REKLAMA

Test Citroen C4 1.5 BlueHDi 130

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 19 lipca 2023
Zobacz także:
Nasza opinia » Galeria »

Żeby przeprowadzić praktyczny test Citroena C4 1.5 BlueHDi, zabrałem go na rodzinny wyjazd nad morze. Diesel pod maską, niezłe osiągi na papierze, a do tego zwiększony prześwit już na starcie dawały mu przewagę nad innymi autami obecnymi w redakcji. Jednak nie obyło się bez pewnych wpadek, które warto byłoby usunąć z tego naprawdę sensownego i praktycznego na co dzień auta.

Mimo rosnącej presji ze strony legislatorów z UE na usunięcie z rynku aut z silnikiem Diesla, samochody te, jeśli tylko są dostępne w ofercie producentów, nadal dobrze się sprzedają. Dlaczego? Bo wciąż są to najoszczędniejsze samochody do szybkiej jazdy w trasę. Właśnie dlatego na wakacyjny wyjazd z rodziną zabrałem z redakcyjnego parkingu Citroena C4 napędzanego silnikiem 1.5 BlueHDi, mimo że stały obok znacznie bardziej widowiskowe modele. I choć kilka rzeczy bym poprawił w tym samochodzie, to swojego wyboru naprawdę nie żałuję.

Citroen C4 – silnik Diesla 1.5 BlueHDi

Przede wszystkim C4 w tej wersji napędowej łączy dobrą dynamikę z niesamowicie niskim zużyciem paliwa. Silnik 1.5 BlueHDi to 4-cylindrowy diesel z aluminiowym blokiem miejscowo wzmacnianym żeliwem, turbosprężarką ze zmienną geometrią firmy Garrett i elektromagnetycznymi, tańszymi w eksploatacji wtryskiwaczami paliwa. Osiąga przeciętne 131 KM mocy, ale generuje aż 300 Nm momentu obrotowego od 1750 obr./min, co przekłada się na wysoką elastyczność i łatwe wyprzedzanie innych pojazdów na drodze. Choć według katalogu auto przyspiesza 0-100 km/h w 9,5 s to nawet z kompletem pasażerów C4 jest bardzo zrywny i chętny do wyprzedzania, zwłaszcza w trybie Normal i Sport.

W trybie ECO silnik ma wyraźnie obniżoną moc, a reakcja na dodanie gazu jest powolna. Na dodatek aktywniejszy jest tryb Start&Stop, który niezwykle mocno zaburza komfort jazdy. Dlatego najlepiej nie korzystać z tego ustawienia i cieszyć się potencjałem silnika w innych trybach oraz jego dobrą współpracą z 8-biegowym automatem. Choć w korkach ten drugi potrafi momentami szarpać, to na trasie lub w trakcie dynamicznego startu działa bardzo dobrze, szybko i płynnie zmieniając biegi.

Citroen C4 1.5 BlueHDi 130 – zmierzone osiągi

Co ciekawe, subiektywne odczucia dotyczące dobrej dynamiki nie do końca potwierdzają wyniki naszych pomiarów. Citroen C4 1.5 BlueHDi rozpędza się 0-100 km/h w 10,2 s, a do 140 km/h w 20,4 s czyli nieco gorzej niż obiecuje to producent. I choć są to też wartości minimalnie słabsze od tych uzyskanych przez testowanego wcześniej przez nas C4 1.2 PureTech 130 KM, to z racji większego momentu obrotowego, wysokoprężna wersja jest bardziej elastyczna i zapewnia subiektywnie lepszą dynamikę.

Pomiar osiągów (nawierzchnia sucha, temperatura 28° C, opony zimowe)
Citroen C4 1.5 Hdi 100 km/h 120 km/h 140 km/h 160 km/h 180 km/h
Przyspieszenie od 0 do … 10,2 s 14,5 s 20,4 s 28,2 s 43,7 s
Pokonanie 400 m ze startu zatrzymanego 17,2 s (130,5 km/h)
Droga hamowania 100-0 km/h 42,4 m

Do tego 8-biegowy automat ma dobrze zestrojone przełożenie 3 i 4. biegu, przez co wyprzedzanie na trasie innych pojazdów przebiega naprawdę sprawnie, nawet przy w pełni obciążonym pojeździe. Ale jeszcze większe wrażenie robi zużycie paliwa wysokoprężnego silnika.

