REKLAMA

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych w Alfa Romeo 159

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 1 sierpnia 2018
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Wymiana hamulców w Alfa Romeo 159 to teoretycznie proste zadanie. Poradnik ten pokaże Wam jak krok po kroku to zrobić i jakich problemów możecie się po drodze spodziewać. Samochody Alfa Romeo mają bowiem to do siebie, że nawet względnie prosta naprawa, może się wyraźnie skomplikować i wydłużyć w czasie. O tym jak wymienić klocki i tarcze hamulcowe w Alfie Romeo 159 pokaże Wam Paweł, współpracującym z Naszym Portalem właściciel warsztatu mechanicznego.

Alfa Romeo 159 to model, za którym osobiście jako Daily Driver przepadam. Wygląda fantastycznie i nadal trudno mi uwierzyć, że od jej debiutu minęło już 13 lat! Nadal przerasta ona pod względem designu klasowych rywali, a moim zdaniem spokojnie też przebija pod tym względem swoją następczynię czyli Giulię. Do tego jej niesamowicie sportowo (ciężko) pracująca skrzynia biegów, w połączeniu ze świetną pozycją za kierownicą i ostrym prowadzeniem po prostu zachęcają do jazdy tym autem. Niestety, samochody Alfa Romeo bywają wyjątkowo niewdzięczne w naprawie. Może nie tak samo jak 30 lat temu, ale nadal dostęp do wielu podzespołów jest tak trudny i bezmyślnie zaprojektowany, że nie dziwi fakt, że mechanicy nie lubią podejmować się ich napraw lub wyraźnie podnoszą koszty robocizny w ich przypadku. Co więcej, na części oryginalne trzeba czekać tygodniami.

Mechanik od Alfy Romeo poszukiwany!

Gdy do naszego mechanika Pawła zawitała Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 170 KM od razu było wiadomym, że nie pójdzie z tym autem tak łatwo jak np. z BMW E90. Pęknięty kolektor dolotowy umieszczony za rozbudowanym układem wtryskowym czy zużyte tylne sprężyny wymagające częściowego demontażu wnętrza Alfy od razu zapowiadały ponadprzeciętną ilość pracy niezbędnej do wykonania przy tego typu naprawach. Za to wymiana hamulców zapowiadała się na łatwą i przyjemną pracę. Nie jest to bowiem zadanie bardzo trudne, o ile mamy wiedzę, narzędzia i oczywiście odpowiednie części.

Paweł nie boi się naprawiać Alf Romeo, choć dobrze wie, że książkowe naprawy bardzo rzadko udają się w tych autach. Zawsze bowiem pojawią problemy, z którymi amator może sobie nie poradzić.

Jak się okazało pozyskanie tych ostatnich nie było łatwe, bowiem Pawłowi zależało na naprawdę dobrych jakościowo zamiennikach, a tych niestety brakuje często na magazynach. Co więcej nasz egzemplarz posiadał na przedniej osi hamulce z tzw. pakietu sportowego, co także utrudniło znalezienie odpowiednich zamienników. Ale w końcu się udało. Gdy części trafiły na warsztat, zabraliśmy się z Pawłem do pracy. Oczywiście, nie obyło się bez „przygód”. Postanowiliśmy pokazać Wam, jak można wymienić hamulce w Alfie Romeo 159.

Wymiana przednich tarcz i klocków w Alfa Romeo 159

Pierwsze od czego należy rozpocząć wymianę przednich tarcz i klocków hamulcowych, to oczywiście odblokowanie przekładni kierowniczej (aby móc obrócić kolumnę zawieszenia zapewniając sobie lepszy dostęp do hamulców) i wrzucenie skrzyni biegów na luz. Następnie trzeba odkręcić koło (klucz 17) oraz jedną śrubę trzymającą tarczę w piaście (klucz ampulowy 5). Nie można też zapomnieć o odczepieniu przewodu z kostką przekazującą sygnał ostrzegawczy o zużytych klockach do ECU.

Następnie należy wybić oba trzpienie (górny i dolny) z zacisku, które blokują dostęp do klocków. I tu może się pojawić poważny problem, który może wymagać nie tylko większej ilości pracy, ale i zakupu dodatkowych części.

Zapieczona szpilka klocków hamulcowych w zacisku

W przypadku naszego egzemplarza okazało się, że dolny trzpień (tzw. szpilka) uległ deformacji już na początku jego wybijania (co w niemieckich, nawet starszych autach zdarza niezwykle rzadko, prawie nigdy). W tym momencie można próbować rozgrzać pręt i go naprostować, bądź intensywnie go naoliwić.

Próba demontażu zapieczonego, dolnego trzpienia Alfy Romeo 159 zakończyła się niepowodzeniem. Potrzebny był nowy zestaw montażowy.

Nam żadna z tych metod nie pomogła, dlatego musieliśmy rozciąć wykrzywioną szpilkę i ją zdemontować w kawałkach, a na jej miejsce wstawić nową z zamówionego później zestawu montażowego. Na całe szczęście w drugim kole oba trzpienie hamulców wyszły już bez problemów.

Demontaż klocków i tarczy hamulcowej

Gdy już wyciągniemy oba klocki z jarzma zacisku (żeby to zrobić można je odciągnąć na zewnątrz za pomocą płaskiego śrubokręta) należy odkręcić od zwrotnicy zacisk wykręcając z niego dwie długie śruby (torx  E18) po czym zdemontować zacisk i tarczę hamulcową.

Zanim zamontujemy nową tarczę, należy dokładnie oczyścić piastę koła (np. polerując ją delikatnym papierem ściernym), a następnie przykręcić ją ponownie za pomocą klucza ampulowego (5 mm). Przed montażem zacisków trzeba wyjąć z nich i wypolerować metalowe blaszki prowadzące, które dzięki swej elastyczności zapobiegają zapiekaniu się klocków w jarzmie zacisku.

Zobacz: Koło auta ze zintegrowanymi hamulcami!

Gdy to zrobimy, mocujemy blaszki na swoje miejsce, zacisk przykręcamy z powrotem poprzez jarzmo do zwrotnicy (dwie śruby torx E18) i wkładamy klocki hamulcowe, nie zapominając o podłączeniu na koniec kostki czujników. Teraz możemy brać się za wymianę tarcz i klocków na tylnej osi.

Wymiana tylnych tarcz i klocków w Alfa Romeo 159

Wymiana tylnych klocków i tarcz hamulcowych w Alfie Romeo 159 nie przebiega w taki sam sposób jak przednich, choć jest w dużej mierze podobna. Ma to związek przede wszystkim z nieco inną konstrukcją hamulców zastosowanych na obu osiach. Różnią się nie tylko tarcze (330 mm z przodu wobec 272 mm z tyłu), ale przede wszystkim zaciski z nimi współpracujące. Te na przedniej osi mając zaciski zintegrowane z jarzmem, podczas gdy na tylnej osi są to dwa oddzielne elementy, które trzeba rozdzielać podczas serwisowania hamulców.

Demontaż tylnej tarczy hamulcowej przebiega podobnie. Różnicę stanowi rozdzielna konstrukcja jarzma i zacisku hamulcowego.

Co do zasady, to część kroków jakie należy wykonać przy wymianie tylnych hamulców jest taka sama. Odkręcamy koło (klucz 17), śrubę mocującą tarczę do piasty (ampul 5) po czym za pomocą dwóch kluczy płaskich odkręcamy zacisk od jarzma (kluczem 13-stką odkręcamy śrubę umieszczoną od strony nadkola, 15-stką robimy kontrę). Demontujemy stare klocki, po czym odkręcamy dwie śruby (E12) aby zdjąć jarzmo. Teraz możemy zdjąć tarczę hamulcową i wypolerować piastę koła.

Podobnie jak było to w przypadku przednich hamulców, także i tu trzeba oczyścić blaszki klocków hamulcowych. Koniecznie należy też pamiętać, że przed zamontowaniem klocków, należy wkręcić tłoczek hamulców! Zadanie to wymaga odpowiedniego narzędzia (są do tego specjalne klucze), albo pomysłowości w wykorzystaniu dostępnych kluczy i śrubokrętów.

Tłoczek w tylnym zacisku należy dokręcić przed zamontowaniem nowych klocków. 

Następnie montujemy nowe klocki i tarcze, a cały hamulec składamy w kolejności odwrotnej do zaprezentowanej powyżej. Jeśli nie zgubiliśmy żadnych śrub i nakładek, nie powinno być z tym problemu. Trzeba jednak oddać Pawłowi, że część śrub niespecjalnie chciała się z powrotem wkręcić, bo poprzedni mechanik zamontował je „na sztukę”. W rezultacie trzeba było pomóc im wrócić na swe miejsce używając do tego gwintowników.

Zobacz: Wymiana sprzęgła i koła dwumasowego w BMW 320d E90

Przy kompleksowej wymianie tarcz i klocków w samochodzie, warto pamiętać aby przy okazji wymienić także płyn hamulcowy w pojeździe, a cały układ odpowietrzyć. Temat ten wymaga jednak Naszym zdaniem osobnego poradnika i możecie się takowego w przyszłości spodziewać.

Ile kosztuje wymiana hamulców w Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 170 KM?

Koszt wymiany tarcz i klocków hamulcowych w Alfie Romeo 159 uzależniony jest nie tylko od wyboru producenta części i warsztatu mechanicznego, ale też od rodzaju hamulców zastosowanych w konkretnym egzemplarzu. Nasz posiadał bowiem na przedniej osi większe, aż 330-milimetrowe tarcze i 4 tłoczkowe zaciski wchodzące w skład tzw. pakietu sportowego. Standardowo bowiem Alfa 159 2.0 JTDm ma bowiem z przodu tarcze o średnicy 305 mm. I cecha ta istotnie wpływa na ceny części.

