Rejestracja zabytkowego samochodu – jak to zrobić i czy warto?

Autor: LEXman · Zdjęcia: · Dodane: 28 stycznia 2017
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jak zarejestrować zabytkowy samochód krok po kroku? Czy warto w ogóle mieć żółte tablice rejestracyjne? Jakie są wady i korzyści rejestracji samochodu jako zabytku? O tym wszystkim opowie Wam dziś LEXman, właściciel „Garbatego” czyli żółtego Volkswagena Garbusa.

Po naszych drogach porusza się coraz więcej zabytkowych samochodów. Kupno starego i zniszczonego klasyka i doprowadzenie go do perfekcji to marzenie nie jednego pasjonata motoryzacji. Odrestaurowane auto można zarejestrować jako pojazd zabytkowy. Jak tego dokonać i czy rejestracja samochodu jako zabytku jest dla jego właściciela korzystna?

Jaki samochód może zostać zabytkiem?

Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym zabytkiem jest pojazd, który na podstawie specjalnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków ruchomych lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Konkretyzując powyższą definicję należy dodać, że samochód zabytkowy powinien:

  1. mieć co najmniej 25 lat,
  2. nie być produkowany od 15 lat,
  3. posiadać minimum 75 proc. zachowanych oryginalnych części (w tym główne podzespoły).

W niektórych przypadkach zabytkiem może zostać również auto młodsze. Pod uwagę będą wtedy brane takie przesłanki jak posiadanie unikalnych rozwiązań konstrukcyjnych lub związek pojazdu z istotnymi wydarzeniami historycznymi.

Samochód zabytkowy – rzeczoznawca i konserwator zabytków

Kierowca, który chce zarejestrować samochód jako zabytkowy musi w pierwszej kolejności udać się do rzeczoznawcy do spraw techniki samochodowej, eksperta z dziedziny pojazdów zabytkowych – w celu uzyskania opinii o samochodzie, aby można było go uznać za zabytkowy. Listę rzeczoznawców prowadzi dla każdego województwa właściwy Wojewódzki Konserwator Zabytków

Z gotową opinią rzeczoznawcy udajemy się do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Ponadto rzeczoznawca powinien sporządzić dla kierowcy tzw. białą kartę, którą trzeba dostarczyć konserwatorowi zabytków przed wpisem do rejestru. Konserwator dokona oceny naszego pojazdu na podstawie dostarczonej przez nas opinii rzeczoznawcy i zadecyduje, czy samochód może zostać wpisany do rejestru zabytków.

Powyższy etap jest dosyć czasochłonny i kosztowny. Opinia rzeczoznawcy może kosztować kierowcę nawet do 450 złotych – w zależności od stopnia skomplikowania opinii.

Badanie techniczne zabytkowego samochodu

Samochód, aby stał się zabytkiem musi również przejść szczegółowe badanie techniczne. Badanie takie należy przeprowadzić w okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Badanie co do zgodności pojazdu zabytkowego z warunkami technicznymi określonymi w przepisach w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, polega na sprawdzeniu prawidłowości działania poszczególnych zespołów i mechanizmów pojazdu, w szczególności pod względem bezpieczeństwa jazdy oraz wykonaniu porównania stanu faktycznego pojazdu z warunkami technicznymi zgłoszonymi przez właściciela pojazdu we wniosku o przeprowadzenie badania co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego, składanym w  stacji kontroli pojazdów.

Do stacji kontroli pojazdów należy wybrać się z wnioskiem o przeprowadzenie badania co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego.

We wniosku należy odpowiedzieć na szereg pytań (ponad 70) oraz przedstawić dodatkowe dane informacje na temat samochodu. Pytania podzielone są na działy, które dotyczą:

  1. danych identyfikacyjnych pojazdu,
  2. opisu technicznego pojazdu,
  3. silnika,
  4. układu napędowego,
  5. zawieszenia,
  6. kół i ogumienia,
  7. układu kierowniczego,
  8. układu hamulcowego,
  9. instalacji elektrycznej,
  10. danych eksploatacyjnych.

Wniosek stanowi załącznik do rozporządzenia ministra i można go pobrać z tego miejsca: WNIOSEK DO POBRANIA

Okręgowa stacja kontroli pojazdów dokona oceny stanu technicznego pojazdu i sporządzi z niej określony rozporządzeniem protokół. Jeżeli badanie przebiegnie pomyślnie – kierowca otrzyma zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego. Jeżeli wszystko pójdzie po naszej myśli – samochód zostanie wpisany do rejestru zabytków oraz pozytywnie przejdzie badania techniczne – należy przystąpić do jego rejestracji i uzyskania charakterystycznych żółtych tablic.

