Czy chiptuning może podnieść cenę składki ubezpieczeniowej za OC i AC? Czy modyfikacja oprogramowania ECU, albo montaż tzw. power boxa ma wpływ na koszty polisy? Wyjaśniamy, czy zwolennicy takiego tuningu zapłacą wyższe składki ubezpieczenia OC i AC, a jako przykład posłuży nam chiptuning w BMW E90 320d.
Chiptuning jest dość często wybieranym rozwiązaniem, ponieważ pozwala na wydobycie ukrytych rezerw mocy silnika bez konieczności mechanicznych przeróbek. Stosunkowo niska cena jest kolejną zaletą takiej zmiany oprogramowania jednostki napędowej. Niektórzy kierowcy (m.in. ze względu na gwarancję) preferują inne rozwiązanie polegające na instalacji odłączanego modułu, który zmienia parametry pracy silnika. Mowa o tak zwanym power boxie. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili odpowiedzieć naszym czytelnikom na pytanie, czy osoby decydujące się na modyfikację oprogramowania silnika lub montaż power boxa, powinny obawiać się wzrostu składek za polisy OC lub AC.
Ubezpieczyciele pytają ogólnie o tuning samochodu
Tuning samochodów osobowych mimo wzrastającej popularności, wciąż nie jest częstym zjawiskiem. Co więcej, modyfikacje aut rzadko skutkują poważnymi zmianami mechanicznymi. Można przypuszczać, że właśnie dlatego ubezpieczyciele nie przywiązują bardzo dużej wagi do kwestii tuningowania samochodów.
Dowodem na to są formularze służące do zakupu polis komunikacyjnych na stronach internetowych zakładów ubezpieczeń albo za pośrednictwem porównywarek. Jeżeli w takich formularzach znajdziemy pytanie o tuning samochodu, to zwykle będzie miało ono bardzo ogólny charakter.
Zakład ubezpieczeń po prostu zapyta, czy auto zostało w jakikolwiek sposób stuningowane i raczej nie będzie wnikał w szczegóły
– wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Chiptuning BMW 320d a cena ubezpieczenia OC/AC
Polityka ubezpieczycieli dotycząca pytań o tuning samochodów sugeruje, że modyfikacje aut nie mają dużego wpływu na wysokość składki polis komunikacyjnych. Można to sprawdzić przy pomocy kalkulatora OC porównywarki Ubea.pl i przykładowych założeń. Eksperci Ubea.pl przyjęli, że przykładowy klient zakładu ubezpieczeń to dwudziestosześciolatek z Łodzi, który kupuje polisę OC lub pakiet OC + najtańsze AC. Przykładowy właściciel BMW 320d 163 KM z 2011 r. posiada zniżkę z aktualnego OC wynoszącą 40%. „Więcej informacji na temat tego przykładowego kierowcy można znaleźć na końcu naszej analizy” – dodaje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Wyniki zaprezentowane w poniższej tabeli wskazują, że poziom składek za OC i pakiet OC + AC był identyczny jeśli przykładowy klient ubezpieczyciela zadeklarował wykorzystanie chiptuningu albo innej formy modyfikacji samochodu. „To z pewnością jest dobra wiadomość dla zwolenników modyfikacji posiadanych aut” – komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Polisy komunikacyjne: wpływ chiptuningu na wysokość składki OC i OC + AC (listopad 2019 r.) | ||||
Nazwa ubezpieczyciela | Składka OC w wariancie 1 | Składka OC w wariancie 2 | Składka OC + AC w wariancie 1 | Składka OC + AC w wariancie 2 |
↓ | (samochód nietuningowany) | (samochód tuningowany) | (samochód nietuningowany) | (samochód tuningowany) |
Link4 | 1004 zł | 1004 zł | 2748 zł | 2748 zł |
Benefia | 1409 zł | 1409 zł | 3776 zł | 3776 zł |
You Can Drive | 1872 zł | 1872 zł | 4596 zł | 4596 zł |
Proama | 2135 zł | 2135 zł | 5193 zł | 5193 zł |
Generali | 2294 zł | 2294 zł | 7351 zł | 7351 zł |
Aviva | 2384 zł | 2384 zł | 5499 zł | 5499 zł |
UNIQA | 2594 zł | 2594 zł | 5569 zł | 5569 zł |
MTU24 | 2937 zł | 2937 zł | 5661 zł | 5661 zł |
Wiener | 2964 zł | 2964 zł | 4574 zł | 4574 zł |
Średni wynik dla analizowanych firm | 2177 zł | 2177 zł | 4996 zł | 4996 zł |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Ubea.pl z 8 listopada 2019 r.
