Jak zwiększyć moc Forda Focusa ST z silnikiem Diesla 2.0 TDCi 185 KM bez poważnej ingerencji w mechanikę pojazdu? Można zdecydować się na program od Mountune. Nowy „soft” pozwala zwiększyć moc silnika i poprawić osiągi auta. I musimy przyznać, że różnica jest wyraźna.
Osobiście nie rozumiem idei tworzenia sportowych aut z silnikiem Diesla. Tego typu jednostka ma bowiem zdecydowanie zbyt wiele wad na tle benzynowej alternatywy, które ujawniają się przy sportowej jeździe. Ale muszę przy tym jednocześnie stwierdzić z całą stanowczością, że Focus ST 2.0 TDCi 185 KM to najlepszy hot hatch z silnikiem Diesla jakim do tej pory jeździłem. Bo choć silnik niespecjalnie nadaje się do jazdy na torze, to sposób w jaki prowadzi się Focus, jak pracuje jego fantastyczna skrzynia biegów czy przekładnia kierownicza zupełnie dystansują go od innych, znacznie mniej charakternych hot hatchy z Dieslem pod maską (Golf GTD, Octavia RS czy Megane GT).
Po naszym teście Focusa ST cześć osób narzekała, że jak na hot hatcha, ma on niewielką moc. Mniej niż 200 KM to faktycznie dość słaby rezultat jak na auto z 2015 roku. Ale na całe szczęście silnik z serii Duratorq okazuje się dość chętny na dalsze zwiększanie jego mocy.
Program do Forda Focusa ST – większa moc i lepsze osiągi
Swój „pomysł na dodatkową moc” w Focusie ST Diesel przedstawiła właśnie brytyjska firma Mountune specjalizująca się w modyfikacjach Fordów. Nowy program określany mianem m460D dedykowany jest tylko do Focusa ST Diesel ze skrzynią manualną (żadnej innej z resztą Wam nie polecałem, bo jest świetna). Po wgraniu oprogramowania parametry jednostki napędowej istotnie się zwiększają. Moc wzrasta ze 185 do 200 KM (+15 KM), a moment obrotowy z imponujących 400 Nm do aż 460 Nm (+60Nm). Co ważne, nowy soft nie wpływa negatywnie na poziom zadymienia oraz normy emisji spalin jakie musi spełniać fabryczny Focus ST.
Po wgraniu nowego oprogramowania istotnie poprawiają się osiągi auta. Ford Focus ST Diesel po kuracji wzmacniającej Moutune przyspiesza 0-100 km/h w 7,4 sekundy (zamiast w 8,1 s jak opuszczał fabrykę), a od 50 do 100 km/h w 6,4 s zamiast w 6,9 s (0,5 s szybciej). Prędkość maksymalna nie uległa zmianie i nadal wynosi 217 km/h.
Nowe oprogramowanie silnika a gwarancja na auto
Firma Mountune ostrzega jednak, że gwarancja na samochód może zostać anulowana przez producenta, bowiem Ford nie zatwierdził modyfikacji m460D. Jeśli jednak nie jest to dla Ciebie problemem, to możesz zamówić nowe soft do swojego Focusa ST za 430 funtów.
W zestawie jest kabel do flashowania OBDII, klucz sprzętowy na USB czyli tzw. „dongle”, nowy soft i oczywiście znaczek Mountuna. Oprogramowania wgrywamy za pomocą programu ProECU firmy ECUTEC. Jeśli dysponujesz jeszcze mocniejszym Focusem RS to i dla Ciebie firma Mountune ma coś specjalnego.
Zobacz: Ford Focus RS III od Mountune – jeszcze więcej mocy!
W sumie to podrzucenie mocy o 15KM robi wrażenie w fabii 1.4 MPI z 2000 roku 🙂 A nie w aucie z takim silnikiem..
i dlatego mnie dziwi, że przez tyle lat Ford nie zdecydował się przekroczyć bariery 200 KM w swoim dieslowskim hot hatchu.