Na czym polega jazda w podwójnej obsadzie? Regulują ją polskie prawo i pozwala wydłużyć czas jazdy pojazdu ciężarowego. Jakie są zasady jazdy w podwójnej obsadzie i czego należy przestrzegać?
W dzisiejszych czasach przedsiębiorstwa często napotykają na potrzebę szybkiego i sprawnej dostawy towarów na długich międzynarodowych trasach. W takich sytuacjach często sięgają po zastosowanie praktyki znanej jako podwójna obsada, która polega na skompletowaniu załogi z dwóch kierowców. Dodatkowo, często zdarza się również, że do pracy w załodze kilkuosobowej dołączają początkujący kierowcy, którzy są w trakcie zdobywania doświadczenia. Podczas gdy większość ogólnych przepisów dotyczących czasu jazdy pozostaje niezmieniona, zasady organizacji pracy wyraźnie różnią się w przypadku podwójnej obsady. W niniejszym artykule skoncentrujemy się na omówieniu tych różnic oraz przedstawieniu najważniejszych wad i zalet związanych z jazdą w załodze kilkuosobowej.
Jazda w podwójnej obsadzie- regulacje prawne
Podwójna obsada, znana również jako jazda w załodze kilkuosobowej, jest praktyką, w której w pojeździe podróżuje dwóch kierowców posiadających odpowiednie dokumenty uprawniające do wykonywania swojej pracy. Definicję tej praktyki precyzyjnie określa Rozporządzenie WE 561/2006, które reguluje zasady pracy w załodze kilkuosobowej. Według rozporządzenia, załoga kilkuosobowa to sytuacja, w której w czasie między dwoma kolejnymi okresami dziennego odpoczynku lub pomiędzy dziennym odpoczynkiem a tygodniowym odpoczynkiem, w pojeździe znajduje się co najmniej dwóch kierowców, którzy prowadzą pojazd. W pierwszą godzinę podwójnej obsady obecność drugiego kierowcy jest opcjonalna, ale przez pozostałą część tego okresu jest ona obowiązkowa.
Jedną z głównych zalet podwójnej obsady wynikającą z rozporządzenia jest „rozciągnięcie” czasu trwania zmiany roboczej aż do 30 godzin. W tym czasie kierowcy muszą odbyć nieprzerwany 9-godzinny odpoczynek, podczas którego pojazd nie może być w ruchu. Pozostaje im więc 21 godzin na pracę i pozostałe okresy odpoczynku. Rozporządzenie jasno określa również obowiązek obecności dodatkowego kierowcy w kabinie pojazdu. Musi on być tam przez cały czas jazdy, z wyjątkiem pierwszej godziny. Może dołączyć do załogi podczas rozpoczęcia podróży, ale musi umieścić swoją kartę w tachografie przed upływem 60 minut od momentu, kiedy pierwszy kierowca to zrobił.
Aby zachować zgodność z przepisami, obaj kierowcy muszą wrócić do bazy razem. Wcześniejsze wysadzenie drugiego kierowcy uniemożliwi uznania podróży za podwójną obsadę i skutkować będzie naruszeniem warunków koniecznych do zakwalifikowania jej jako takiej. W rezultacie nie będzie można skorzystać z 30-godzinnego okresu.
Praca załogi dwuosobowej- dowiedz się więcej
Efektywna praca załogi dwuosobowej opiera się na ścisłym przestrzeganiu obowiązków związanych z obecnością obu kierowców w kabinie pojazdu oraz sumarycznym czasie przeznaczonym na odpoczynek i przerwy w ciągu doby. Należy pamiętać, że w przypadku niestosowania się do tych warunków, załoga dwuosobowa podlega standardowej 24-godzinnej dobie pracy, co oznacza konieczność wykonania swoich obowiązków w czasie trwających 13 lub 15 godzin. Ważnym elementem w kontekście ewentualnej kontroli jest również upewnienie się, że obie karty kierowców zostały włożone do tachografu – naruszenia w tej kwestii mogą prowadzić do poważnych konsekwencji.
Czas pracy kierowcy w podwójnej obsadzie
W przypadku podwójnej obsady istnieją dwa powszechnie stosowane schematy, które określają czas pracy kierowców i umożliwiają odpowiednie zaplanowanie ich obowiązków. W pierwszym wariancie, obejmującym łącznie 9 godzin pracy dziennie, jeden kierowca prowadzi pojazd przez 4,5 godziny, podczas gdy drugi jest w tym czasie dostępny jako pasażer, a jego karta znajduje się w tachografie. Zgodnie z przepisami, bycie dostępnym uznaje się za przerwę w ciągłej jeździe. Po upływie tego czasu kierowcy zamieniają się miejscami i kartami w tachografie. Należy również pamiętać o obowiązkowych 45-minutowych przerwach, które należy zrobić po 4,5 godzinach jazdy.
Po kolejnej zmianie kierowcy muszą odbyć nieprzerwany 9-godzinny odpoczynek. Drugi wariant różni się tym, że czas pracy obu kierowców jest dłuższy o godzinę i może być zastosowany tylko dwa razy w tygodniu. Długość nieprzerwanego odpoczynku pozostaje jednak niezmieniona. Po więcej zapraszamy tutaj: https://inelo.pl/jazda-w-podwojnej-obsadzie/.
Materiał partnera
Dodaj komentarz