REKLAMA

Sprzedaż nowych aut w Polsce w 2022 roku – jakie silniki są wybierane?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 15 lutego 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Wyniki sprzedaży nowych aut w Polsce w styczniu 2022 roku nie napawają optymizmem. Wyraźnie dostrzegalny jest spadek zainteresowania nowymi pojazdami i to zarówno wśród firm, jak i prywatnych nabywców. Co ciekawe w obu przypadkach mamy do czynienia z prawie identycznym zmniejszeniem sprzedaży.

Nie da się ukryć, że 2022 rok nie zaczął się pomyślnie dla dilerów samochodowych w Polsce. Wyniki sprzedaży są znacznie gorsze niż rok wcześniej. Przyczyn jest wiele, od nowych regulacji prawnych jakie przyniósł Polski Ład, przez kryzys półprzewodników, aż po szalejącą inflację, wysokie wzrosty cen (w tym aut) i brak pewności co do przyszłości. Firmy upadają, ceny rosną, a przedsiębiorcy nie wiedzą, co przyniesienie przyszłość. To sprawia, że coraz rzadziej decydują się na nowe auta. Tym bardziej, że dodatkowo cześć z nich rezygnuje z nowego pojazdu na rzecz używanego z uwagi na gorszą paletę silnikową (downsizing) oraz wycofywanie z użycia wersji dieslowskich na rzecz odmian elektrycznych. A to oznacza bardziej kłopotliwą eksploatację, na którą przedsiębiorcy się nie mogą zgodzić.

Sprzedaż aut elektrycznych i hybrydowych w Polsce w 2022 roku

Mimo wszystko ktoś może powiedzieć, że zainteresowanie samochodami elektrycznymi rośnie. I to prawda. Łącznie ich sprzedaż (wraz z wodorowymi, które praktycznie nie występują) wzrosła aż o 260%! Ale będąc rzetelnym trzeba podkreślić, że mimo tak kolosalnego wzrostu sprzedaży sprzedało się ich niewiele – zaledwie 534 egzemplarze. Żeby to lepiej zrozumieć to warto dodać, że w tym samym czasie (w styczniu!) sprzedały się w Polsce 842 motocykle spalinowe (wzrost sprzedaży aż o 109 %). Trzeba jednak oddać, że pojazdy zelektryfikowane nie są na przegranej pozycji.

W Polsce dominuje sprzedaż nowych aut z silnikami benzynowymi. Dobre wyniki sprzedażowe notują też hybrydy, zwłaszcza te najprostsze MHEV. 

Wycofanie wielu stricte spalinowych modeli z rynku spowodowało wzrost sprzedaży hybryd. Co prawda hybrydy plug-in (PHEV i EREV) nie osiągnęły spektakularnego wyniku (732 auta, wzrost sprzedaży o 283 sztuki), ale hybrydy HEV+MHEV już tak – sprzedano aż 8257 tego typu samochodów. Jednak jest pewien szkopuł, bowiem hybrydy MHEV czyli tzw. miękkie hybrydy to w zasadzie modele spalinowe, które najczęściej posiadają jedynie specjalny generator połączony z rozrusznikiem mający nieco odciążyć silnik spalinowy w trakcie jazdy. Tego typu rozwiązanie ma mało wspólnego z klasyczną hybrydą HEV pokroju Toyoty Prius czy Hondy Jazz e:HEV i stosowane jest powszechnie jako rozszerzenie możliwości modeli stricte spalinowych (np. Ford Puma Hybrid).

Sprzedaż samochodów spalinowych w Polsce

Styczniowe wyniki sprzedażowe pokazują także, że nadal najchętniej wybieranymi w Polsce autami są modele z silnikami benzynowymi. Łącznie sprzedano ich w styczniu aż 15 376 egzemplarzy. Ale wynik ten, choć potężny pod kątem wolumenu, okazuje się wyraźnie gorszy niż rok wcześniej. Sprzedaż benzynowych aut spadła aż o 15%. Trzeba jednak pamiętać, że w ogromnej mierze jest to po pierwsze kwestia rozszerzenia gamy modelowej omawianych miękkich hybryd MHEV, które są traktowano w statystykach po prostu jako hybrydy, a po drugie z wycofania typowo spalinowych modeli na rzecz hybryd HEV lub plug-in.

Zobacz: Test Renault Megane RS 1.8 TCe Cup – a Marcin powiedział, że …

Niektóre firmy, jak np. Peugeot błyskawicznie zastępowały wersje spalinowe swoich aut hybrydami plug-in, a do tego wycofały z rynku spalinowe wersje kombi-vanów pokroju Berlingo, na rzecz odmian tylko elektrycznych. Do tego usunięte zostały liczne modele z silnikami Diesla. I m.in. dlatego spadła też sprzedaż samochodów z silnikami wysokoprężnymi, bo coraz częściej po prostu nie da się ich kupić. W styczniu sprzedano tylko 2920 aut z dieslem pod maską (-36%)

Co ciekawe, mimo bardzo skromnej oferty samochody z fabryczną instalacją LPG cieszyły się w styczniu dużym zainteresowaniem. Łącznie sprzedano w salonach 1147 samochodów. A to oznacza, że zainteresowanie w stosunku do roku ubiegłego wzrosło aż o 13,6%. Szalejące ceny paliw miały niebagatelny wpływ na decyzje zakupowe Polaków, stąd też rosnąca popularność aut zasilanych LPG.

Zobacz: Obniżona akcyza na paliwo – o ile spadnie cena benzyny, diesla i LPG?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności