Jak sprawdzić datę produkcji szyby w samochodzie?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 4 kwietnia 2020
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jak odczytać jaka jest data produkcji szyby w aucie? Co skrywa oznaczenie szyby w samochodzie, jakie informacje można z niego uzyskać oraz co właściwie daje nam znajomość rocznika szyb w aucie. Wbrew pozorom data produkcji szyby nie zawsze pomoże poznać nam przeszłość samochodu, a na dodatek może zniechęcić do zakupu naprawdę dobrego egzemplarza.

Kupując używane auto większość osób chce jak najlepiej ocenić jego stan i ewentualną przeszłość powypadkową. Jednym z elementów, na które kupujący zwracają uwagę jest data produkcji szyb jakie zamontowano w danym egzemplarzu samochodu.  Teoretycznie powinna być ona taka sama na wszystkich szybach i do tego zgadzać się z rocznikiem pojazdu. To ma bowiem świadczyć o bezwypadkowości samochodu. Pokażemy Wam na przykładzie m.in. naszego redakcyjnego Peugeota 406 jak odczytywać oznaczenia na szybach w aucie i sprawdzić rok ich produkcji. Wyjaśnimy też, dlaczego nie warto za mocno koncentrować się na tym parametrze oraz dlaczego może on wyprowadzić kupującego na manowce.

Data produkcji szyby – jak odczytać i gdzie ją znaleźć?

Oznaczenia na szybie są pomocne w określeniu przybliżonego jej wieku. Ale nie tylko. Bowiem określają one także producenta szyby, technologie w jakiej ją wykonano czy rodzaj homologacji jaki uzyskała. Można też szybko sprawdzić czy szyba jest oryginalna bądź czy zainstalowano jej zamiennik (często tego samego producenta, ale już spoza ASO).

Zobacz: Co trzeba wymienić po zakupie używanego auta?

Najpierw przyjrzyjmy się oznaczeniu szyby na przykładzie Citroena C2 z 2004 roku. Znajduje się na nim logo producenta auta (Citroen) co świadczy, że szyba jest oryginalna, nazwa producenta szyby (Saint Gobain Sekurit), znak homologacyjny szyby przyznawany w danym Państwie (E2 czyli we Francji), nazwa fabryki, która wyprodukowała tę szybę (DOT 39 czyli Thourotte we Francji), rodzaj szyby (AS2 czyli hartowana), typ budowy szkła (M 33 określający np. kolor i grubość), numer regulaminu homologacji EKG (43R to numer regulaminu, 00 to wersja regulaminu a 0464 numer homologacji) oraz przede wszystkim data produkcji szyby czyli 4• (co oznacza 2004 lub 2014 rok produkcji, w zależności od producenta auta, wraz z kropką po prawej stronie oznaczającą grudzień).

Jak odczytać rok produkcji szyby?

Odnośnie daty produkcji szyby to trzeba wiedzieć dwie rzeczy. Po pierwsze może się ona nieznacznie różnić od daty produkcji auta, ale tylko w przypadku gdy będzie ona minimalnie starsza. Czasem szyby oczekują po 2-3 miesiące na magazynie na montaż w samochodzie, choć jest to sytuacja coraz rzadsza (jest to zazwyczaj kilka dni). W przypadku prezentowanego Citroena z 2004 roku mamy do czynienia z grudniową datą produkcji szyby od kierowcy, zatem pozostałe szyby powinny być z tego samego roku. Nie mogą być na pewno młodsze! Ale jak odczytywać miesiąc produkcji szyby? Poniżej wzór:

  1. •••••12 – styczeń 2012
  2. ••••12   – luty 2012
  3. •••12    – marzec 2012
  4. ••12      – kwiecień 2012
  5. •12        – maj 2012
  6.       12    – czerwiec 2012
  7. 12•••••• – lipiec 2012
  8. 12•••••  – sierpień 2012
  9. 12••••   – wrzesień 2012
  10. 12•••     – październik 2012
  11. 12••       – listopad 2012
  12. 12•         – grudzień 2012

Ważne jest umiejscowienie i liczba kropek przy liczbie oznaczającej rok produkcji szyby. Kropki przy numerze jeśli są z lewej jego strony oznaczają miesiące od stycznia do czerwca, a jeśli z prawej to od lipca do grudnia. Z tą różnicą, że 1 kropka nie oznacza stycznia, 2 kropki lutego itd. tylko jest to jakby sytuacja odwrócona, gdzie styczeń to 6 kropek, a czerwiec 1 kropka (ale od lewej strony cyfry). Maksymalnie może być 6 kropek z jednej strony liczby. Zdarza się jednak, że kropki występują w dwóch rzędach (rzadko). O tym co to znaczy, dowiecie się niebawem.

Nowa szyba a historia powypadkowa auta

Warto przy tym pamiętać, że data produkcji szyby może zapędzić potencjalnego nabywcę danego auta na manowce. Dlaczego? Często zdarza się, że osoby poszukujące auta dostrzegają, że jedna z szyb jest młodsza od samego pojazdu. A to technicznie niemożliwe, zatem szyba musiała być po prostu wymieniona na nową. Wiele osób podejrzewa wtedy, że auto miał poważną kolizję lub wypadek. I faktycznie, mogło mieć.

Zobacz: Kolizja czy wypadek drogowy – jaka różnica?

Ale równie dobrze, szyba mogła zostać stłuczona przez włamywacza (boczna) albo uszkodził ją kamień z innego auta i została wymieniona na nową (przednia). W takiej sytuacji brak znajomości technik napraw blacharskich pojazdu może rzucić cień na naprawdę dobry egzemplarz auta i zniechęcić do jego zakupu. Warto też pamiętać, że w niektórych autach szyby pękają samoistnie pod wpływem naprężeń karoserii np. przednie szyby w Citroenie C2 czy Skodzie Felicii. Co wtedy?

Zobacz: Dlaczego silnik się przegrzewa? Przyczyny mogą być prozaiczne!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności