Wydobycie pierwiastków ziem rzadkich, inaczej metali ziem rzadkich, jest kluczowe do produkcji samochodów elektrycznych. Stellantis i Nio podpisały umowę w ramach współpracy przy ich wydobywaniu i dostarczaniu.
Firmy Stellantis N.V. i NioCorp Developments Ltd. ogłosiły dzisiaj, że podpisały wiążącą umowę dotyczącą zakupu rzadkich metali ziem (tzw. „Umowa o dostawę rzadkich metali ziem”). Głównym celem podpisania tej umowy jest osiągnięcie ostatecznego porozumienia w sprawie dostaw metali ziem rzadkich, które wesprą Stellantis w budowie niezawodnych łańcuchów dostaw oraz w osiągnięciu celu zerowej emisji dwutlenku węgla do roku 2038. Dodatkowo, umowa przyspieszy postępy NioCorp w kierunku komercyjnej produkcji magnetycznych tlenków metali ziem rzadkich w Stanach Zjednoczonych.
Metale ziem rzadkich
Na mocy podpisanej dziś umowy, przewiduje się zawarcie ostatecznego porozumienia w sprawie 10-letnich zakupów określonych ilości tlenku neodymu-praseodymu, tlenku dysprozu i tlenku terbu, które NioCorp planuje produkować w ramach Projektu Elk Creek Critical Minerals Project w południowo-wschodniej Nebrasce, pod warunkiem uzyskania odpowiedniego finansowania projektu. Ostateczna ilość wydobycia zostanie ustalona w końcowej umowie. Maxime Picat, dyrektor ds. zakupów i łańcucha dostaw w Stellantis, powiedział, że ich celem jest stać się liderem w branży, zobowiązując się do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla do roku 2038. Współpraca z partnerami, takimi jak NioCorp, ma kluczowe znaczenie dla dekarbonizacji mobilności i zapewnienia strategicznych dostaw surowców niezbędnych do sukcesu globalnych planów elektryfikacji firmy, które są zawarte w planie strategicznym Dare Forward 2030.
Zobacz: Darmowe ładowanie auta elektrycznego – sprawdzamy jak to działa
Prezes wykonawczy i dyrektor generalny NioCorp, Mark Smith, poinformował z radością, że NioCorp i Stellantis zdecydowały się wspólnie rozwijać łańcuch dostaw rzadkich metali ziem o właściwościach magnetycznych oraz pomóc w znalezieniu producenta spiekanych magnesów trwałych z rzadkich metali ziem. Ma to zapewnić Stellantis dodatkową opcję geograficzną i wesprzeć ich ambitne zobowiązanie do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla do roku 2038. Smith wierzy, że NioCorp jako potencjalny amerykański dostawca wielu niezbędnych minerałów potrzebnych do elektryfikacji pojazdów stanowi istotną alternatywę dla zabezpieczenia łańcuchów dostaw i wspierania celów rozwojowych Stellantis.
Co z ekologią?
Ponieważ nie przeprowadzono jeszcze analizy ekonomicznej zasobów rzadkich metali ziem, które obejmują Projekt Elk Creek, konieczne są dalsze badania w celu uwzględnienia wszystkich istotnych czynników i ustalenia, czy wydobycie tych metali będzie racjonalne i ekonomicznie opłacalne. Zawarcie wiążącej umowy typu off-take jest uzależnione od pomyślnego zakończenia procesu badania due diligence, negocjacji i ustalenia ostatecznych warunków, wynegocjowania finalnej dokumentacji oraz spełnienia standardowych warunków zamknięcia, w tym zgody organów regulacyjnych. Nie ma pewności, czy jakakolwiek wiążąca umowa zostanie zawarta na warunkach opisanych w tym dokumencie, ani czy taka umowa w ogóle zostanie podpisana.
Zobacz: Tańsza i bardziej ekologiczna produkcja baterii do elektryków Volkswagena
Dodaj komentarz