REKLAMA

Oto nowa skrzynia biegów Volkswagena MQ281!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Volkswagen · Dodane: 22 lipca 2019
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nowa, manualna skrzynia biegów MQ281 Volkswagena zadebiutowała w Passacie B8 po faceliftignu. Ma zapewnić mniejsze zużycie paliwa i niższą emisję dwutlenku węgla (CO2). Do tego będzie współpracować z silnikami, które generują moment obrotowy od 200 do 340 Nm.

Zdaniem Volkswagena, ręczne skrzynie biegów odchodzą powoli w zapomnienie. Rozwój automatycznym przekładni sprawił, że są one mniej atrakcyjne, dla przeciętnego użytkownika auta osobowego. I choć wytrawni kierowcy nadal wybierają manualne przekładnie, to jednak prostota obsługi i komfort jazdy w korkach przemawiają coraz bardziej do kierowców. Przemawiają za tym statystyki sprzedażowe. Ale nadal duży udział w globalnej skali ręcznych skrzyń biegów przemawia za tym aby je udoskonalać, bo ma to rzekomo poprawić efektywność tych przekładni pod kątem zuzycia paliwa i emisji gazów, a tym samym polepszyć jakość powietrza na Ziemi. Właśnie dlatego VW przygotował MQ281.

Nowa skrzynia biegów MQ281

Volkswagen skonstruował nową, mechaniczną skrzynię biegów. Przekładnia oznaczona symbolem MQ281 odznacza się wysokim stopniem sprawności i zależnie od silnika, z którym współpracuje może spowodować zmniejszenie emisji dwutlenku węgla przez samochód nawet o 5 g/km. Nowa skrzynia biegów zostanie najpierw zastosowana w Passacie, a potem w modelach niemal wszystkich klas produkowanych przez koncern Volkswagen. Popularność pojazdów wyposażonych w koła o dużym rozmiarze  stawia wielkie wyzwania przed konstruktorami skrzyń biegów. Szef szef działu rozwoju mechanicznych skrzyń biegów Volkswagena, Helmut Göbbels zapowiedział, że:

MQ281 to bardzo efektywna przekładnia mechaniczna, która znakomicie spełnia to zadanie i która będzie wkrótce stosowana w produkowanych na masową skalę samochodach różnych klas

MQ281 działa w zakresie maksymalnego momentu obrotowego o wartości od 200 do 340 niutonometrów i może całkowicie zastąpić stosowaną dotąd przez Volkswagena przekładnię z oznaczeniem MQ250, a w niektórych przypadkach także przekładnię MQ350.

Skrzynia biegów MQ281 trafi do aut takich marek jak Volkswagena, Seat, Skoda i Audi 

Nowa skrzynia biegów MQ281 wyróżnia się dużym zakresem rozpiętości przełożeń. Z jednej strony daje to możliwość dynamicznego startu po rozruchu samochodu (także w wypadku ciężkich pojazdów z dużymi kołami), z drugiej natomiast sprzyja tzw. downspeedingowi, czyli jeździe na wysokich biegach przy niskiej liczbie obrotów, co pozwala oszczędzać paliwo. Jak przekonują inżynierowie Volkswagena, przy opracowywaniu konstrukcji nowej skrzyni biegów największy nacisk położona na uzyskanie jak najwyższego stopnia jej sprawności (efektywności). Jak tłumaczy Helmut Göbbels

Zastosowaliśmy wirtualne metody prac konstrukcyjnych. Dzięki temu mogliśmy użyć nowego systemu smarowania. Nowe rozwiązania sprawiły, że olej do kół zębatych i łożysk jest doprowadzany równomiernie oraz optymalnie, i do 1,5 litra zmniejszyła się też ilość oleju zużywanego w całym cyklu życia przekładni.

Ta redukcja ilości oleju może nieco zastanawiać w kontekście bezawaryjności, w końcu dotychczasowa MQ250 potrzebowało nawet 2-2,3 l oleju do pracy. W celu ograniczenia tarcia opracowano też nowy typ łożysk dostosowanych do specyfiki tej przekładni. Łożyska te charakteryzują się zmniejszonym tarciem oraz bezstykowymi uszczelkami. Niestety na tę chwilę, niemiecki producent nie przedstawił dokładniejszych schematów tej przekładni.

