Stuki, trzeszczenie lub skrzypienie słyszalne przy kręceniu kierownicą w BMW? To objawy, które mogą wskazywać na to, że elektryczna maglownica auta jest uszkodzona i niesprawna. Konieczna będzie jej wymiana albo regeneracja. Na czym polega i ile kosztuje naprawa maglownicy w BMW? Dlaczego przekładnie kierownicze BMW z elektrycznym wspomaganiem, zwłaszcza w modelach F30, F10 i G30, tak często trapią awarie?
Wyjątkowo wadliwe i sprawiające duże problemy maglownice BMW stosowane są w modelach serii 3 (F30,F31,F32) oraz serii 5 (F10, F11, G30 i G31). Mowa jest o przekładniach ZF ze wspomaganiem elektrycznym. Właściciele nawet prawie nowych BMW 3 F30 czy BMW 5 G30, narzekają na trzaski i stuki dochodzące z przekładni kierowniczej. Co więcej, nawet fabrycznie nowe maglownice BMW wymienione w ramach gwarancji, szybko ulegają ponownej awarii. Jak to możliwe? Fachowcy z firmy Regeneruj.pl, którzy naprawiają maglownice niemieckiej marki, opisali dla nas ten problem, tłumacząc dlaczego zastosowanie nawet nowych części nie zawsze rozwiązuje problemu z maglownicą BMW.
Uszkodzona maglownica w BMW – objawy
Stuki lub trzeszczenie (skrzypienie) słyszalne podczas kręcenia kierownicą, zwłaszcza w trakcie manewrowania na parkingu, to kluczowe objawy uszkodzonej maglownicy ZF w BMW. Do tego dochodzi też szarpanie odczuwalne podczas kręcenia kierownicą. Problem jest wyjątkowo irytujący, bo tzw. stukająca maglownica w BMW niejednokrotnie dotyczy prawie nowych aut. BMW 3 F30 czy BMW 5 G30 z przebiegami poniżej 30 tys. km, w których przekładnie kierownicze są już niesprawne to częste zjawisko.
Najczęściej wadę przekładni w nowych modelach BMW ze wspomaganiem elektrycznym zdradzają opory na kierownicy pojawiające się sporadycznie podczas jazdy (zwłaszcza podczas powrotu kierownicy z prawoskrętu do pozycji centralnej, albo podczas jazdy w zakrętach), luz wyczuwalny na kierownicy podczas kręcenia kierownicą lewo-prawo w miejscu na wyłączonym silniku, metaliczne odgłosy zgrzytania słyszalne podczas kręcenia kierownicą, brak samoczynnej powracania kierownicy do pozycji centralnej po wykonaniu manewru skręcania. Objawem uszkodzonej przekładni BMW ze wspomaganiem mogą być też błędy, zapisane przez komputer auta. W zależności od usterki i typu przekładni, mają one nieco inne oznaczenie. Wśród tych najpopularniejszych są:
Błędy maglownicy BMW | |
Kod błędu | Opis błędu |
02300 | błąd zakodowania sterownika do pojazdu |
02300B | dane kodowania nie pasują do pojazdu |
4822c7 | wewnętrzna usterka jednostki sterującej EPS |
4823C5 | wewnętrzna usterka jednostki sterującej EPS |
4823EA | jednostka sterująca – END STOPS NOT TAUGH-IN |
Zobacz: Uszkodzona maglownica Audi – objawy, wymiana i regeneracja
Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie usterki maglownicy są sygnalizowane przez komputer. W przypadku przekładni BMW z modelu G30 z uszkodzonym łożyskiem listwy, ECU nie wykryje i nie zapisze żadnego błędu. Często taka sytuacja ma też miejsce nawet przy zupełnym braku działania wspomagania. W takim przypadku właściwą diagnozę może wydać tylko fachowiec doświadczony w naprawach tych maglownic.
Elektryczne maglownice BMW – przyczyny usterek
Niesprawna maglownica w BMW może mieć różne przyczyny. Te są uzależnione chociażby od modelu auta. Okazuje się, że np. w BMW 3 F30/F31/F32 stosowano przekładnie kierownicze, które montowano z użyciem wadliwych, aluminiowych śrub. Z upływem czasu śruby pękają i do maglownicy dostaje się przez nie woda, która uszkadza zarówno elementy mechaniczne, jak i elektryczne przekładni (silnik, sterownik, czujnik momentu obrotowego). Podobne problemy powodują też nieszczelne manszety, które pozbawione regularnej kontroli, doprowadzają do zalania maglownicy.
Zobacz: Uszkodzony kompresor klimatyzacji – objawy i naprawa
Fachowcy z firmy Regeneruj.pl zwracają uwagę na wyjątkowo ciekawy przypadek BMW serii 5 G30. Maglownice w tym modelu mają wadliwe łożysko listwy, a objawy jego uszkodzenia to charakterystyczne szuranie lub trzeszczenie słyszalne podczas obracania kierownicą na postoju bądź podczas jazdy z niewielką prędkością. BMW wymienia przekładnie G30 na nowe w ramach gwarancji, ale problem często powraca. Specjaliści z Regeneruj.pl odkryli przyczynę tego zjawiska. Otóż łożysko listwy potrafi mieć wadę techniczną już na etapie produkcyjnym. Dlatego nawet nowa, oryginalna przekładnia z BMW, jeśli wyposażona zostanie w takie wadliwe łożysko, w krótkim czasie ulega awarii. Dlatego regenerując przekładnie, fachowiec musi wiedzieć jak ocenić stan łożyska, aby naprawa była skuteczna.