Citroen C4 1.5 BlueHDi 130 – zużycie paliwa

Przede wszystkim warto podkreślić, że niezależnie od warunków drogowych, Citroen zawsze spalał niewielkie ilości paliwa. Nawet w największych, piątkowych korkach w Warszawie, które towarzyszyły wakacyjnym wyjazdom, C4 zużył zaledwie 6,3 l/100 km przy średniej prędkości tylko 17 km/h! Gdy w kolejnych dniach ruch był tylko nieco płynniejszy, spalanie spadało do 5,5 l/100 km, a jeżdżąc w sobotę po Stolicy, można było spokojnie zamknąć się w 4,6 l/100 km. Rewelacja. Ale prawdziwa zabawa zaczyna się w tym aucie poza miastem.

W ogromnych, piątkowych korkach spowodowanych wakacyjnymi wakacjami, średnie zużycie paliwa wyniosło tylko 6,3 l/ 100 km. I to przy średniej prędkości zaledwie … 17 km/h! W tak ogromnym korkach ostatni raz jeździliśmy hybrydową Kią Sportage, która zużywała wtedy … 6,0 l/100 km. Ten diesel w Citroenie jest niesamowity.

Citroen C4 1.5 BlueHDi idealnie czuje się w trakcie szybkiej jazdy autostradą. Z trzema osobami na pokładzie i wakacyjnym ekwipunkiem, na pagórkowatej trasie, zużył tylko 6,4 l/100 km przy średniej prędkości aż 145 km/h! Przy nieco tylko niższej średniej prędkości (135 km/h) spalanie spadło do zaledwie 5,9 l/100 km, mimo że nadal byliśmy jednymi z najszybszych na trasie. Ale poza autostradami spalanie było jeszcze niższe.

Na dystansie ponad 30 km nasz C4 osiągnął średnią prędkość aż 145 km/h, spalając zaledwie 6,4 l paliwa na 100 km. To jak dotąd najlepszy wynik na tej trasie jaki zanotowaliśmy!

Na trasie z Marek do nadmorskiej Jastrzębiej Góry, na dystansie 429 km Citroen C4 zużył tylko 4,9 l/100 km, dzięki czemu po dojeździe na miejsce, miał jeszcze ponad połowę paliwa w baku i spokojnie wróciłby na nim do Marek. Tym bardziej, że ograniczając prędkość do 120 km/h osiągniemy spalaniem na poziomie 4,5 l/100 km, a zwalniając do 100 km/h do zaledwie 3,5 l/100 km.

Przy rzeczywistej prędkości 100 km/h (104 km/h licznikowe) zużycie paliwa wynosi ok. 3,5 l/100 km. A to oznacza teoretyczny zasięg na poziomie ponad 1400 km!

Nawet dynamicznie jeżdżący kierowcy, na trasie z trudem będą przekraczać barierę spalania 5,5 l/100 km. A to pozwala spokojnie uzyskać zasięg na poziomie ponad 1000 km na jednym baku paliwa (50 l). Coś wybornego, tym bardziej, że motor ten nie reaguje gwałtownym wzrostem spalania nawet na mocne, choć okazjonalne, wciskanie gazu w podłogę.

Citroen C4 1.5 BlueHDi 130 – zawieszenie, hamulce i układ kierowniczy

Do szybkiej, ale oszczędnej jazdy całkiem nieźle dopasowano podwozie. Hamulce działają bardzo stanowczo na każde ich wciśnięcie, pedał hamulca ma krótki skok, ale z racji opon zimowych, auto uzyskało dość kiepski wynik w próbach hamowania. Z kolei zawieszenie nie lubi bardzo ostrych zakrętów, bo pojawiają się lekkie przechyły nadwozia i uczucie wynoszenia przodu auta na zewnątrz łuku, ale na autostradzie C4 zachowuje się bardzo przewidywalnie.