Przy budowie nowej skrzyni biegów MQ281 duży nacisk położono też na surowce niezbędne do jej produkcji, mające wpływ chociażby na jej masę czy sposób pracy. Zoptymalizowano rodzaj materiałów i ich wykorzystanie w obudowie przekładni. Nowa skrzynia biegów przyczynia się do zmniejszenia niepożądanych dźwięków – wzrasta przez to komfort podróży samochodem i zmniejsza się liczba drgań odczuwanych i rejestrowanych akustycznie przez pasażerów.

Gdzie produkowana jest skrzynia MQ281? W Seacie!

Nowa skrzynia biegów MQ281 produkowana jest samodzielnie przez Volkswagena.  Seryjna produkcja rozpoczęła się w zakładach w okolicach Barcelony (Hiszpania) oraz w Cordobie (Argentyna). Ale niewykluczone, że w późniejszym czasie jej produkcja zostanie rozszerzona o inne fabryki niemieckiego koncernu. Trzeba przy tym podkreślić fakt, że fabryka pod Barceloną należy tak naprawdę do Seata.

Zakład w El Prat de Llobregat w pobliżu lotniska w Barcelonie wyróżnia się wysoką integracją własnych systemów produkcyjnych. To tam z pomocą specjalistycznych urządzeń do odlewania, obróbki, montażu i testowania wyrabiane są wszystkie potrzebne aluminiowe części, koła zębate i wały. W 2018 roku zakład wyprodukował blisko 700 000 skrzyń biegów modelu MQ200, z których aż 56% trafiło na eksport.

Fabryka posiada jednak na nowo zoptymalizowane linie produkcyjne, dzięki którym zakład osiągnął maksymalną zdolność produkcyjną, umożliwiającą wytworzenie 3 500 skrzyń biegów dziennie – to o 300 więcej niż przed rozpoczęciem produkcji MQ281. Oprócz nowej skrzyni biegów SEAT Componentes tworzy również przekładnię MQ200. Łącznie, maksymalna roczna produkcja wynosi obecnie 800 000 skrzyń biegów. Dokładnie 450 000 z nich to będzie przekładnia MQ281.

Zobacz: Volkswagen rezygnuje z 10-biegowej skrzyni DSG!

10
Dodaj komentarz

avatar
5 Comment threads
5 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
Daily DriverPiotrKlauzRoberthapat Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Piotr
Gość
Piotr

Ta skrzynia to jedna wielka kupa gów.. z naciskiem na wielka. Zgłaszam w serwisie chrobotanie , dzwonienie skrzyni na postoju na wolnych obrotach, stuki przy ruszaniu z I biegu, problem z włączeniem biegu wstecznego a oni „ten typ tak ma”. To jakaś masakra. Gdybym to wiedział przed zakupem to tego dziadostwa bym nie brał. MQ281 + 1,5TSI

Robert
Gość
Robert

Też trafiłem w moim vw z 2020r tą lepszą parszywą MQ281. Rzęzi, dzwoni i wg Aso jest ok. Porażka.

hapat
Gość
hapat

U mnie właśnie w Octavii IV jest montowana 3 skrzynia. Pierwsza wytrzymała 8tyś km druga 4tyś. koszt auta 114tyś, koszy wymiany skrzyń 40tyś. Brawo VW. Po aferach z TSI, normach emisji spalin przyszedł czas na skrzynie biegów. Ale w społeczeństwie dalej panuje durne przekonanie, że jak auto to tylko niemieckie i nic na „F”.

Kamil
Gość
Kamil

Dailydriver moze po przeczytaniu postow na grupie https://www.facebook.com/groups/4438628849537039/?ref=share zaktualizujecie swój artykół nt. skrzyni biegow MQ281? Potrzebujecie dowodów na to, że skrzynia biegów ktorą opisujecie ma wadę to prosze do mnie napisać na emaila, potrzebujecie stanowisko rzecznika praw konsumenta w tym temacie piszcie do mnie. Nie pozostawajcie obojętni wobec tego tematu skoro opisujecie produkt ktory posiada bez wątpienia wadę wpływającą na bezpieczeństwo użytkowników. Skoro opisujecie potencjalne zalety skrzyni to piszcie rownież o jej wadach, bądzcie subiektywni.

Kolo
Gość
Kolo

Mhm i już w Passatach standardowa wymiana po awariach, właśnie wróciłem z serwisu, mechanik na słuch diagnozę wymiany dał bo „to już kolejny przypadek”. Żenada …

Kalafior
Gość
Kalafior

Też juz wymieniałem skrzynie w octavii 4. Na forach octavi i silnika 1.5 jest juz duzo przypadkow wymiany skrzyni biegow z grupy vag

Aktualności