Dacia wprowadza do oferty nowy silnik z LPG. Motor 1.0 TCe ma 3 cylindry, turbo, pojemność zaledwie 1-litra i moc aż 100 KM. Mimo tak sporego wysilenia, silnik będzie teraz dodatkowo zasilany przez gaz LPG. W duże mierze pomógł w tym klasyczny, wielopunktowy wtrysk paliwa. Czego można się spodziewać po nowym silniku? Oto pierwsze informacje od Renault.
Nasz redakcyjny Peugeot 406, który gości w wielu naszych poradnikach, ma 24 lata i kosztował zaledwie 1000 zł. Ale pod jego maską pracuje silnik 1.8 16V o mocy 110 KM, który jest zasilany LPG. Dzięki temu jego eksploatacja jest w teorii równie tania, jak jego zakup. Jednak trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że jest to motor o relatywnie niskim stopniu wysilenia, bo uzyskuje on niecałe 62 KM z 1 litra pojemności skokowej. Do tego nie ma turbosprężarki i posiada 4 cylindry, zatem jest dobrze wyważony i ma niskie obciążenie termiczne. Nie bez znaczenie jest także to, że jego blok i głowica wykonane są z solidnych stopów metali, dlatego silnik ten słynie z doskonałej odporności na działanie wysokich temperatur, towarzyszących spalaniu gazu LPG. Nie powinny zatem nikogo dziwić nasze wątpliwości, jak z pracą na gazie LPG będzie radził sobie nowy silnik 1.0 TCe od Renault, który trafił do Dacii Duster, Sandero, Sandero Stepway, Logan i Logan MCV.
Silnik 1.0 TCe 100 z gazem LPG
Nowy silnik 1.0 TCe 100 ma turbosprężarkę i tylko trzy cylindry, a mimo to osiąga moc aż 100 KM. Do tego w wersji zasilanej gazem LPG generuje on nieco wyższy moment obrotowy niż standardowa jego wersja. Jego 170 Nm dostępne są już od 2000 obr./min. Parametry zatem ma naprawdę dobre. Co więcej uzyskuje je na klasycznym, wielopunktowym wtrysku paliwa co z jednej strony sprawia, że jest bardziej ekologiczny (bo nie emituje tak dużo cząstek stałych jak silniki z bezpośrednim wtryskiem), a do tego może pracować bez problemu na prostszych układach zasilania gazu (IV generacji). Z tego powodu klient decydujący się na wersję z LPG ma dopłacać do niej około 1000 zł. To naprawdę uczciwa kwota.
Układ LPG w samochodach Dacii jest montowany bezpośrednio w zakładzie produkcyjnym. Dla klienta oznacza to prostą procedurę zamówienia, bez wydłużenia okresu oczekiwania na samochód i jedną gwarancję na samochód i układ LPG oraz możliwość napraw i serwisowania samochodu w jednej sieci, dobrze znającej tę technologię. Silnik benzynowy już od początku był zaprojektowany do zasilania gazem LPG. Dodatkowy zbiornik LPG jest wykonany z niezwykle wytrzymałej blachy stalowej. Jest montowany w miejscu koła zapasowego, dzięki czemu nie było konieczności modyfikacji zbiornika benzyny. Zawór odcinający, układ ograniczający napełnienie zbiornika do 80%, ogranicznik przepływu, elektrozawór i zawór bezpieczeństwa zapewniają bezpieczeństwo układu. Gwarancja na auto i instalację LPG to 3 lata (lub 100 000 km przebiegu w zależności od tego, który warunek zostanie spełniony jako pierwszy). Średnie zużycie paliwa silnika LPG jest co prawda nieco wyższe, ale mimo to koszt paliwa w przeliczeniu na kilometr jest niższy nawet o 30% w przypadku silników benzynowych i o 8% w przypadku silników wysokoprężnych. Za to dwa zbiorniki paliwa pozwalają uzyskać łączny zasięg ponad 1000 km (wielkość butli LPG jest uzależniona od modelu auta i montowana jest ona w miejsce koła zapasowego).
Zobacz: Auto z LPG nie odpala na mrozie – oto główne przyczyny!
Nie wiem jak będzie z żywotnością 1.0 tce, ale 0.9 tce kupiłem właśnie po taxi z przebiegiem 304 tys. km z lpg. Silnik oryginalny, nie otwierany, skrzynia już raz wymieniana. Turbo powoli będzie do wymiany a po silniku specjalnie zużycia nie widać.