REKLAMA

Jaguar F-Type z napędem 4×4 All-Wheel Drive

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Jaguar · Dodane: 16 sierpnia 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jaguar F-Type otrzyma nowy napęd wszystkich kół Intelligent Driveline Dynamics. Nowością będzie także wprowadzenie elektrycznego układu wspomagania kierownicy. Czy w aucie za tak duże pieniądze, potrzebne są aż takie oszczędności?

Dzięki rozszerzeniu gamy modeli o wersje z inteligentnym układem napędu na cztery koła (AWD) oraz manualną skrzynią biegów, wykonany całkowicie z aluminium sportowy Jaguar F-TYPE wyznaczy w 2015 r. całkowicie nowe standardy pod względem dynamiki jazdy i wrażeń odczuwanych przez kierowcę. Układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem (EPAS) będzie oferowany w standardzie.

Podstawowe założenia konstrukcyjne, typowe dla pojazdów marki Jaguar, pozostaną niezmienione: wersje Coupé oraz Convertible charakteryzować będzie niska waga, ogromna moc, doskonałe proporcje oraz wyjątkowa linia nadwozia. Lecz rozszerzona do 14 różnych wersji gama modeli będzie teraz źródłem jeszcze bardziej wyrafinowanych doznań.

Zobacz: Ford Mustang vs BMW 435i vs Audi S5 vs Nissan 370Z

Zastosowanie najnowszych zdobyczy technicznych w dziedzinie układów zawieszenia i przeniesienia napędu sprawia, że kierowca czuje się jeszcze bardziej zespolony z maszyną i umożliwia modelowi F-TYPE zaskoczenie użytkownika jeszcze większą dynamiką.

„Pracując nad wersją modelu F-TYPE z napędem na cztery koła cały czas pamiętaliśmy o tym, by miała ona typowy dla tylnonapędowych aut charakter, który stanowi nierozerwalną część sportowego dziedzictwa marki Jaguar, oferując jednocześnie jeszcze większą dynamikę w szerszym spektrum warunków drogowych. Wynikiem naszych prac jest pojazd o niezwykle wyśrubowanych osiągach, które można jednak kontrolować w przyjazny dla użytkownika sposób, bez względu na warunki pogodowe czy też rodzaj nawierzchni. „Projektując manualną skrzynię biegów dostępną w modelu F-TYPE z silnikami V6 dołożyliśmy wszelkich starań, by współdziałanie wszystkich elementów systemu, czyli kierowcy, sprzęgła oraz mechanizmu zmiany biegów było niezwykle precyzyjne i dokładne. Rezultatem naszych starań jest rozwiązanie, które zadowoli nawet największych samochodowych purystów – a ja sam również zaliczam się do ich grona”.
Ian Hoban, Vehicle Line Director, Jaguar

Dzięki zastosowaniu nowych rozwiązań technicznych liczba wersji modelu F-TYPE została zwiększona do 14: od modeli Coupé i Convertible z turbodoładowanymi jednostkami V6 i napędem na tylne koła, poprzez wersje z manualną skrzynią biegów, aż po 550-konne modele F-TYPE R Coupé i Convertible, pod maskami których znajdziemy turbodoładowane silniki V8, 8-biegowe przekładnie automatyczne oraz układ napędu na cztery koła. Przeniesienie 680 Nm momentu obrotowego na nawierzchnię za pomocą wszystkich czterech kół umożliwia modelom R z jednostkami V8 przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy oraz osiągnięcie prędkości maksymalnej 300 km/h.

Zastosowanie układu AWD wymagało jedynie drobnych zmian stylistycznych w cieszącej się uznaniem Klientów linii nadwozia modelu F-TYPE. Zachowanie jej sportowego charakteru było wspólnym celem zarówno inżynierów pracujących nad rozwiązaniami technicznymi, jak i projektantów Jaguara. Wprowadzone modyfikacje sprawiają, że wersje AWD modelu F-TYPE sprawiają wrażenie jeszcze dynamiczniejszych.

W wykonanej z aluminium, przypominającej kształtem muszlę masce zastosowano głębsze przetłoczenie środkowe, które jest zwiastunem drzemiącej w silniku mocy. Charakterystyczne, umieszczone po bokach nadwozia wloty powietrza przesunięto bardziej ku przodowi. Ich rozstaw również został nieco zwiększony w porównaniu z wersjami F-TYPE z napędem jedynie na tylną oś. Modele V6 AWD wyposażono także w wyjątkowe, 19-calowe felgi ze stopów lekkich o nazwie Volution. Są one dostępne w kolorze srebrnym lub technicznej szarości z efektem Diamond Turned.

Po zajęciu miejsca za kółkiem, kierowca bardzo szybko przekona się o niezwykle pozytywnym wpływie układu AWD na osiągi, własności jezdne oraz przyczepność we wszystkich warunkach drogowych – zalety tego rozwiązania są odczuwalne w szczególności na śliskich nawierzchniach.

Jaguar opracował napęd AWD Intelligent Driveline Dynamics (IDD)

Układ AWD wyposażono w opracowany samodzielnie przez firmę Jaguar system Intelligent Driveline Dynamics (IDD), który steruje napędem na cztery koła w taki sposób, by maksymalnie wykorzystać jego zalety, nie pogarszając przy tym samym typowej dla marki Jaguar dynamiki jazdy. Układ IDD steruje zespołem napędowym, tylnym mechanizmem różnicowym, sprzęgłem centralnym i systemem stabilizacji toru jazdy DSC, zapewniając optymalny w danych warunkach podział momentu obrotowego.

