Elektryczna pompa paliwa od Boscha

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 20 listopada 2017
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Elektryczna pompa paliwa Boscha przeszła szereg zmian konstrukcyjnych na tle ostatnich 50 lat. To dzięki niej poniekąd powstać mógł pierwszy na świecie, elektroniczny wtrysk paliwa (benzyny) do silnika. Czym zatem potrafią się różnić elektryczne pompy paliwa? Ma to wpływ szereg czynników, w tym nawet ich położenie.

Gdy w 1967 roku Bosch wprowadził na rynek pierwszy na świecie elektroniczny wtrysk benzyny Bosch D-Jetronic, w tym samym czasie swój debiut miała elektroniczna pompa paliwa tego samego producenta. Autem, które jako pierwsze otrzymało oba te nowoczesne rozwiązania był, co oczywiste, niemiecki pojazd – Volkswagen 1600 LE / TLE (typ 3). Pierwsza elektroniczna pompa paliwowa była pompą wyporową rolkowo-komorową o pięciu komorach, napędzaną silnikiem elektrycznym z magnesami stałymi. Przeznaczona była wyłącznie do silników benzynowych.

Jakie są rodzaje pomp paliwa?

Zmiany w zakresie konstrukcji układów wtryskowych zarówno jednostek benzynowych i jak Diesla spowodowały, że modernizacji wymagały też pompy paliwa. W 1979 roku Bosch wprowadził na rynek pompę, którą charakteryzowało wyższe ciśnienie pracy niezbędne do zasilanie wtrysku L-Jetronic oraz mechaniczno-hydraulicznego K-Jetronic. Rozpoczęcie w roku 1985 seryjnej produkcji pierwszej przepływowej pompy obwodowo-wirnikowej (nazywanej również turbinową) oznaczało kolejny krok milowy w rozwoju pomp Boscha. W ciągu następnych lat zastąpiła ona całkowicie pompę rolkowo-komorową.

Pompa paliwowa – gdzie się znajduje?

Położenie pompy paliwowej jest uzależnione od jej rodzaju. Pierwsze elektryczne pompy paliwa były montowane z dala od baku paliwa i wpinane w przewód doprowadzający paliwo (pompy liniowe, tzw. „in-line”). Dzisiejsze standardy przewidują jednak montaż pomp wewnątrz zbiornika paliwa (pompy „in-tank“).

Co więcej, pompy mają dziś bardziej złożoną, modułową konstrukcją i obejmują też filtr paliwa, regulator ciśnienia paliwa i czujnik poziomu paliwa. Także w silnikach Diesla elektryczne pompy paliwa stały się obecnie standardem.

Pompa paliwa do niestandardowego zbiornika paliwa

Coraz częściej producenci aut oraz inne, niezależne podmioty stosują w swoim pojazdach zbiorniki paliwa o bardzo nietypowym kształcie czy budowie. Aby temu sprostać, firma Bosch była zmuszona stworzyć dla nich specjalną alternatywę. Swoją ofertę rozszerzyła o zbiorniki dwukomorowe (tzw. siodłowe) lub zbiorniki o dużej powierzchni, które w zależności od wymogów potrzeb i specyfikacji danego typu pojazdu mogą być do nich zaadaptowane. Tego typu pompy zapewniają natężenie przepływu paliwa w zakresie od 60 do 200 l/h przy napięciu znamionowym i ciśnienie w układzie paliwowym między 300 a 450 kPa (3 – 4,5 bar). Ponadto pompy i moduły paliwa tej marki posiadają specjalne zabezpieczenia dla spełnienia norm bezpieczeństwa. Zawory odcinające dopływ paliwa w chwili dachowania pojazdu czy określone ograniczniki ciśnienie w układzie to najważniejsze z nich.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz

Aktualności