REKLAMA

Silnik 1.2 PureTech PSA – warto się nim zainteresować?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: PSA · Dodane: 8 czerwca 2016
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Silnik 1.2 PureTech stosowany w auta Peugeot i Citroen otrzymał tytuł „Engine of The Year 2016” w grupie motorów o pojemności skokowej od 1,0 do 1,4 litra. Jako że dość dobrze znam ten silnik, postanowiłem przedstawić Wam swoje uwagi na jego temat. Skupiłem się wyłącznie na wersji z turbosprężarką, bo taka odmiana została nagrodzona w tym plebiscycie.

Doładowany silnik 1.2 PureTech występuje w dwóch wariantach mocy – 110 i 130 KM. Stosowany jest we francuskich samochodach Peugeot, Citroen i DS należących do segmentu B i C takich jak Peugeot 208, 308, Citroen C4, C4 Cactus czy DS3, DS4. Mimo niedużej pojemności oferuje duży moment obrotowy, dzięki któremu może poradzić sobie nawet z cięższymi autami.

Motor 1.2 PureTech to typowa, downsizingowa konstrukcja. Posiada 3 cylindry, turbosprężarkę (której wirnik pracuje z prędkością do 240 tys. obr./min) i bezpośredni wtrysk paliwa generujący ciśnienie do 200 barów. W 40 procentach jednostka spokrewniona jest z wolnossącym silnikiem 1.0 VTi. Benzynowy PureTech został opracowany przy wykorzystaniu 120 patentów, co pozwoliło na obniżenie emisji o 18% w porównaniu z czterocylindrową jednostką poprzedniej generacji.

Zobacz: Silnik VW 1.0 MPI CHYA CHYB – opinie i typowe usterki

Nagrodzony silnik ma na swoim koncie dwa rekordy pod względem niskiego zużycia paliwa. Pierwszy z nich został pobity w Europie w 2014 r. w samochodzie z manualną skrzynią biegów. Drugi został osiągnięty w tym roku w Chinach, gdzie pojazd z automatyczną skrzynią biegów przejechał na jednym baku 1878 kilometrów osiągając rekordowo niskie zużycie 2,93 l/100 km.

silnik 1.2 PureTech 130 KM

silnik 1.2 PureTech 130 KM

Motor 1.2 PureTech osiąga moc do 130 KM, ale jego producent chwali się, że motor ten ma najkorzystniejszy w swojej klasie współczynnik mocy przy niskich prędkościach obrotowych i że 95% momentu dostępne jest w zakresie od 1500 do 3500 obr./min. I tu producent w mojej opinii nie kłamie.

Silnik 1.2 PureTech – opinia i wrażenia z jazdy

Jednostkę 1.2 PureTech testowałem kilkukrotnie w różnych modelach aut należących do grupy PSA. Mimo że nie przekonuje mnie koncepcja downsizingu polegająca na zastępowaniu dużych, wolnossących silników spalinowych ich mniejszymi, turbodoładowanymi odpowiednikami, to jednostkę 1.2 PureTech polubiłem. Dobrze mnie jednak zrozumcie– silnik ten to świetna alternatywa dla wolnossących jednostek o pojemnościach 1,4-1,8 l, które w 90 % procentach nie oferują ani sensownych osiągów, ani pozytywnych wrażeń za kierownicą, a przy tym będą zużywały takie same albo większe ilości paliwa. Zastępowanie jednak 6-cylindrowych motorów o pojemności 2,5 l czy 3,0 l trzy lub czterocylindrowymi wydmuszkami jest moim zdaniem błędem. Zwłaszcza w dłuższej perspektywie czasowej. Producenci też chyba to w końcu zauważyli i zaczynają projektować silniki w duchu rightsizingu. Więcej na ten temat przeczytacie w poniższym artykule.

Zobacz: Rightsizing – na czym polega nowy trend w motoryzacji?

Wracając do silnika 1.2 PureTech warto podkreślić dwie jego charakterystyczne cechy – świetną elastyczność i rasowy dźwięk. Motor ten chętnie zabiera się do pracy już od 2000 obr./min, a im większe osiąga obroty, tym jego wigor wzrasta. W przeciwieństwie do wielu jednostek z turbodoładowaniem, silnik ten bardzo łatwo „dokręca się” pod czerwone pole obrotomierza. Jego pracy towarzyszy przy tym świetny dźwięk, który ma w sobie coś z motoru V8 nowego Mustanga (wiem, brzmi idiotycznie, ale naprawdę tak jest). Silnik jest przy tym całkiem oszczędny. W 110-konnym Peugeocie 308 zużywał w mieście od 7,7 do 8,5 l paliwa na 100 km w zależności od tego jak mocno przyduszałem pedał gazu do podłogi. Na trasie bez problemu schodził do 5,3 l/100 km.

Peugeot 208 2016

Peugeot 208 z silnikiem 1.2 PureTech 110 KM przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,6 s, zużywając przy tym realnie ok. 7,9 l benzyny na 100 km w mieście.

