Ekologiczna produkcja stali, do której wykorzystuje się wodór i energię elektryczną z odnawialnych źródeł? Nowa technologia wytapiania stali ma być bardziej ekologiczna, a Volvo będzie pierwszą marką aut, która zastosuje ją w swoich samochodach.
Produkcja stali jest procesem energochłonnym, dlatego poszukuje się nowych technologii jej wytapiania. Szwedzki koncern stalowy SSAB stworzył inicjatywę HYBRIT, której celem jest wdrożenie bardziej ekologicznych metod wytwarzania stali. Stworzył ją wraz z producentem rudy żelaza LKAB i firmą energetyczną Vatenfall. Firmy te pracują nad zastąpieniem węgla koksującego, od lat wykorzystywanego do produkcji stali opartej na rudach żelaza, energią elektryczną i wodorem.
Volvo zastosuje stal produkowaną z energii ekologicznej
W ramach współpracy Volvo będzie pierwszym producentem samochodów, który użyje stali dostarczonej przez SSAB wytwarzaną z pilotażowego zakładu HYBRIT w Lulea w Szwecji. Stal ta będzie wykorzystywana do celów testowych i ma być wykorzystana w samochodzie koncepcyjnym. W 2026 roku SSAB zamierza dostarczać na rynek ekologicznie wytapianą stal na skalę komercyjną. Volvo Cars zamierza być również pierwszym producentem samochodów, który będzie wykorzystywał stal wolną od kopalnych we własnych samochodach produkcyjnych.
Zobacz: Produkcja Chevroleta Camaro wstrzymana! Powód? Brak części!
Koncepcja Volvo zakłada stworzenie całkowicie wolnego od paliw kopalnych łańcucha produkcji. Nowa technologia produkcji stali ogranicza ślad węglowy. Wspólnie z Volvo koncerny chcą opracowywać produkty ze stali wolnej od paliw kopalnych dla samochodów przyszłości. Światowy przemysł stalowy odpowiada za około 7% globalnej bezpośredniej emisji dwutlenku węgla związanej z wytapianiem stali. Branża motoryzacyjna korzysta ze stali wytapianej w wielkich piecach opalanych węglem koksującym. W przypadku Volvo Cars emisje CO2 związane z produkcją stali i żelaza w jej samochodach wynoszą około 35% w przypadku samochodu z napędem spalinowym i 20 % w przypadku samochodu elektrycznego. W odniesieniu do całkowitej emisji CO2 koniecznej do pozyskania materiałów i produkcji każdego pojazdu.
Współpraca z SSAB to najnowsza inicjatywa wspierająca ogólny plan działań Volvo Cars na rzecz klimatu, jeden z najbardziej ambitnych w branży motoryzacyjnej. Centralnym punktem planu jest ambicja Volvo Cars, aby do 2030 r. stać się w pełni elektryczną marką samochodów, z gamą wyłącznie samochodów elektrycznych. Jednak plan wykracza poza rozwiązanie problemu emisji z rury wydechowej poprzez całkowitą elektryfikację, a także ma na celu rozwiązanie problemu emisji dwutlenku węgla we wszystkich działaniach firmy, jej łańcuchu dostaw oraz poprzez recykling i ponowne wykorzystanie materiałów. W perspektywie krótkoterminowej te i inne kroki mają na celu zmniejszenie śladu węglowego w cyklu życia na samochód o 40% w latach 2018-2025. Do 2040 roku ambicją Volvo Cars jest bycie firmą neutralną dla klimatu.
Zobacz: Do 2025 roku ruszy fabryka elektrycznych silników Volvo!
Ej… Węgiel jest SKŁADNIKIEM stali. A koksujący zawiera prawie wyłącznie atomy węgla.