Przekładnie kierownicze BMW – słaba konstrukcja
Warto przy tym zwrócić uwagę na jeszcze jedne aspekt. Otóż przekładnie BMW z elektrycznym wspomaganiem są zdaniem specjalistów z Regeneruj.pl mniej solidne wykonane niż np. te z Audi. Ich konstrukcja jest bardziej delikatna, co pokazują chociaż przekroje ich profili czy sposób mocowania do nadwozia. Są bardziej podatne na skręcanie i pękanie, dlatego nie służy im jazda po dużych nierównościach.
Pęknięta maglownica w BMW to nic nadzwyczajnego, zwłaszcza w autach eksploatowanych w małym miastach czy wsiach, w którym brakuje dobrej jakości nawierzchni. Jednak nawet w takim przypadku jest możliwość uniknięcia kosztownej wymiany maglownicy na nową.
Wymiana maglownicy w BMW F30/F10/G30 – koszty
Nie da się ukryć, że BMW jako marka Premium, wysoko ceni części do swoich samochodów. W przypadku przekładni kierowniczych ZF z elektrycznym wspomaganiem nie ma tu żadnych wyjątków, bo są to jedne z najdroższych konstrukcji na rynku. Do BMW 520d xDrive 190 KM G30 z 2017 roku nowa maglownica z funkcją Active Steering kosztuje w ASO BMW 17 688 zł. Do BMW 320d 190 KM F30 z 2015 roku 12 930 zł i tyle samo do BMW 118id 136 KM. Prawdziwym rekordzistą jest jednak maglownica do BMW X5 F15. O ile do wersji 25dX kosztuje 14 156 zł, o tyle do 3-litrowego Diesla 258 KM już prawie 21 tysięcy zł. Ceny są zatem bardzo wysokie, a do tego nowe przekładnie potrafią być wadliwe.
Maglownica BMW – regeneracja (naprawa)
Elektrycznie wspomagane maglownice ZF stosowane w BMW można jednak naprawiać. Regeneracja przekładni kierowniczej BMW w zależności od usterki kosztuje od 1000 zł (np. wymiana czujnika momentu obrotowego) do 4000 zł (kompletna naprawa/wymiana przekładni na inną). Układy scalone jak np. sterownik, podlegają naprawie, a przekładnia późniejszej adaptacji. Warto jednak wiedzieć, że adaptacja w BMW możliwa jest dopiero po montażu maglownicy w aucie i po ustawieniu geometrii. Co więcej, niezbędny jest też konkretny tester diagnostyczny, najlepiej ESYS lub ISTA+, bo nie każdy współpracuje dobrze z BMW.
Usterki mechaniczne, jak zużyta listwa czy jej łożysko, usuwane są poprzez montaż nowych części. Jeśli usterka jest niewielka, np. zużyty jest czujnik momentu obrotowego, można wymienić sam czujnik. W ASO nawet drobna usterka maglownicy wiąże się z koniecznością wymiany całej przekładni.
Warto pamiętać, że regeneracja maglownicy BMW ze wspomaganiem elektrycznym jest procesem, którego sukces zależy od doświadczenia i wiedzy fachowca. Jeśli masz problem z maglownicą w swoim BMW zapytaj o pomoc specjalistów z firmy Regeneruj.pl, którzy bardzo dobrze znają mankamenty przekładni stosowanych w tym autach. Kontakt do nich zamieszczany poniżej:
Artykuł powstał dzięki współpracy z polską firmą usługową zajmującą się profesjonalną regeneracją części samochodowych oraz sprzedażą nowych podzespołów do aut
Regeneracja maglownicy BMW e60 jaki koszt?
Na końcu artykułu masz kontakt do firmy Regeneruj.pl zarówno telefoniczny jak i adres strony internetowej z wyszukiwarką
Czy regenerujecie tez maglownice BMW ze zmiennym przełożeniem?
Regeneracja maglownicy BMW Active Steering także jest możliwa. Kontaktuje się z firmą Regeneruj.pl
Witam . Mam błędy od maglownicy i podczas gdy skręcam kołami pojawiają się 2 uderzenia i wyłącza wspomaganie
Kontaktuj się z firmą Regeneruj.pl, pomogą. Możesz powiedzieć, że dzwonisz z polecenia naszej redakcji dailydriver.pl
Czesc, kupilem F30 z 2013r.
Dziwnie sie prowadzi, tak jakby kieroenica nie chcisla wracac do punktu 0, trudno utrzymac prosty tor jazdy. Troche to klopotliwe, szczegolnie na autostradzie… czy to moze oznaczac ze magloenica jest uszkodzona?
Masakra, jestem na robocie w Niemczech i nagle zaczął mi stukac magiel. Do Warszawy mam 1200 km. Można jechać? Bo tu to kosmiczne ceny wszystkiego. Za chleb place 4 euro. Aż boje się zapytać ile taka naprawa by kosztowała w BMW e60. Owszem lubie to BMW bo ludzie mnie bardziej doceniają i nikt nie trabi na światłach itd. ale koszty napraw są potężne.
Andrzeju, jeśli luz nie jest duży i dopiero się pojawił to możesz kontynuwoqc jazdę ale bez szybkiej jazdy na zakrętach i lepiej z niedużymi prędkościami. To nie jest drążek kierowniczy czy wahacz, że jak puści to może skończyć się tragedia, ale maglownica musi zostać naprawiona bez ociągania.