W ASO Alfa Romeo nowe tarcze hamulcowe (330 mm) na przód kosztują 745 zł za sztukę czyli 1490 zł za parę, a a tylne 542 zł (komplet 1084 zł). Do tego trzeba doliczyć ceny klocków. Przednie kosztują 824 zł za komplet, tylne 294 zł. Jeśli popatrzymy na rynek części alternatywnych, czyli tzw. zamienników, to zobaczymy dużą różnicę cenową. Za przednie tarcze ATE o zwiększonej wydajności zapłacić trzeba ok. 443 zł za sztukę, czyli 986 zł za komplet. Tylne kosztują ok. 240 zł za sztukę czyli 480 zł za komplet (średnica 278 mm). Klocki hamulcowe na przód to koszt 475 zł, a na tył 250 zł. Łącznie za zamienniki trzeba zapłacić ok. 2091 zł, a za podzespoły oryginalne 3692 zł zł. Gdyby trzeba doliczyć zestaw montażowy to koszt wzrósłby o ok. 70 zł (za zamienniki) lub o 290 zł (za oryginalny zestaw). A nie powiedzieliśmy jeszcze nic o kosztach robocizny. W ASO wymiana tarcz i klocków na obu osiach wraz z napełnieniem układu nowym płynem hamulcowym kosztuje ok. 510 zł (sama wymiana  tarcz i klocków 370 zł), w niezależnym warsztacie mechanicznym za całość zapłacicie ok. 150-300 zł (dodatkowo 50 zł za płyn hamulcowy) w zależności od miejscowości i modelu auta.

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Alfa Romeo 159 SW
część/usługa ASO Alfa Romeo Niezależny warsztat/markowe zamienniki ATE
tarcza przednia 745 zł 443 zł
tarcza tylna 542 zł 240 zł
klocki przednie 824 zł 475 zł
klocki tylne 294 zł 250 zł
robocizna (z wymianą płynu hamulcowego) 510 zł 300 zł
RAZEM 4 202 zł 2 391 zł

Rezygnując z autoryzowanego serwisu i oryginalnych części na rzecz wysokiej jakości zamienników (w tym przypadku być może nawet lepszych niż oryginalne części) i niezależnego warsztatu, możecie obniżyć koszty wymiany układu hamulcowego w Alfie Romeo 159 Sportwagon z ok. 4202 zł do 2391 zł. I to przy założeniu, że korzystacie z drogich, bardziej wydajnych zamienników.

Tańsze zamienniki o potwierdzonej jakości

Jeśli jednak posiadasz najpopularniejszy rozmiar tarcz w swojej Alfie Romeo 159 (z przodu o średnicy 305 mm, z tyłu 278 mm), a zależy Ci na wyraźnym obniżeniu kosztów części to możesz skorzystać z zamienników firmy SRLine, których producent zaświadczył, że są one tej samej jakości, co komponenty, które są lub były stosowane do montażu danych pojazdów samochodowych. Ich cena jest przy tym wyraźnie niższa od tych z firmy ATE. Jak duża jest to różnica prezentuje poniższa tabela:

część części SRLine do Alfy Romeo 159 SW (przykładowa cena detaliczna po rabacie w ASH POLCAR)
tarcze przednie (komplet) 203 zł
tarcze tylne (komplet) 158 zł
klocki przednie z czujnikami 75 zł
klocki tylne 58 zł
RAZEM 494 zł

Nie da się ukryć, że części SRLine stanowią wyraźną alternatywę nie tylko dla oryginalnych podzespołów, ale i dla markowych zamienników. Zwłaszcza jeśli domowy budżet nie jest w danej chwili przygotowany na wysokie wydatki związane z wymianą hamulców, albo gdy planujemy w niedalekiej przyszłości sprzedać auto, a kolejne inwestycje w samochód nie wchodzą w grę. Niewielkim kosztem można wtedy przywrócić pełną sprawność układu hamulcowego, nawet jeśli tańsze zamienniki miałyby zużyć się po nieco mniejszym przebiegu.

Zobacz: Dlaczego wentylator chłodnicy włącza się na zimnym silniku?

Artykuł powstał we współpracy z polskim dystrybutorem części samochodowych 

21
Dodaj komentarz

avatar
15 Comment threads
6 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
17 Comment authors
hoczuDaily DriveroltarRomekPolio Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
hoczu
Gość
hoczu

Tanio także wychodzą klocki do forda, wymieniałem ostatnio w ASO Forda i do mojego Focusa już razem z wymianą wyszło mnie 314 pln.

oltar
Gość
oltar

Cena za hamulce SRL obejmuje komplet przód i tyl czy tylko jedna strone? bo to az niemożliwe ze calosc kosztuje mniej niz 500 zl…

Romek
Gość
Romek

Ceny tych „zamienników” są wyższe niż oryginałów do mojej Hondy Accord VIII. Bezsens. A jakość Alfy napewno każe hw często wymieniać

Polio
Gość
Polio

kiedy pokażecie wasz patent na obniżenie tych kosztow czesci? bo mam do zrobienia klocki w Brerze 2.0 JTD a chetnie bym wymienil tez tarcze. ale placic 500 zl za tylne to mi sie srednio usmiecha bo one i tak nie hamuja ale obecne mi biją cos musze z nimi zrobic. Lepiej toczyć je? to macie na mysli?

Patyk
Gość
Patyk

Wygialem kurde te szpilke…ile kosztuje nowa? Można pojedynczo dokupić?

Aktualności