Przycisk włączający instalację LPG auta nie działa, jego diody nie świecą, a silnik nie chce przełączyć się na gaz. Jakie mogą być przyczyny tego problemu? Na przykładzie naszego redakcyjnego Peugeota 406 z LPG, którego dopadła ta usterka, pokażemy Wam, co warto sprawdzić i w czym może tkwić przyczyna problemu.
Utopijna wizja posiadania samochodu z instalacją LPG zakłada wręcz sielankową eksploatację z uwagi na niższe o połowę koszty paliwa, znacznie większy zasięg, dzięki posiadaniu dwóch baków paliwa, oraz droższy o 60 zł przegląd techniczny auta. Niestety, rzeczywistość nie jest aż tak różowa, bo auto z instalacją LPG, z racji dodatkowego osprzętu, cierpi też na dodatkowe problemy eksploatacyjne związane jego usterkami. Niedawno naszego Peugeota 406 dopadła pierwsza awaria związana z jego instalacją LPG – przełącznik uruchamiający instalację, przestał działać. Zobaczcie gdzie warto szukać rozwiązania tego problemu.
Przełącznik gazu nie działa – diody nie świecą się
W przypadku naszego Peugeota 406 1.8 16V zasilanego LPG, problem z działaniem przycisku wystąpił w sposób nagły i nieoczekiwany. Po zakończonej wieczorem jeździe, auto trafiło na parking redaktora naczelnego i tam zostało do następnego dnia. Rankiem, przy próbie włączenia instalacji LPG (nasi redaktorzy przed końcem jazd czyli na ostatnie 2-3 km przełączają silnik na benzynę) redaktor zauważył, że przycisk nie reaguje i nie uruchamia instalacji. Kontynuując jazdę na benzynie, zorientował się, że nie była to wina wyłącznie przepalonych diod, bowiem silnik w trakcie dalszej jazdy nie przełączył się już na LPG.
Zobacz: Dlaczego po wymianie rozrusznika silnik nie odpala? Sprawdzamy!
Pierwsze na co zwróciliśmy uwagę to stan samego przełącznika. Wiązka kabli biegnąca do niego nie była przetarta, choć przycisk poruszał się luźno. Podejrzenia padły na włącznik. Koszt wymiany na nowy to ok. 60 zł. Warto to zrobić jak najszybciej, bowiem jazda na benzynie szybko przewyższy koszt ewentualnej naprawy. Sęk w tym, że redaktor naczelny nie był przekonany że winowajcą jest przełącznik, bowiem do tej pory reagował on bardzo dobrze nawet na najmniejszy dotyk. Postanowił zatem sprawdzić instalację pod maską.
Gdzie znajduje się bezpiecznik od LPG?
Pierwsze na co warto w takim przypadku zwrócić uwagę to oczywiście elementy elektryczne, a dokładnie bezpiecznik od instalacji LPG. To on reaguje na nagłe skoki napięcia w układzie, zabezpieczając go przez uszkodzeniem. Gdzie znajduje się bezpiecznik od instalacji LPG?
Jako że instalacja LPG jest podłączona do zasilania samochodu czyli do akumulatora, odnalezienie bezpiecznika nie powinno być trudne nawet dla laika. Wystarczy sprawdzić przewody elektryczne biegnącego do akumulatora. Na jednym z nich, blisko akumulatora, powinien znajdować się bezpiecznik instalacji LPG. Wystarczy go wypiąć i sprawdzić stan tzw. wkładki topikowej czyli taśmy biegnącej w jego wnętrzu. Jeśli jest stopiona to oznacza, że nie ma przewodzenia prądu, a instalacja nie uruchomi się. Wystarczy wymienić bezpiecznik na nowy, pamiętając o dobraniu odpowiedniego jego wariantu. W naszym Peugeocie był to 10 amperowy bezpiecznik, który uległ przepaleniu. Zastąpienie go nowym, rozwiązało problem. Do czasu publikacji artykułu usterka nie powróciła. Jeśli jednak w Twoim aucie problem przepalającego się bezpiecznika powraca, należy znaleźć przyczynę zwarcia w instalacji LPG.
Zobacz: Auto z LPG nie odpala na mrozie – oto główne przyczyny!
Jeśli w twoim przypadku przełącznik nie działał z innej przyczyny niż jego awaria lub przepalony bezpiecznik instalacji LPG, to daj znać w komentarzu co było tego przyczyną. Być może Twoja wskazówka okaże się pomocna dla innej osoby, która jest w potrzebie i szuka pilnie rozwiązania tego problemu. Szerokości!
Bardzo dziękuję, dzięki tej wskazówce sama odnalazłam bezpiecznik od lpg i go wymieniłam. Obeszło się bez wizyty u specjalisty od gazu i znów jeżdżę na lpg. DZIĘKI
Cieszymy się, że artykuł był pomocny! Szerokości!
Dzięki za pomoc
Mam ciekawy przypadek. BRC w subaru. Rano w garażu auto nie chciało zapalić. Rozrusznik kręci prąd jest wszystko z akumulatorem ok, ale ani drgnie tak jakby nie dostawał benzyny. Nie zapalały się też diody na przełączniku BRC gaz/benzyna. Metodą prób i błędów po pół godzinie odpiąłem kabel minus przy aku od sterownika BRC i o o dziwo silnik od razu odpalił na benzynie. Jeżdżę teraz na benzynie i zamierzam podjechać do serwisu BRC na sprawdzenie kabli i sterownika. Pytanie czy jak ma jakieś zwarcie instalacja BRC (lub uszkodzony kabel np minusowy) to auto nie odpali też na benzynie ?
Witam mam problem z gazem w samochodzie. Samochód stał 4 dni i jak wsiadłem to załączył się gaz gdy silnik się na grzał po chwilę znaczal wyć jak przy wypalaniu że w przewodach nie ma gazu. W czym może być problem. Na początku myślałem że gdzieś dostała się woda i przymrozilo ale teraz jest na plusie i problem jest cały czas ten sam
Gazownika zablokował na 10 tys km odblokował i wszystko działa