Zobacz: Test Citroen C4 1.2 PureTech 130

Pasażerowie mogą liczyć wysoki komfort jazdy, a auto stabilnie mknie przed siebie z prędkościami przekraczającymi nawet 170 km/h, dając kierowcy poczucie bezpieczeństwa. Citroen nie jest też specjalnie podatny na boczne podmuchy wiatru, co czyni go świetnym pożeraczem autostradowych kilometrów. Na dodatek nawet spore dziury są dobrze wybierane przez relatywnie proste konstrukcyjnie zawieszenie, oparte z tyłu na belce skrętnej, którego sekretem są hydrauliczne odbojniki. Te przyjemnie wygaszają nawet większe nierówności, nie wpływając negatywnie na stabilność pojazdu w zakrętach. Jedynie układ kierownicy pracuje w mieście ze zbyt dużym wspomaganiem, ale na szczęście słabnie ono przy wysokich prędkościach autostradowych.

Citroen C4 1.5 BlueHDi 130 – wnętrze

Przy szybkiej jeździe autostradą pasażerowie mogą docenić jeszcze jedną, mocną stronę tego modelu – wyciszenie wnętrza. W kabinie Citroena można całkiem swobodnie rozmawiać z pasażerami nawet przy prędkościach rzędu 130-150 km/h, co jak na SUV-a czy crossovera jest czymś wartym podkreślania. Na jego tle Hyundai Tucson czy Honda CR-V to zdecydowanie głośniejsze auta, które na autostradzie wręcz męczą emitowanym hałasem.

Sporo dobrych jakościowo plastików, analogowe przyciski i pokrętła i świetnie wyciszenie. Przeszkadzają za krótkie siedziska foteli i mały ekran wskaźników.

W trakcie wakacyjnego wyjazdu z rodziną dało się jednak dostrzec, że swoją ciekawą i wysoką sylwetką Citroen C4 nieźle ukrywa pewne braki w przestronności. Najbardziej brakuje miejsca w 380-litrowym bagażniku, co sprawia, że cześć bagaży przyjdzie czasem ulokować w kabinie. Nieźle za to C4 wypada pod kątem ilości miejsca na tylnej kanapie, na której zmieści się nawet 185-centymetrowy pasażer i to za fotelem kierowcy ustawionym pod równie wysoką osobę. Siedzisko kanapy nie podpiera jednak w pełni nóg pasażerów, co męczy na długich trasach.

Zobacz: Test Dacia Jogger LPG

Osoby przebywające na tylnej kanapie mają do dyspozycji nawiew klimatyzacji i gniazda USB, a kierowca dwie półki na telefon i inne drobiazgi. Szkoda tylko, że nie ma klimatyzowanego schowka jak w Peugeocie 3008, który w trasie mógłby pełnić rolę lodówki. Odnośnie kierowcy, to warto zauważyć, że jego siedzenie ma za krótkie siedzisko i brakuje mu regulacji kąta nachylenia siedziska, dlatego w długich trasach trzeba robić krótkie postoje, aby kręgosłup mógł odpocząć.

Wnętrze wykonano z niezłych materiałów, nie brakuje miękkich tworzyw, a cała góra kokpitu aż po szybę pokryta jest porządnej jakości plastikiem. Nie zabrakło też analogowych przycisków i pokręteł do sterowania radiem i klimatyzacją, czy wyświetlacza HUD, ale ten ostatni jest prezentowany na osobnej szybie, co akurat nie każdemu przypadnie do gustu. Przeszkadza też bardzo mały ekran ze wskaźnikami prędkości i komputera pokładowego.

Zobacz: Test Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech 180

Nieco archaiczny na tle rozwiązań z nowych Peugeotów jest też wyświetlacz systemu multimedialnego, ale jego obsługa jest całkiem poprawna. Nie pierwszej młodości jest też kamera cofania z charakterystycznym dogrywaniem się widoku z lotu ptaka, ale … do dziś są rynku auta ze zdecydowanie gorszymi kamerami. Zapewne niebawem do C4 trafią kamery, jakie koncern PSA stosuje np. w Peugeocie 308.

