowania programów ułatwiających ożywienie, aby wesprzeć gospodarkę i społeczeństwo w wyjściu z tego bezprecedensowego kryzysu

– powiedziała Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).

[1] ACEA PR 2021119

Zobacz: Czy opony całoroczne mają sens? Oto opinia PZPO!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności