Porsche 919 Hybrid – jak zbudowany jest bolid WEC?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: · Dodane: 6 listopada 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Porsche 919 Hybrid już w drugim sezonie swoich startów w wyścigach WEC zdobyło tytuł mistrzowski i to na 1 wyścig przed końcem sezonu. Jak wyglądała droga na sam szczyt tego bolidu? Kto i w jaki sposób przyczynił się do tego sukcesu?

W wyścigu na torze Shanghai International Circuit Porsche 919 Hybrid zajęło dwa pierwsze miejsca na podium, czym zapewniło sobie tytuł mistrzowski w serii WEC w sezonie 2015. Zanim się to jednak stało, zespół Porsche przez 4 lata doskonalił swój pomysł na hybrydowy bolid. Zobacz jak krok po kroku powstawał bolid Porsche 919 Hybrid.

Porsche 919 Hybrid budowa

Aerodynamiczny design i dopływ chłodzącego powietrza zostały przetestowane i zoptymalizowane podczas badań w tunelu aerodynamicznym.

Koniec 2011 r.
Początek rekrutacji (początkowo zespół składał się z Fritza Enzingera i 5 pracowników)

2012 r.
Budowa biura i hali warsztatowej. Timo Bernhard i Romain Dumas ogłoszeni pierwszymi kierowcami w barwach nowego zespołu.

12 czerwca 2013 r.
Pierwsze 919 Hybrid wyjeżdża na tor testowy centrum w Weissach z Timo Bernhardem za kierownicą.

2013 r.
Testy na różnych torach w różnych krajach, praktyczne przygotowanie zespołu w Weissach (zasymulowano np. 1053 postoje w boksie). Do ekipy dołączają kierowcy: Neel Jani, Mark Webber, Brendon Hartley i Marc Lieb. Zespół Fritza Enzingera, wiceprezesa ds. LMP1, rośnie do 230 osób. Alexander Hitzinger zostaje Dyrektorem Technicznym, a Andreas Seidl – szefem zespołu Porsche.

Porsche 919 Hybrid budowa

Hybrydowy zespół napędowy Porsche 919 Hybrid. Benzynowy silnik V4 z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem jest zamontowany centralnie. Akumulatory umieszczone pośrodku samochodu magazynują energię potrzebną do zasilania jednostki elektrycznej na przedniej osi.

luty 2014 r.
Potwierdzenie składów zespołów kierowców: Bernhard/Hartley/Webber oraz Dumas/Jani/Lieb.

4 marca 2014 r.
Prezentacja Porsche 919 Hybrid oraz 911 RSR podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Genewie.

20 kwietnia 2014 r.
Podium w debiutanckim wyścigu: Bernhard/Hartley/Webber jako trzeci meldują się na mecie 6-godzinnego starcia na torze Silverstone.

2 maja 2014 r.
Drugi wyścig i pierwsze pole position: Jani/Lieb okazują się najszybsi w kwalifikacjach rundy na torze Spa-Francorchamps.

Porsche 919 Hybrid silnik

4-cylindrowy silnik benzynowy w układzie V wyposażony jest w bezpośredni wtrysk paliwa, turbodoładowanie i system odzyskiwania energii ze spalin.

15 czerwca 2014 r.
Le Mans: Marc Lieb jako 11. mija linię mety. Niespełna 2 godziny przed końcem był czwarty, musiał jednak zjechać na dłużej do boksu z powodu problemów ze skrzynią biegów. Niemal w tym samym czasie Mark Webber, drugi w stawce, musiał wycofać się z wyścigu z powodu awarii silnika. Przedtem oba egzemplarze 919 Hybrid borykały się z innymi usterkami (nr 14: układ paliwowy, nr 20: zawieszenie). Pod koniec wyścigu prototyp z numerem 20 przez długich czas znajdował się na prowadzeniu.

12 października 2014 r.
Fuji: Porsche 919 po raz pierwszy ustanawia rekord okrążenia (z Webberem za kierownicą).

15 listopada 2014 r.
Po raz pierwszy oba samochody meldują się na podium. Wyścig w Bahrajnie ekipa Dumas/Jani/Lieb kończy jako druga, a zespół Bernhard/Hartley/Webber zajmuje miejsce trzecie.

25 listopada 2014 r.
Ogłoszenie udziału trzeciego egzemplarza 919 Hybrid w wyścigach w Spa i Le Mans w sezonie 2015.

listopad 2014 r.
Porsche ogłasza, że trzecie 919 Hybrid w Spa i Le Mans poprowadzi Nico Hülkenberg.

Porsche 919 Hybrid budowa

Aerodynamiczny design i dopływ chłodzącego powietrza zostały przetestowane i zoptymalizowane podczas badań w tunelu aerodynamicznym.

29 listopada 2014 r.
W São Paulo obie „919” po raz pierwszy wspólnie startują z pierwszego rzędu. Bernhard i Webber zdobywają czwarte pole position.

30 listopada 2014 r.
Pierwsze zwycięstwo Porsche 919 Hybrid (São Paulo, Dumas/Jani/Lieb). To szóste miejsce na podium w sezonie 2014 r., i to pomimo trudnych warunków – na 30 min przed końcem wyścigu Mark Webber miał ciężki wypadek. Na szczęście nie odniósł poważnych obrażeń.

15 grudnia 2014 r.
Porsche 919 Hybrid (model 2015) po raz pierwszy wyjeżdża na tor testowy w Weissach, z Markiem Liebem za kierownicą.

Porsche 919 Hybrid budowa

Pojedynczy silnik elektryczny napędza koła przedniej osi za pośrednictwem mechanizmu różnicowego w zależności od potrzeb. Zaawansowana jednostka sterująca przepływem energii zlokalizowana jest w pobliżu środka pojazdu.

5 lutego 2015 r.
W Paryżu Porsche ogłasza skompletowanie ekipy trzeciego 919 Hybrid. Hülkenberg podzieli jego kokpit z Earlem Bamberem i Nickiem Tandym.

26 marca 2015 r.
Prezentacja drugiej generacji 919 Hybrid na torze Paul Richard.

12 kwietnia 2015 r.
Porsche 919 obstawia pierwszy rząd na starcie rundy na torze Silverstone. Zespół Bernhard/Hartley/Webber, zdobywca pole position, musiał wycofać się z wyścigu. Dumas/Jani/Lieb dojeżdżają na drugim miejscu.

2 maja 2015 r.
Pierwszy start wszystkich trzech egzemplarzy 919 Hybrid – próba generalna przed Le Mans. Trio zajmuje trzy pierwsze miejsca w kwalifikacjach, ekipa Bernhard/Hartley/Webber znowu zdobywa pole position. W wyścigu zajmują trzecią pozycję przed zespołem Dumas/Jani/Lieb. Debiutanci – Bamber, Hülkenberg i Tandy – meldują się na mecie jako szóści.

10 czerwca 2015 r.
Dwie „919” biją 7-letni rekord kwalifikacji wyścigu w Le Mans. Najszybszy jest Jani (3:16,887 min) przed Bernhardem.

11 czerwca 2015 r.
W drugiej części kwalifikacji, w nocy, Tandy zajmuje trzecie miejsce.

14 czerwca 2015 r.
Bamber/Hülkenberg/Tandy z 17. zwycięstwem Porsche w klasyfikacji generalnej Le Mans. Za nimi dojeżdżają Bernhard/Hartley/Webber, a Dumas/Jani/Lieb po pełnym emocji zajmują piąte miejsce. Po trzech rundach, z uwzględnieniem podwójnej punktacji w Le Mans, Porsche obejmuje prowadzenie w klasyfikacji konstruktorów.

30 sierpnia 2015 r.
Debiut mistrzostw WEC w Niemczech i kolejne podwójne zwycięstwo Porsche: zespół Bernhard/Hartley/Webber wygrywa wyścig na Nürburgring przed ekipą Dumas/Jani/Lieb, która dojechała jako druga mimo konieczności odbycia kilku kar czasowych. W kwalifikacjach kolejność była odwrotna. Nowy pakiet aerodynamiczny zapewnia Porsche 919 Hybrid znacznie większy docisk.

19 września 2015 r.
W Austin po raz kolejny wygrywają Bernhard/Hartley/Webber, którzy w kwalifikacjach zajęli drugie miejsce. Zdobywcy pole postion, Dumas/Jani/Lieb, z powodu problemów z elektryką w czasie wyścigu musieli zadowolić się piątym miejscem.

11 października 2015 r.
Mimo trudnych warunków pogodowych zespół Porsche odnosi kolejne podwójne zwycięstwo w Fudżi. Bernhard, Hartley i Webber dojeżdżają przed Dumasem, Janim oraz Liebem. Taka sama była ich kolejność w kwalifikacjach. Pod koniec wyścigu doszło jednak do strategicznej zmiany pozycji, dzięki której Bernhard, Hartley i Webber objęli prowadzenie w klasyfikacji kierowców z przewagą 1 pkt.

1 listopada 2015 r.
Na jeden wyścig przed końcem sezonu Porsche zdobywa Mistrzostwo Świata Konstruktorów. W Szanghaju Bernhard/Hartley/Webber wywalczyli czwarte zwycięstwo w sezonie, a Dani/Jani/Lieb po raz kolejny byli drudzy. Żaden inny wóz poza Porsche 919 nie zwyciężył w tym roku w kwalifikacjach. W Chinach pole position należało do zwycięzców wyścigu.

Po 15 odbytych wyścigach od chwili debiutu w 2014 r. Porsche 919 Hybrid ma na koncie: 11 pole position, 6 zwycięstw, 4 podwójne zwycięstwa, 4 rekordowe czasy okrążeń i jeden tytuł Mistrza Świata.

W finałowym wyścigu tego sezonu, 21 listopada w Bahrajnie, rozstrzygną się losy mistrzostwa kierowców. Obecnie w klasyfikacji prowadzą Bernhard, Hartley i Webber z wynikiem 155 pkt. przed kierowcami Audi – Marcelem Fässlerem, André Lottererem i Benoît Tréluyerem (143 pkt.).

Dwanaście Mistrzostw Świata Konstruktorów Porsche w Mistrzostwach Świata Samochodów Sportowych: 1964, 1969, 1970, 1971, 1976, 1978, 1979, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986.

Źródło: materiały prasowe Porsche

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz

Aktualności