Rejestracja samochodu zabytkowego w wydziale komunikacji

W calu rejestracji zabytku należy udać się do właściwego, ze względu na nasze miejsce zamieszkania, wydziału komunikacji w starostwie (mieście na prawach powiatu) i złożyć prawidłowo wypełniony wniosek wraz z załącznikami oraz uiścić opłatę.

W urzędzie należy zatem złożyć wniosek o rejestrację pojazdu z następującymi załącznikami:

  1. Dowód własności pojazdu (dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: faktura VAT potwierdzająca nabycie pojazdu, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, umowa dożywocia, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności).
  2. Uwierzytelniona kopia decyzji w sprawie wpisania pojazdu do rejestru zabytków lub dokument potwierdzający ujęcie pojazdu w wojewódzkiej ewidencji zabytków albo potwierdzający wpisanie pojazdu do inwentarza muzealiów.
  3. Zaświadczenie z przeprowadzonego badania pojazdu zabytkowego oraz protokół oceny stanu technicznego pojazdu zabytkowego.
  4. Dowód rejestracyjny pojazdu lub oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania o nieposiadaniu dowodu rejestracyjnego.
  5. Karta pojazdu (jeśli była wydana).
  6. Tablice rejestracyjne.

Wniosek powinien zostać prawidłowo opłacony. Poniżej przedstawiamy tabelkę ze wszelkimi opłatami:

Opłaty komunikacyjne
Tablice rejestracyjne 100,00 zł
Dowód rejestracyjny 54,00 zł
Pozwolenie czasowe 13,50 zł
Nalepka kontrolna 18,50 zł
Nalepka legalizacyjna 12,50 zł
Opłata ewidencyjna 2,00 zł
RAZEM 200,50 zł

Czy warto zarejestrować samochód jako zabytkowy?

Poniżej przedstawiamy wady i zalety rejestracji samochodu jako zabytek.

Zalety rejestracji samochodu jako zabytku:

  1. nie ma obowiązku dostosowywania zabytkowego pojazdu do polskich wymogów technicznych, które spełniać muszą pojazdy dopuszczone do ruchu drogowego dotyczy to głównie samochodów z USA oraz anglików,
  2. bezterminowy przegląd – raz zrobiony przegląd obowiązuje do końca użytkowania zabytku, nie trzeba robić go corocznie,
  3. terminowe ubezpieczenie OC – zabytek można ubezpieczyć jedynie na okres użytkowania – np. 1 miesiąc w roku; przez pozostałe miesiące zabytek może nie mieć ważnego ubezpieczenia,
  4. możliwość komercyjnego, okazjonalnego przewozu osób samochodem, mieszczącym mniej niż siedem osób – dodatkowe źródło przychodu,
  5. zwolnienie z opłaty recyklingowej, w wysokości 500 zł, w przypadku pojazdu rejestrowanego w kraju po raz pierwszy,
  6. żółte tablice, duma i szpan 🙂

Wady rejestracji samochodu jako zabytku:

  1. długotrwały proces rejestracji połączony z większymi kosztami,
  2. obowiązek dbania o stan techniczny zabytku,
  3. zakaz niszczenia, przerabiania,
  4. szczególna dbałość o zabezpieczenie przed kradzieżą,
  5. zgłaszanie do Konserwatora – wymiany głównych podzespołów, zmiany barwy nadwozia, itp.,
  6. zgłoszenie do Konserwatora faktu sprzedaży samochodu.

Jak widać rejestracja samochodu jako zabytku ma zarówno wady jak i zalety. Wszystko zależy od konkretnego samochodu i właściciela. Decyzja należy do Ciebie!

Dodaj komentarz

2 komentarzy do "Rejestracja zabytkowego samochodu – jak to zrobić i czy warto?"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Kamil
Gość

To znaczy ze jeżeli będę chciał zmienić kolor, czy tez wymienić klocki a nawet obszyć tapicerkę, to muszę iść do konserwatora zabytków i prosić go o pozwolenie na zmianę ? I może nie wyrazić na to zgody ?

Michał
Gość

Wymienić klocki to raczej nie trzeba zgłaszać ale zmiana koloru czy wymiana silnika napewno trzeba zgłosić

wpDiscuz

Aktualności