Sprzedaż opon w 2023 roku wyraźnie spadła. Wyniki są wyjątkowo słabe, w niektórych przypadkach mówimy o spadkach przekraczających 50%. Tylko opony motocyklowe zanotowały poprawę wyników sprzedażowych.
Jacek Pryczek, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), podkreśla, że spadki sprzedaży opon są głębokie i dotyczą całej Europy. Producentom ogumienia trudno się odnaleźć w obliczu słabego popytu i rosnących kosztów. Wyraża nadzieję, że sytuacja poprawi się w kolejnych miesiącach tego roku i w 2024 roku. Członkowie PZPO reprezentują największych producentów opon w Polsce i na świecie, zatrudniających ponad 11 000 pracowników w 6 fabrykach i firmach handlowych. Codziennie wychodzi z nich ponad 135 tys. opon „made in Poland” do różnych rodzajów pojazdów.
Spadek sprzedaży opon w Polsce
W pierwszym półroczu 2023 roku sprzedaż opon w Polsce zmniejszyła się we wszystkich segmentach z wyjątkiem motocykli. Opony do samochodów osobowych spadły o 21%, SUV-y o 8%, opony dostawcze o 24%, do maszyn rolniczych o 51%, przemysłowe o 35%, a do samochodów ciężarowych o 39%. Jedynie w segmencie opon motocyklowych zanotowano wzrost o 8%. W Europie także odnotowano spadki sprzedaży we wszystkich segmentach.
W drugim kwartale 2023 roku obserwowano podobne trendy, choć segmenty rolniczy i ciężarowy zanotowały głębsze spadki. Opony do samochodów osobowych spadły o 13%, dostawcze o 13%, do maszyn rolniczych o 70%, przemysłowe o 28%, a do samochodów ciężarowych o 43%. Wzrosty odnotowano w segmencie opon motocyklowych (+12%) oraz w segmencie SUV (+1%). Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO, zauważa, że dwucyfrowe spadki są zaskoczeniem i pokazują ostrożność dystrybutorów w zwiększaniu sprzedaży. Trend wzrostu obserwuje się jedynie w przypadku opon do motocykli i SUV-ów. Opony są niezbędne do bezpiecznej jazdy i nie powinny być traktowane jako luksusowy wydatek.
Rynek ogumienia w Europie też w kryzysie
Na europejskim rynku opon również występują negatywne zmiany we wszystkich segmentach, z powodu globalnej niepewności gospodarczej i wzrostu kosztów związanych z inflacją. Drugi kwartał 2023 roku przyniósł 12% spadek sprzedaży opon konsumenckich w porównaniu do II kwartału 2022 roku. W segmencie samochodów ciężarowych i autobusów odnotowano spadek o 28%, a w przypadku zamiennych opon rolniczych spadek wyniósł 34%.
Adam McCarthy, sekretarz generalny Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA), prognozuje spadek sprzedaży opon na cały rok 2023 w porównaniu z rokiem poprzednim, ze względu na spowolniony popyt, rosnące koszty i obawy dotyczące sytuacji gospodarczej.
Zobacz: Opony całoroczne – ich wady i zalety! Dla kogo to dobry wybór?
Dodaj komentarz