Działając zgodnie z zasadą zapewniania optymalnej w danym momencie ilości momentu obrotowego, układ AWD przekazuje w normalnych warunkach 100% siły napędowej na tylne koła pojazdu. Dzięki temu F-TYPE prowadzi się w sposób charakterystyczny dla pojazdów tylnonapędowych. Takie rozwiązanie ogranicza również straty mocy powstające w układzie przeniesienia napędu.

Jeśli system wykryje, że tylne koła zbliżają się do granicy dostępnej przyczepności, sterowane elektronicznie sprzęgło centralne przeniesie część momentu obrotowego na przednią oś, poprawiając trakcję.

Kolejną zaletą układu AWD jest możliwość płynnej regulacji podziału momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną oś. Takie rozwiązanie pozwala ograniczyć uślizg przednich kół i zneutralizować podsterowną charakterystykę samochodu podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Dzięki lepszemu wyczuciu drogi zapewnianemu przez elektryczny układ wspomagania kierownicy (EPAS), który inżynierowie Jaguara doskonalili przez ponad pięć lat, okiełznanie doskonałych osiągów modelu F-TYPE stało się łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Jaguar F-Type nadal będzie mógł mieć skrzynię manualną

Choć 8-biegowa przekładnia automatyczna Quickshift oferuje niezrównane połączenie szybkości zmiany przełożeń, komfortu oraz kultury pracy, to pewna grupa entuzjastów zawsze będzie żądna satysfakcji, jaką może przynieść im wyłącznie ręczna zmiana biegów.

Aby sprostać ich oczekiwaniom, zespół inżynierów pracujących nad modelem F-TYPE opracował 6-biegową przekładnię manualną, stosowaną wyłącznie w połączeniu z wysokoobrotowym silnikiem V6 oraz napędem na tylną oś (RWD). Dźwignia zmiany biegów o krótkim skoku wynoszącym jedynie 45 mm, ciasno zestopniowane przełożenia oraz pedały rozmieszczone w sposób umożliwiający jednoczesne operowanie nimi zarówno palcami jak i piętą tej samej stopy sprawiają, że miłośnicy dynamicznej jazdy doceniający czysto sportowy charakter marki Jaguar poczują się w pełni usatysfakcjonowani.

Jaguar F-Type z elektrycznym wspomaganiem kierownicy

F-TYPE jest pierwszym sportowym Jaguarem wyposażonym w system EPAS. Długie lata prac projektowych są gwarancją tego, że technologia jest już wystarczająco dojrzała, by zapewnić reakcję układu kierowniczego oraz poziom wyczucia, które będą niedoścignionym wzorem dla innych producentów. Ponieważ silnik elektryczny wspomaga układ kierowniczy tylko wtedy, kiedy jest to niezbędne, spada zużycie paliwa oraz poziom emisji CO2 – nawet o 4 g/km w cyklu mieszanym UE.

System wektorowania momentu obrotowego za pomocą hamowania (TVbB), opracowany pierwotnie dla modelu F-TYPE R Coupé, jest teraz dostępny we wszystkich wersjach. Jest on zintegrowany z układem DSC i pozwala na przyhamowanie poszczególnych kół po wewnętrznej stronie zakrętu, ograniczając podsterowność i umożliwiając kierowcy poruszanie się idealnym torem jazdy. Układ TVbB pomaga też ustabilizować nadwozie i ograniczyć korekty kierownicą niezbędne przy takich manewrach jak nagłe, niespodziewane zmiany pasa ruchu.

Klienci poszukujący śmiałych rozwiązań stylistycznych i mocnych doznań podczas jazdy znajdą je w modelu F-TYPE R Convertible, który jest dostępny zarówno w wersji RWD jaki i AWD – w odróżnieniu od swojego poprzednika – 495-konnego F-TYPE V8 S, który oferowany był wyłącznie z napędem na tylną oś. Doskonale znana, 5-litrowa jednostka napędowa Jaguara w układzie V8 wyposażona jest w bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbosprężarkę typu twin-vortex, zapewniającą natychmiastową reakcję na zgłaszane przez kierowcę zapotrzebowanie na moc. Przy złożonym dachu i wolnej drodze, wyjątkowy dźwięk tego silnika sprawia, że wrażenia z jazdy stają się jeszcze bardziej fascynujące.

Osiągająca 500 KM oraz 680 Nm, wykonana w całości z aluminium i wyposażona w cztery wałki rozrządu jednostka napędowa oferowana jest wyłącznie ze skrzynią biegów Quickshift, w konfiguracji z napędem na tylną oraz obydwie osie. Lepsza przyczepność dostępna w wersji z napędem na cztery koła sprawia, że model R Convertible rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy – czyli tyle samo co R Coupé AWD – i osiąga ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną wynoszącą 300 km/h.

Gama modelowa F-TYPE Coupé na rok 2016 będzie składać się z następujących wersji: F-TYPE Coupé (340 KM, RWD Quickshift / RWD ze skrzynią manualną), F-TYPE S Coupé (380 KM, Quickshift RWD lub AWD, RWD ze skrzynią manualną), F-TYPE R Coupé (550 KM, Quickshift RWD lub AWD).

Gama modelowa F-TYPE Convertible na rok 2016 składać się będzie z następujących wersji: F-TYPE (340 KM, RWD Quickshift / RWD ze skrzynią manualną), F-TYPE S (380 KM, Quickshift RWD lub AWD, RWD ze skrzynią manualną), F-TYPE R (550 KM, Quickshift RWD lub AWD).

Źródło: materiały prasowe Jaguar

2
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
TheRadbradraceman Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
raceman
Gość
raceman

Jaguar z napędem na obie osie ma ten plus, że nawet na mokrym nie straci wiele z osiągów.

TheRadbrad
Gość
TheRadbrad

a na śniegu masz jakieś dane?

Aktualności