Ogromne podwyżki cen za przegląd klimatyzacji w samochodzie! Nabicie klimatyzacji stosowanym od lat czynnikiem R134a jest obecnie nawet kilkukrotnie droższe niż jeszcze rok temu! Jak to możliwe, że podwyżka jest tak duża i nastąpiła w tak krótkim czasie?
Polityka Unii Europejskiej, działającej coraz częściej pod naciskiem ogromnych koncernów, zaczyna coraz mocniej odbijać się na życiu przeciętnego Kowalskiego. Po tym, jak kilka lat temu UE dała zielone światło dwóm potężnych koncernom, Honeywell i DuPont, na zmonopolizowanie i wprowadzenie na rynek klimatyzacji samochodowych nowego, ale szalenie szkodliwego dla zdrowia czynnika do układów klimatyzacji R1234yf, teraz ta decyzja odbija się na kieszeniach nawet tych osób, które posiadają auto ze starym czynnikiem R134a. Ceny za wymianę starego czynnika poszybowały ostro w górę i co ważne w sposób sztuczny. A wszystko przez UE i czynnik R1234yf. Czemu? Bowiem tylko Honeywell i DuPont mają prawo do produkcji czynnika R1234yf . A żadnych z tych dwóch firm nie zależy, aby walczyć o klienta ceną. Co więcej, ich polityka sprawiła, że cena starego typu czynnika R134a, także zaczęła gwałtownie rosnąć w górę.
Szkodliwy czynnik do klimatyzcji R1234yf
Wprowadzony 1 stycznia 2011 roku mocą Dyrektywy 2006/40/WE czynnik HFO-1234yf (określany zamiennie jako R1234yf, R1234yf, 1234yf) jest obowiązkowy do stosowania w klimatyzacjach samochodowych. W przypadku kolizji samochodu, który go posiada, stanowi on poważne zagrożenie dla życia zarówno pasażerów tego auta, jak i dla osób przebywających w jego otoczeniu.
Pod wpływem temperatury wydziela się z niego fluorowodór, który nieodwracalnie niszczy tkanki skórne i z łatwością może zabić człowieka, jeśli przeniknie do jego układu oddechowego. W połączeniu z wodą tworzy kwas fluorowodorowy, dlatego strażacy muszą stosować specjalne techniki gaszenia. Mimo wyraźnych skarg ze strony producentów aut (w tym m.in. Mercedesa) dotyczących ogromnego zagrożenia jakie stanowi on dla ludzi, UE zgodziła się na jego używanie. Ale decyzja ta uderzyła rykoszetem także w tych właścicieli pojazdów, których układy klimatyzacji zasilane są starszym czynnikiem R134a.
O ile wzrosła cena za przegląd klimatyzacji z czynnikiem R134a
Nowy czynnik chłodniczy R1234yf w chwili debiutu był 10-krotnie droższy od R134a. Teraz jego cena jest jeszcze wyższa, ale w przeciągu ostatniego roku, diametralnie zaczęła rosnąć też cena R134a. Widać wyraźnie, że producent czynnika R134a próbuje dążyć do zrównania cen obu czynników. A to oznacza gigantyczne podwyżki cen w serwisach klimatyzacji. Cena 5 kg butli gazu R1234yf to obecnie ok. 3600 zł, natomiast 12 kg butli R134a to 2400 zł. A jeszcze w 2017 roku cena tej samej butli R134a wynosiła 370 zł! Oznacza to podwyżkę aż o 650% ! Cena czynnika jest na tyle wysoka, że serwisy klimatyzacji rozliczają usługę w oparciu o konkretną ilość czynnika zaaplikowanego do układu auta. Za każe 100 g czynnika liczą oni od 35 do 40 zł. Wcześniej stosowali raczej zryczałtowaną stawkę wahającą się od 100 do 200 zł za pełen serwis klimatyzacji. Jeśli samochód miał bardziej rozbudowany układ (np. 3-4 strefową klimatyzację), to wtedy cena ta mogła być jeszcze nieco wyższa. Ale obecnie za przegląd klimatyzacji nawet w miejskim aucie zapłacicie przynajmniej 150 zł, a w modelu średniej klasy 350-400 zł!
Zobacz: Na co Polacy zwracają uwagę kupując samochód?
Te ceny za przegląd klimatyzacji są teraz mega wysokie