Citroen C4 1.5 BlueHDi 130 – nadwozie

Będąc w Jastrzębiej Górze mogłem docenić zwiększony prześwit Citroena (156 mm), który pozwalał sprawnie pokonywać wyjątkowo wysokie krawężniki, jakimi włodarze miasta „ozdobili” nadmorski bulwar. Gdyby był o 20-30 mm mniejszy, uszkodzenie miski olejowej byłoby więcej niż pewne. Na dodatek uniesiona sylwetka prezentuje się nad wyraz ciekawie, a nowoczesne reflektory ledowe przyciągają uwagę gapiów. Mówiąc szczerze, choć nie jestem fanem SUV-ów, to akurat ten Citroen naprawdę wpadł mi w oko. Szkoda tylko, że C4 nie posiada aktywnych reflektorów nawet w opcji, czy choćby najprostszego napędu 4×4, który pozwoliłby wykorzystać potencjał jego prześwitu.

Nowoczesne nadwozie, spory prześwit i plastikowe listwy ochronne wokół pojazdu. Do ideału zabrakło większego bagażnika.

Warto jeszcze zwrócić uwagę na jeden element nadwozia. Otóż Citroen C4 ma na dole drzwi plastikowe listwy ochronne. Teoretycznie poprawiają one wygląd pojazdu, ale co do zasady pełnią rolę ochronną. I się sprawdzają, naprawdę. Uderzając w przeszkodę chronią lakier przez wgnieceniem i kosztowną naprawą. Same w sobie są naprawdę odporne na uszkodzenia, a nawet jeśli takowe powstaną, panel można wymienić bez konieczności dokonywania naprawy blacharskiej.

Citroen C4 1.5 BlueHDi 130 – cena

Oczywiście o decyzji zakupowej zawsze przesądza cena. Ile kosztuje Citroen C4 z dieslem pod maską? Ceny zaczynają się od 132 150 zł za nieźle wyposażoną wersję Feel Pack, a kończą na 142 100 zł za topową Shine. W zasadzie, żeby mieć naprawdę dobrze wyposażone C4 trzeba zapłacić ok. 140 tys. zł i w tej cenie będzie już nawigacja GPS, podgrzewane przednie fotele, kierownica i szyba czołowa, kamera cofania i pakiet systemów asystujących kierowcy. I to jest naprawdę niezła cena jak na dzisiejsze realia rynkowe, biorąc pod uwagę, że Citroen ma coś, czego u konkurencji coraz częściej jest niedostępne – całkiem mocnego, a przy tym bardzo oszczędnego diesla, który uwielbia szybką jazdę autostradą. Na dodatek w mieście zużywa tylko trochę więcej paliwa niż hybrydy.

Zobacz: Test Honda Civic e:HEV – najlepsza hybryda na rynku?

Test Citroen C4 1.5 BlueHDi 130

Ocena

85 %
Opinia autora: "Dynamiczny, bardzo oszczędny i dobrze wyciszony. Idealny do szybkiej jazdy w trasie, choć i mieście zużywa niewielkie ilości paliwa. Całkiem nieźle wykończony, dobrze narysowany i nawet przestronny. Choć bagażnik mógłby być większy, fotele wygodniejsze, a multimedia nowocześniejsze, chętnie zabiorę go raz jeszcze w daleką trasę. Świetny kompan w podróży i jeden z najoszczędniejszych samochodów kompaktowych na rynku. "
bardzo niskie zużycie paliwa, dobra dynamika, elastyczny silnik, żwawy automat, wysoki komfort jazdy na nierównościach, stabilność przy wysokich prędkościach, stanowczo działające hamulce, dobre wyciszenie kabiny, wystarczająca ilość miejsca w kabinie, rozsądne wyposażenie i cena
mały bagażnik, zbyt duże wspomaganie układu kierowniczego, przeciętne multimedia, słabo podpierające nogi siedziska foteli

Cena

137 200 zł PLN

Dane podstawowe

Marka:
Citroen
Model:
C4
Rok produkcji:
2022
Cena samochodu:
132 150 zł
Ocena samochodu:
85 %
Test zderzeniowy Euro NCACP:
4 gwiazdki

Osiągi samochodu

Przyspieszenie 0-100 km/h:
9,5 s
Prędkość maksymalna:
206 km/h
Zużycie paliwa w mieście:
l
Zużycie paliwa poza miastem:
l
Zużycie paliwa średnio:
4,6 l

