Czy młodzi kierowcy powodują najwięcej wypadków drogowych? Jaka grupa wiekowa kierowców stanowi największe niebezpieczeństwo na drodze? Kto jest najczęstszym sprawcą wypadku drogowego w Polsce?
W powszechnej opinii panuje przekonanie, że najbardziej niebezpieczną na drodze grupą kierowców są ci najmłodsi, w wieku od 18 do 25 lat. Notorycznie pokazywane są w mediach wypadki z udziałem kierowców, którzy ledwo co stali się pełnoletni, a już roztrzaskali się swoim bądź pożyczonym od kogoś samochodem na drzewie.
Zobacz: Prawo Jazdy 2016 – wszystkie zmiany i nowości
Standardowy klucz w mainstreamowych mediach wygląda mniej więcej tak:
- młodzi ludzie;
- dyskoteka;
- alkohol;
- powrót do domu;
- brawura;
- nadmierna pewność siebie;
- nadmierna prędkość;
- brak umiejętności za kierownicą;
- wypadek
Jest to oczywiście bardzo realny obraz tego co dzieje się na drogach. Nie jest on jednak przekazywany w sposób rzetelny. Ogromna część społeczeństwa żyje bowiem w totalnej nieświadomości, nie zdając sobie sprawy z ryzyka jakie im grozi wyjeżdżając autem na drogi. Okazuje się bowiem, że spotykają oni kierowców – morderców zdecydowanie częściej niż im się wydaje. W 2014 roku kierowcy w wieku od 25 do 59 lat zabili na drodze ponad dwa razy więcej osób niż ci w wieku 18-24 lat. Nie wierzycie?
Sprawcy wypadków samochodowych ze skutkiemi śmiertelnym – według wieku | ||||
Wiek sprawcy | Liczba wypadków | % | Zabici | % |
07 – 14 | 6 | 0,3 | 6 | 0,3 |
15 – 17 | 23 | 1,2 | 29 | 1,3 |
18 – 24 | 452 | 22,9 | 511 | 23,3 |
25 – 39 | 617 | 31,2 | 685 | 31,3 |
40 – 59 | 518 | 26,2 | 573 | 26,2 |
60 plus | 332 | 16,8 | 353 | 16,1 |
b/d | 29 | 1,5 | 32 | 1,5 |
ogółem | 1977 | 100 | 2189 | 100 |
Zobacz: Skręcanie w prawo oszczędza paliwo?
Według danych Policji dotyczących wypadków drogowych mających miejsce w Polsce w 2014 roku, kierowcy w wieku 18-24 lat spowodowali 452 wypadki, w których zginęło 511 osób. Kierowcy w wieku od 25 do 59 lat przyczynili się w tym czasie do śmierci aż 1135 osób czyli o 683 istnień ludzkich więcej. Nawet rozbijając te grupy osobno można zauważyć, że młodzi kierowcy byli dopiero 3 grupą wiekową najczęściej powodującą wypadki ze skutkiem śmiertelnym (i również trzecią grupą pod względem liczby osób, które zabiła).
Zobacz: Potrącenie pieszego mimo przepisowej jazdy – kiedy kierowca zostanie ukarany?
Jedyne co w mojej opinii może tłumaczyć tak negatywny stosunek do młodych kierowców to fakt, że zabijają oni na drodze relatywnie dużo osób biorąc pod uwagę dość wąską ich grupę wiekową (7 lat). Starsi kierowcy, choć uśmiercają na drogach swoją nieodpowiedzialną jazdą więcej osób, to ich zakres wiekowy jest znacznie szerszy. Dlatego warto edukować młodych kierowców i w razie czego poważnie karać, aby w przyszłości byli lepszymi kierowcami niż ich starsi „koledzy po fachu”. Tylko jak to robić jeśli w kraju nadal brakuje obiektów, na których mogą oni dać upust swojej fantazji za kierownicą?
Pełna zgoda z autorem. Media tak przekrecaja statystyki że oglądając TV mozna mieć wrażenie że najwiecej osób ginie przez młodych kierowców. A to fikcja. Młodzi są bardzo niebezpieczni ale rachunek prawdopodobieństwa pokazuje że prędzej zginie Polak z ręki osoby powyżej 25 lat niż poniżej.
prawdopodobieństwo że zginiesz na drodze przez młodego kierowcę jest mniejsze. To starsi powodują łacznie najwiecej wypadkow. wniosek logiczny bo trzeba wziąć liczbe wszsytkich kierowcow. Uwaga na dziadkow na drodze…
Bzdurny wniosek; nawet z danych w tabeli wynika, ze : w ciagu roku jeden rocznik z przedzialu 18-24 lat powoduje 6.24% wypadkow, a dla jednego rocznika z przedzialu 25-39 lat to tylko 2.14%
Dokładnie to jest napisane w ostatnim akapicie (zakres 7 lat wobec np. 15 lat w grupie 25-29 lat). Nadal jednak wysoką liczbę ofiar śmiertelnych na drogach w Polsce generują grupy wiekowe 25-39 i 40-59 lat bo są znacznie większe. Prawdopodobieństwo że zginiesz z ręki starszego kierowcy jest zatem większe bo jego grupa jest liczniejsza.