Niebezpieczny tuning może mieć przykre następstwa
Liberalne podejście krajowych ubezpieczycieli do kwestii tuningu naturalnie nie oznacza, że właściciele modyfikowanych aut mogą sobie pozwolić na zmiany zagrażające bezpieczeństwu ruchu drogowego. Jeżeli zakład ubezpieczeń wykryje, że niewłaściwie wykonany tuning miał wpływ na kolizję albo zwiększył jej skutki, to konsekwencje dla kierowcy mogą być przykre. Jak wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl :
W przypadku polis autocasco ubezpieczyciel zwykle będzie mógł się powołać na rażące niedbalstwo klienta i na tej podstawie odmówi wypłaty całości lub części odszkodowania (zobacz artykuł 827 paragraf 1 kodeksu cywilnego)
Jeżeli natomiast chodzi o obowiązkowe ubezpieczenia OC, to towarzystwo chroniące kierowcę nie może postąpić w podobny sposób. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych nie wskazuje bowiem rażącego niedbalstwa lub przeróbek auta jako czynnika, który wyłącza odpowiedzialność ubezpieczyciela albo zmusza kierowcę do zwrotu świadczenia z OC (w ramach regresu).
Warto jednak zdawać sobie sprawę, że wykonanie modyfikacji samochodu, które były niebezpieczne dla innych użytkowników drogi, może mieć wpływ na wyrok w sprawie karnej związanej z wypadkiem
– ostrzega Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Założenia do analizy:
Ubezpieczany samochód to czarne BMW 320d (163 KM/120 kW, 1995 cm³). Auto zostało wyprodukowane w 2011 roku, a sześć lat później obecny właściciel sprowadził je z Niemiec. Samochód po raz pierwszy zarejestrowano w czerwcu 2011 r. Przebieg całkowity BMW wynosi 120 000 km (przewidywany roczny przebieg: 10 000 km). Samochód posiada na wyposażeniu GPS, autoalarm oraz immobilizer. Właściciel BMW parkuje swoje auto w garażu indywidualnym (92-735, Łódź). Kierowca regularnie wykorzystuje samochód w kraju (tylko na potrzeby prywatne). Pojazd nie posiada żadnych uszkodzeń.
Właściciel BMW kupujący polisę ma obecnie 26 lat. Kierowca otrzymał prawo jazdy 15 października 2011 r. Właściciel BMW pracuje jako budowlaniec. Przykładowy klient zakładu ubezpieczeń jest kawalerem i nie posiada dzieci. Kupuje on polisy OC nieprzerwanie od 7 lat. Zniżka z aktualnego ubezpieczenia OC w Allianz Direct wynosi 40%. Ostatnia i jedyna szkoda z OC wydarzyła się 5 lat temu. Kierowca dotychczas nie kupował autocasco. Ochrona z polis OC/OC+AC rozpocznie się 15 listopada 2019 r. Kierowca zakupi ubezpieczenie przez Internet, korzystając z domyślnych propozycji ubezpieczycieli oraz wszelkich dostępnych promocji. Składka zostanie opłacona jednym przelewem internetowym.
Zobacz: Ford Focus ST Diesel – sposób na zwiększenie mocy do 200 KM!
Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl
Ja nie zgłosiłem chiptuningu ubezpieczycielowi. I nie zamierzam.
Ja nie zgłaszam nigdy chipu. Miałem kolizję 2 lata temu i nikt się nie czepiał.
Ja i tak nie zgłosiłam że mam box w Audi bo mogą potem to wykorzystać przeciw mnie. Boxa wyjmuje jakby coś i koniec problemu. Na każdy przegląd tak robię. Gwarancja jest, problemów brak.
Też mam BOX i problemu nie ma 😉
Na upartego boxa też można wykryć. Pełnych logów nie nikt poza producentem.
Mam boxa i się raz ASO przywalilo. Ale przeszła gwarancja;)
Czyli raczej dobry program od tunera nie powinien mieć wpływu na składki. Do tej pory nigdy tego nie zglaszalem.