Jeśli zastanawiacie się zatem nad nowym autem z małym, wolnossącym motorem, to zwróćcie jednak uwagę na ten silnik. Ma on w sobie wigor i osiągi, których nie da Wam żadne 1.4 czy 1.6, a przy tym zużywa niewielkie ilości paliwa. Jeśli szukacie jednak mocnego silnika na lata, to wybierzcie coś większego i sprawdzonego. Trudno bowiem w tym momencie określić żywotność tej konstrukcji oraz przyszłe koszty jej eksploatacji. Mimo wszystko mam jednak dobre przeczucie, co do tego silnika.

Zobacz: Czy warto kupić sprowadzane auto od handlarza?

[Aktualizacja 20 października 2016]

Są już pierwsze wyniki testów długodystansowych. Jeden z nich wykonany w Polsce przyniósł ciekawe rezultaty. Więcej o nim przeczytacie w poniższym artykule:

Zobacz: Długodystansowy test Peugeota 308 z silnikiem 1.2 PureTech 130 KM!

[Aktualizacja 24 czerwca 2017] – Filtr cząstek stałych GPF pod koniec 2017 roku!

Pod koniec 2017 roku na rynku pojawić ma się nowa wersja silnika 1.2 PureTech. Motor zostanie wyraźnie zmodyfikowany, czego efektem ma być m.in. nowe turbodoładowanie. Okazuje się jednak, że wraz z wprowadzeniem do oferty nowego silnika, jednostka otrzyma także filtr cząstek stałych! Podobny do tych, jakie stosuje się w silnikach Diesla. Warto o tym pamiętać, jeśli zamierzasz kupić auto z tym motorem. Nie ma co czekać, zanim wejdzie nowy silnik. Więcej na ten temat przeczytacie w poniższym artykule:

Zobacz: Benzynowy silnik 1.2 PureTech z filtrem cząstek stałych GPF!

60
Dodaj komentarz

avatar
18 Comment threads
42 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
41 Comment authors
ROnmDaily DriverZdzisławMarekMagda Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Zdzisław
Gość
Zdzisław

silnik Pure Tech, 1,2l; 110kM, doładowany.
W Peogeot 2008, rocznik 2014, łuszczenie się oraz strzępienie po bokach paska rozrządu po przebiegu 37000km, pomimo stosowania oleju zgodnego z zaleceniami PSA oraz spokojną jazdą mieszaną z przewagą miejskiej. Poza tym wycieki oleju spod uszczelnień wałków rorządu, rolek napinających, pompy wodnej. Bez komentarza. Tak zachowuję się nagrodzony silnik.

ROnm
Gość
ROnm

Owszem jest sporo głosów o słabej wyjątkowo jakości tego paska, jednak jak widzi się nietypowe objawy to można zapobiec awarii silnika i się z tym zgłosić a jeśli się jedzie kilka tysięcy to rzeczywiście można w końcu doprowadzić do poważnych usterek. Nie tłumaczy to oczywiście oszczędania wielu koncernó w tym PSA i być możne chćeci szybkich zysków. Jednak proszę o nowy artykuł czy aby ta najczęstsza wada z paskiem nie była wadą tzw. wieku dziecięcego tego silnika. Przecież po trzech latach wprowadzzono wielu udoskonaleń w tym silniku. Czy pasek też teraz jest lepszy? Owszem PSA postawiło na wytaniony w produkcji,… Czytaj więcej »

Marek
Gość
Marek

Mam i ja… ? Również najprawdopodobniej rozpuścił się pasek. Teraz dylemat: naprawa w ASO czy w niezależnym warsztacie. Peugeot 2008, przebieg 76000, trzyletni serwisowany w ASO.

maciek
Gość
maciek

może mała aktualizacja?

Darek
Gość
Darek

Jestem w szoku. Przychylam się do krytyki tego silnika . mam 47 tys. i pasek rozrządu do wyrzucenia. oczywiście mnóstwo uszkodzeń z tym związanych. koszt naprawy liczony w tysiącach. peugeot nie poczuwa się do jakiejkolwiek pomocy finansowej. na zasadzie , jak już kupiłeś to masz pecha i spadaj. również miałem spadek mocy przy dodawaniu gazu. to wszystko zaraz po skończonej gwarancji.

Magda
Gość
Magda

Hej, mam to samo, myślę o pozwie zbiorowym, bo poszkodowanych jest masa, odezwij się do mnie proszę! gazela2207@gmail.com

Michal
Gość
Michal

mamy w c3 1.2 Puretech 110 km i jestem bardzo zadowolony niecałe 10sek do setki pozwala utrzec nosa kozakom w e36 i innych dupowozach. szkoda że citroen nie pokusił się o wersje VTI. to duży błąd gdyż brakuje hothatcha z marki citroen a C3 WRC do czegoś zobowiązuje

Aktualności