REKLAMA

Wynajem ciężarówek za granicą? Nowe przepisy o transporcie drogowym

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Scania · Dodane: 30 stycznia 2025
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Od 2025 roku polscy przewoźnicy będą mogli wykorzystać tzw. wynajem ciężarówek zarejestrowanych za granicą, co zwiększy elastyczność firm transportowych. Nowe przepisy o transport drogowy wprowadzają jednak ograniczenia oraz wysokie kary za ich naruszenie.

Początek 2025 roku przynosi istotne zmiany dla polskich firm transportowych. Wśród nich znajduje się nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 roku, która umożliwia krajowym przewoźnikom wynajem ciężarówek zarejestrowanych za granicą. Takie rozwiązanie może przyczynić się do większej elastyczności operacyjnej i ograniczenia przestojów w firmach transportowych, jednak wiąże się również z pewnymi ograniczeniami. Jakie to obostrzenia? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych zasad może skutkować wysokimi karami finansowymi.

Korzystanie z zagranicznych ciężarówek – na jakich zasadach?

Zmiany w polskiej ustawie wynikają z implementacji unijnych przepisów regulujących wynajem pojazdów bez kierowców do transportu drogowego rzeczy, które weszły w życie 31 grudnia 2024 roku. Nowe regulacje pozwalają polskim przewoźnikom na korzystanie z wynajętych pojazdów zarejestrowanych poza Polską.

Przed zmianą przepisów ciężarówki wykorzystywane w przewozach krajowych i międzynarodowych przez rodzime firmy transportowe musiały być zarejestrowane w Polsce. Aby spełnić wymogi znowelizowanych przepisów, pojazd musi być wynajmowany za opłatą, a umowa powinna zostać zawarta na czas określony i być sporządzona w języku polskim. Ponadto, auto musi być zarejestrowane w innym kraju Unii Europejskiej (UE) lub na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG)”

– wyjaśnia Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag.

Zobacz: KE wprowadziła okres przejściowy dla wymiany tachografów

Firmy planujące skorzystać z tej opcji powinny jednak pamiętać o ograniczeniach czasowych.

W przypadku wykonywania zarobkowego transportu rzeczy zagraniczny pojazd może zostać wynajęty maksymalnie na trzy kolejne miesiące w roku kalendarzowym, licząc od dnia zgłoszenia tego faktu do właściwego organu. Z kolei ciężarówki wykorzystywane do niezarobkowego przewozu towarów mogą być użytkowane wyłącznie na okres dwóch następnych miesięcy w danym roku. Za naruszenie nowych przepisów przewoźnikowi grozi kara finansowa wynosząca 5 000 zł”

– dodaje ekspert Mateusz Włoch.

Wynajem polskich pojazdów przez zagraniczne firmy – kto skorzysta?

Nowelizacja ustawy dopuszcza również możliwość wynajmu polskich ciężarówek przez przedsiębiorstwa zarejestrowane w innych krajach Unii Europejskiej lub EOG (do których należą także Norwegia, Islandia i Liechtenstein) w celu realizacji transportu na terenie Polski. Także tutaj przewidziano dodatkowe wymagania, a ich niedopełnienie skutkuje sankcją finansową w wysokości 5 000 zł – identyczną jak w przypadku polskich przewoźników korzystających z zagranicznych pojazdów.

Należy spełnić kilka warunków, aby skorzystać z możliwości wypożyczenia polskiej ciężarówki. Po pierwsze, wynajmowany pojazd powinien być używany zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1071/2009, które ustanawia wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego. Trzeba również przestrzegać przepisów rozporządzenia (WE) nr 1072/2009 dotyczących wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych, jeśli mają zastosowanie do wykonywanego transportu. Co więcej, umowa może dotyczyć wyłącznie najmu pojazdu, a kierowcą pożyczonej ciężarówki przez zagraniczną firmę może być jedynie osoba zatrudniona w przedsiębiorstwie najemcy. Pojazd przez cały okres obowiązywania umowy musi również pozostawać wyłącznie do dyspozycji podmiotu wynajmującego

– tłumaczy Mateusz Włoch, ekspert Inelo z Grupy Eurowag.

Nowe zasady kontroli kabotażu w Polsce

Zmiany w polskiej ustawie o transporcie drogowym wynikają z obowiązujących w całej Unii Europejskiej regulacji, które zobowiązują każde państwo członkowskie do kontrolowania przewozów kabotażowych w razie potrzeby. W związku z tym w nowelizacji znalazł się zapis zobowiązujący Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD), Komendanta Głównego Policji oraz Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) do opracowania spójnej, krajowej strategii kontroli przewozów kabotażowych.

Na przygotowanie tego dokumentu przewidziano 60 dni od momentu wejścia w życie znowelizowanej ustawy, co oznacza, że jego pierwsza wersja powinna pojawić się w pierwszym kwartale 2025 roku. Strategia ta będzie podlegała aktualizacji co dwa lata.

Zobacz: Gdzie w Europie są Strefy Czystego Transportu i jak działają?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności