Szukając idealnego SUV-a dla siebie, cześć osób zwraca uwagę na poziom bezpieczeństwa, jaki oferuje dany model. Na tym polu mocno wyróżnił się nowy Nissan Qashqai. Testy Euro NCAP udowodniły, że auto jest tak bezpieczne, jak przekonuje do tego producent samochodu. Qashqai to najbezpieczniejszy SUV w swojej klasie.
Nissan Qashqai w najnowszej odsłonie wzbudza nieco kontrowersji. Z jednej strony zachwyca designem, jakością wykończenia kabiny i komfortem jazdy, a z drugiej rozczarowuje nieco osiągami z uwagi na dostępność tylko jednego silnika 1.3 DIG-T. Ale nie można mu odmówić bardzo zaawansowanej konstrukcji nadwozia, na co przedstawiciele japońskiej marki zwracali uwagę polskim dziennikarzom na prezentacji tego modelu w Serocku, na której i naszej redakcji nie zabrakło. Teraz mamy potwierdzenie, że ich słowa nie były tylko dziełem zmyślnego marketingu.
Nissan Qashqai – ocena bezpieczeństwa nadwozia
Od strony technicznej, Qashqai zmienił się wyraźnie. Przede wszystim zwiększyła się sztywność nadwozia – o 48% w porównaniu do poprzedniego modelu. Mimo tego udało się jednocześnie obniżyć masę nadwozia o 63 kg, dzięki zastosowaniu lekkich materiałów w tym m.in. aluminium, z którego wykonano np. maskę, przednie błotniki i drzwi. Finalnie jednak masa całego auta zwiększyła się o 28 kg właśnie przez nowe rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa.
I najwyraźniej te dodatkowe kilogramy faktycznie się przydały, bo najpierw auto zdobyło 5 gwiazdek w testach Euro NCAP, a miesiąc później nowy Nissan Qashqai otrzymał nagrodę Best in Class 2021 w kategorii małych samochodów terenowych. Tytuł ten został przyznany przez niezależną organizację Euro NCAP (Europejski Program Oceny Nowych Samochodów).
Zobacz: Elektryczne Renault ZOE i zero gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP!
W podsumowaniu testów jakie Euro NCAP sprawdziło w cały 2021 roku okazało się, że Qashqai uzyskał najlepsze wyniki na tle konkurencji. Przede wszystkim wysoko oceniono ochronę dorosłych pasażerów oraz dzieci (po 91%), co plasuje ten model wśród najlepszych w swoim segmencie. Nissan przekonuje, że to zasługa zaawansowanej, wzmocnionej konstrukcji płyty podłogowej CMF-C, zbudowanej w najbardziej newralgicznych obszarach z ultrawytrzymałej stali, która zwiększa sztywność, a jednocześnie pochłania i zmniejsza siłę uderzenia, zanim dotrze ona do kabiny pasażerskiej.
Zobacz: Pomysł Nissana na wykorzystanie zużytych akumulatorów „elektryków”
Z kolei zastosowanie środkowej poduszki powietrznej – po raz pierwszy w modelach Nissana przeznaczonych na rynek europejski – umożliwiło uzyskanie maksymalnego wyniku 16 punktów w teście uderzenia w bok pojazdu. Jej celem jest zapobieganie zderzeniu głów kierowcy i podróżującego z przodu pasażera w przypadku kolizji bocznej. W trakcie oceny bezpieczeństwa dzieci Nissan uzyskał też niemal maksymalny wynik, czyli 23,8 z 24 możliwych punktów, za ochronę przewożonych dzieci, a najwyższą notę 12 punktów samochód otrzymał w procesie kontroli instalacji fotelika dziecięcego.
70% za ochronę innych użytkowników drogi
Jakby tego było mało, Nissan przyłożył się też do ochrony osób, które znajdują się poza samochodem. Qashqai uzyskał wynik 70% w testach bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych. Samochód posiada wiele systemów bezpieczeństwa aktywnego, w tym układ inteligentnego hamowania awaryjnego, który ostrzega kierowcę i uruchamia hamulce, jeśli pojazd przewiduje możliwość zderzenia z innym użytkownikiem drogi, pieszym lub rowerzystą. To standardowe wyposażenie wszystkich nowych Nissanów Qashqai, nie tylko modeli w najwyższych wersjach.
Dużo punktów także za systemy bezpieczeństwa
Bogata paleta systemów bezpieczeństwa sprawia została wysoko oceniona przez Euro NCAP, bo organizacja przyznała za nie aż 95%. Pakiet Nissan Intelligent Mobility, obejmuje kompleksowy zestaw rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo jazdy. Wśród nich jest wyświetlacz przezierny, który umożliwia kierowcy monitorowanie prędkości, wskazówek nawigacji oraz obowiązujących ograniczeń prędkości bez odrywania wzroku od drogi.
Są też inteligentne reflektory, które dostosowują kształt wiązki światła w taki sposób, aby zapobiec oślepianiu kierowców nadjeżdżających z przeciwka czy układ ostrzegający o pojeździe w martwym polu luserek, który potrafi aktywnie nakierować samochód z powrotem na właściwy pas, zapobiegając zderzeniu.
Zobacz: Jeszcze nie test, ale pierwsza jazda – Nissan Qashqai III 1.3 DIG-T!
Dodaj komentarz