Układ napędowy

Rodzaj silnika:
silnik Diesla
Położenie silnika:
poprzeczne z przodu
Zasilanie alternatywne silnika:
Wtrysk paliwa:
bezpośredni
Układ cylindrów:
rzędowy
Liczba cylindrów:
4
Liczba zaworów:
16
Pojemność silnika:
1499 cm3
Oznaczenie silnika:
Silnik doładowany/wolnossący:
doładowany
Rodzaj doładowania:
turbodoładawanie
Rodzaj turbosprężarki:
zmienna geometria kierownic
Moc maksymalna:
131 KM
Moc maksymalna silnika spalinowego:
131 KM
Prędkość obrotowa dla maksymalnej mocy silnika:
3700 obr./min
Maksymalny moment obrotowy silnik spalinowego:
300 Nm
Prędkość obrotowa dla maksymalnego momentu obr.:
1750 obr./min
Skrzynia biegów:
automatyczna
Typ automatycznej skrzyni biegów:
skrzynia automatyczna hydrokinetyczna
Liczba biegów:
8
Rodzaj napędu:
przedni
Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD:
nie

Nadwozie

Rodzaj nadwozia:
SUV+terenowy
Rozstaw osi:
2670 mm
Długość nadwozia:
4360 mm
Szerokość nadwozia:
1800 mm
Wysokość nadwozia:
1525 mm
Prześwit:
156 mm
Współczynnik oporu powietrza Cx:
Masa własna:
1324 kg
Ładowność:
471 kg
Pojemność bagażnika (standardowa):
380 l
Pojemność bagażnika (maksymalna):
1250 l
Pojemność zbiornika paliwa:
50 l

Układ hamulcowy

Przednie hamulce:
tarcze wentylowane
Tylne hamulce:
tarcze lite
Średnica przednich hamulców:
mm
Średnica tylnych hamulców:
mm

Podwozie

Zawieszenie przednie:
kolumny MacPhersona
Zawieszenie tylne:
belka skrętna
Liczba obrotów kierownicy:
b.d.
Średnica zawracania:
10,9 m
Opony:
195/60 R18 Goodyear Ultra Grip Performance+

Dane testowe

Zużycie paliwa w mieście:
5,8 l/100 km
Zużycie paliwa poza miastem:
4,4 /100 km
Zużycie paliwa srednio:
5,1 l/100 km
Prędkość obrotowa silnika przy 140 km/h:
2300 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h:
10,2 s
Przyspieszenie 0-200 km/h:
b.d.
Przyspieszenie 80-120 km/h:
7,4 s
Przyspieszenie 100-200 km/h:
b.d.
Czas przejazdu 1/4 mili:
17,2 s
Droga hamowania 100-0 km/h:
42,4 m

7
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
5 Thread replies
7 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Daily DriverAndrePatrizioPatrizio017 Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Andre
Gość
Andre

Ciekaw jestem co jest lepsze rozważając jazdę tylko autostradą, ten Citroen C4 diesel czy Honda Civic Hybrid?
Mają podobny moment obrotowy na papierze.
Chodzi mi o dynamikę wyprzedzania na autostradzie (100-160km/h) ale też wyciszenie i komfort.
Spalanie na autostradzie to raczej zdecydowanie ten Citroen.
Zdziwiłem się tylko, że jak piszecie ten Citroen dobrze trzyma się drogi i pewnie się prowadzi przy dużych prędkościach, bo jest tak wysoko zawieszony i ma wąskie opony.
Myślę, że z „test łosia” to nie jest jednak jego specjalność.
A tak w ogóle to „test łosia” powinien być obowiązkowy dla modnych obecnie SUV-ów wszelkiej maści.

Patrizio
Gość
Patrizio

Nie jestem fanem francuskiej motoryzacji, ale to auto w tej wersji poza ceną wydaje się ok. 90 % czasu jeżdżę w trasy do 100 km EV, ale ostatnio jadąc na weekendowy wypad z Poznania do Krakowa tylko we dwoje „odkurzyłem” TDI. Nic lepszego na szybką trasę nadal nie ma, diesel 190 km jest zupełnie wystarczający przy spalaniu około 7 litrów. Diesel jeszcze nie umarł!