REKLAMA

Toyota tworzy ogniwa wodorowe trzeciej generacji

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Toyota · Dodane: 30 sierpnia 2024
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Do 2040 roku Toyota Motor Europe (TME) zamierza osiągnąć neutralność węglową na terenie Europy. Realizacja tego celu będzie możliwa dzięki intensywnym pracom nad technologiami wodorowymi prowadzonym przez Hydrogen Factory Europe oraz nowej generacji układom ogniw paliwowych, które trafią na rynek w 2026 roku.

Hydrogen Factory Europe to spółka założona przez TME, której celem jest koordynacja działań w zakresie technologii i systemów wodorowych. Brukselskie centrum badawczo-rozwojowe odpowiada za produkcję coraz szerszej gamy produktów opartych na ogniwach paliwowych oraz wsparcie rosnącej liczby klientów i partnerów biznesowych. Działalność spółki przyczyni się do osiągnięcia przez Toyotę neutralności węglowej w Europie do 2040 roku.

Rozwój ogniw wodorowych

Rozbudowane możliwości kompaktowych modułów wodorowych Toyota, jako jeden z największych promotorów technologii wodorowych w motoryzacji oraz pionier w produkcji samochodów osobowych na ogniwa paliwowe, dąży do wykorzystania tych modułów w innych obszarach. Dlatego stworzyła kompaktowe moduły ogniw paliwowych. Główne elementy, takie jak stos ogniw paliwowych oraz komponenty odpowiedzialne za zasilanie powietrzem, wodorem, chłodzenie i sterowanie, są zintegrowane w jednym pakiecie, co ułatwia ich adaptację do różnych produktów i zastosowań.

Moduły te są dostępne w dwóch formach – kwadratowej (890 mm x 630 mm x 690 mm, TFCM2-B) oraz płaskiej, prostokątnej (1270 mm x 630 mm x 410 mm, TFCM2-F) – co umożliwia ich zastosowanie w różnych środkach transportu, od samochodów osobowych, przez auta dostawcze, ciężarówki i autobusy, aż po statki. Moduły, ważące 240 kg i pracujące przy napięciu 400-700 V, mogą osiągnąć moc znamionową na poziomie 60 kW lub 80 kW.

Od stycznia 2022 roku Hydrogen Factory Europe produkuje drugą generację ogniw paliwowych, a obecnie zajmuje się także produkcją, wsparciem inżynieryjnym i obsługą posprzedażową ogniw generacji 2.5. Rocznie powstaje tam 30 tysięcy stosów ogniw paliwowych oraz małych i dużych kompozytowych zbiorników wodoru. Obecnie spółka pracuje nad trzecią generacją zaawansowanych ogniw wodorowych, które będą cechować się większą wydajnością i niższymi kosztami użytkowania.

Ogniwa wodorowe 3 generacji

Nowa generacja, która trafi do sprzedaży w 2026 roku, będzie składać się z mniejszej liczby ogniw, jednocześnie oferując wyższą gęstość mocy. Przewiduje się, że zwiększy to zasięg jazdy o 20%, a postęp technologiczny oraz wzrost produkcji mają obniżyć koszty o ponad jedną trzecią. Równocześnie prowadzone są badania nad skalowalnymi stosami ogniw paliwowych o różnych mocach oraz projektowaniem zbiorników paliwa o złożonych kształtach, dostosowanych do pojazdów o różnych rozmiarach.

Zobacz: Biometan jako alternatywa dla wodoru? Polska może być liderem

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
ArmaniPop2 Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
ArmaniPop2
Gość
ArmaniPop2

Toyota znowu kombinuje z tym wodorem 😛 Trzecia generacja ogniw brzmi obiecująco, ale czy faktycznie wprowadzi wodór do codziennego użytku? Fajnie by było, ale ciekawe, jak z infrastrukturą – stacje wodorowe w każdym mieście to jeszcze daleka przyszłość.

Aktualności