Zmiana pasów ruchu na autostradzie poprzez przesunięcie dźwigni kierunkowskazów? Niebawem najgorsi kierowcy nie będą w zasadzie musieli czegokolwiek potrafić za kierownicą, bo auto samo wykona za nich manewry. Najnowszy pomysł Forda to świetny przykład „patologii” z jaką muszą mierzyć się koncerny samochodowe.
Jakość kształcenia nowych kierowców jest coraz gorsza. Wystarczy zobaczyć jak duży problem dla nowych kierowców stanowi parkowanie czy ocena odległości w lusterkach. Do tego jazda pod prąd autostradą, albo wymuszanie pierwszeństwa na drodze (główna przyczyna wypadków w Polsce). Na szczęście auta potrafią coraz więcej, przez co nawet najgorsi kierowcy, którzy w ogóle nie powinni pojawić się na drogach, mogą kierować autami. Tylko ciężko powiedzieć, czy jest to na pewno zaleta. W każdym razie Ford testuje obecnie system ułatwiający zmianę pasa ruchu. Jak się okazuje, dla niektórych kierowców nawet tak prosta czynność stanowi ogromny stres …
Asystent zmiany pasa ruchu
Jak przekonują przedstawiciele Forda, dla niektórych kierowców poruszanie się np. po autostradzie, gdzie pojazdy jadą z różną prędkością i zmieniają pasy, bywa stresujące. Bywają i tacy, którzy z tego powodu unikają autostrad. W związku z tym, że inżynierowie Forda skupili się nad systemem wsparcia kierowcy, który mógłby ułatwić zmianę pasa ruchu i wyprzedzanie po prostym poleceniu od kierowcy – ruchu dźwignią przełącznika kierunkowskazów.
Asystent zmiany pasa ruchu (LCA) korzysta z czujników radarowych, monitorujących stan na sąsiednim pasie ruchu i powiadamia kierowcę, gdy jest wolny i pojawia się możliwość bezpiecznej zmiany pasa. System miałby sam przemieścić pojazd na sąsiadujący pas, stale monitorując nie tylko sytuację na drodze, ale i zachowanie kierowcy. Fordowskie rozwiązanie to system typu „hands off„, który umożliwia kierowcom uczestniczącym w projekcie zmianę pasa ruchu bez konieczności trzymania stóp na pedałach, czy rąk na kierownicy.
Trwający od kwietnia 2019 r. do lutego 2021 r. w siedmiu krajach projekt L3Pilot obejmował testy 70 pojazdów 13 różnych marek i miał na celu zebranie obszernych danych na temat doświadczeń kierowców. Systemy te są po raz pierwszy demonstrowane na drogach publicznych w Niemczech, na autostradzie w pobliżu Hamburga, w ramach Światowego Kongresu Inteligentnych Systemów Transportowych, który odbywa się w dniach 11-15 października.
Jak działa asystent pasa ruchu?
W przypadku wykrycia wolniej poruszającego się pojazdu poprzedzającego, system LCA proponuje kierowcy zmianę pasa ruchu, a ten potwierdza ją, sygnalizując kierunkowskazem odpowiedni kierunek wyprzedzania. Podobnie jak inni asystenci, nie jest to układ w pełni autonomiczny. Jeśli wymaga tego sytuacja, kierowca musi być gotowy do przejęcia władzy na autem. Kamera skierowana w stronę kierowcy, umieszczona w zestawie wskaźników, monitoruje linię spojrzenia i pozycję głowy kierowcy, aby upewnić się, że jego wzrok pozostaje skupiony na drodze. Jeśli tak nie jest, system LCA pozostaje aktywny, ale proponuje kierowcy przejęcie kontroli nad kierownicą.
Zobacz: Asystent zmęczenia kierowcy jako obowiązkowe wyposażenie od 2022 roku!
Dodaj komentarz